תינוק במרחב: עטוף בחום

(0)
לדרג

בשנים האחרונות המדע מביא סימוכין לכך ששיטת העיטוף, המדמה חיבוק, מרגיעה את התינוק ומסייעת לשינה שלווה יותר. הליטוף שבעיטוף

מאת: אורלי שולמן

מסורת עתיקת יומית גורסת כי שינה שלווה ורגועה של התינוק קשורה לאופן שבו עוטפים אותו בבגדים או בשמיכה. בימי קדם נהגו לעטוף את התינוקות היטב באמצעות ליפוף חיתולים על כל גופם, כולל קשירת ידיהם ורגליהם. המנהג הזה נעלם בארצות המערב כמעט לחלוטין, כשהחלו להישמע טענות נגד הרעיון של "חיתול הדוק" המונע מהתינוק לנוע בחופשיות. כיום, מתברר, מבינים יותר את היתרונות הטמונים בעיטוף תינוקות. לראייה, גם בבתי החולים נוהגים עד היום לעטוף היטב תינוקות בני יומם ולכסות אותם מכף רגל ועד צוואר, כשרק ראשם מבצבץ החוצה.

שיטת העיטוף הזו, כך גורסים, נועדה לסייע לתינוקות שזה עתה הגיחו מתוך מעטפת הרחם, להרגיש נינוחים ובטוחים בעולמם החדש. על פי הסברה, עיטוף נכון, בעיקר בחודשי חייו הראשונים של התינוק, עשוי גם לסייע לו לישון טוב יותר, עם כמה שפחות הפרעות ויקיצות.

מיכל קסטן-מנור, מדריכת הכנה ללידה, מנחת קבוצות לאמהות ותינוקות אחרי לידה ודולה בהכשרתה, אומרת כי שיטת העיטוף מחקה בעצם את התחושה של התינוק ברחם. "התינוק הורגל ברחם אמו להיות מחובק ועטוף במי השפיר", היא מסבירה. "מעטפת הרחם וגם מי השפיר העניקו לו ביטחון, חום ונוחות. עם הלידה, כשעור התינוק בא במגע עם אוויר העולם, הוא מאבד את התחושות הללו ומרגיש מפוזר במרחב. לכן חשוב להחזיר לו את הרגשת הנעימות, הביטחון והחום באמצעות עיטוף".

במקום חיבוק

שיטת עיטוף התינוקות, לדבריה, היא שיטה ייחודית שבה עוטפים לא רק את גופו של התינוק, אלא גם את ידיו ורגליו. כך נמנעות ממנו תנועות פתאומיות ובלתי רצוניות הגורמות ליקיצתו ומפריעות לשנתו. "השיטה מעניקה את האפקט הקרוב ביותר לחיבוק ההדוק, הממושך והמרגיע של אם המחבקת את התינוק ומצמידה אותו אל גופו", מסבירה קסטן-מנור. "כמו החיבוק הצמוד, כך העיטוף נועד לשמור על שלוותו של התינוק".

^^איך בדיוק עיטוף התינוק עוזר לשינה רצופה יותר?^^

"כיום, בשל החשש ממוות בעריסה, חוקרים ומומחים ממליצים להשכיב תינוקות רק על הגב. מחקרים הראו כי בעת שכיבה בתנוחה זו גוברת התופעה המכונה 'רפלקס מורו' - עוויתות הגורמות לגפיים של התינוק לקפוץ, כך שהוא מקיץ בבהלה ומתקשה לחזור לישון. תנוחה זו גורמת לתינוקות להתעורר הרבה יותר פעמים.

"העיטוף בעצם מדמה לתינוק בחודשי חייו הראשונים את סביבת הרחם - מחובק ועטוף במי השפיר. המעטפת מעניקה לו ביטחון, חום ונוחות, ותחושה של מרחב בטוח עם גבולות. כשהתינוק עטוף ואסוף, העוויתות של רפלקס מורו כמעט ואינן מעירות אותו וכך גם קל לו יותר להירדם, כיוון שהוא מרגיש מוחזק ובטוח".

בהקשר זה, כדאי לדעת כי מנגנון השינה של התינוק הפוך מזה של המבוגר. "תינוקות עייפים, בניגוד למבוגרים שהופכים לנרפים ונטולי מרץ, הופכים לפעילים יותר", אומרת קסטן-מנור. "הידיים והרגליים עד גיל שלושה-ארבעה חודשים הם בבחינת עצם זר עבורם שמקשה עליהם להירדם. הם מנופפים בזרועות וברגליים או מניעים אותם בתנועות פתאומיות כשהם תשושים. כשזה קורה, התינוק אפילו לא מבין שהגפיים שלו מחוברות אליו. מבחינתו, העצמים הנעים האלה הם חלק מהסביבה והם מהווים הסחת דעת ומפריעים לו. העיטוף בשמיכה, במובן מסוים, מהווה גורם של הסרת גירויים מהסביבה".

תצפיות מדעיות עדכניות מראות כי לעיטוף התינוק יש יתרונות נוספים. "מחקר אחד הראה כי קצב לבם של התינוקות העטופים הוא איטי ויציב יותר מזה של תינוקות שאינם עטופים, והתינוקות שנצפו אף היו רגועים יותר", אומרת קסטן-מנור. "מחקרים אחרים הצביעו על כך שהעיטוף מקל על כאבי בטן מהם סובלים תינוקות, כיוון שהוא מפעיל על גופם לחץ עדין המקל על הכאבים".

יתרון נוסף של העיטוף מתבטא בעובדה שהוא מונע מהתינוקות לשרוט את עצמם. תופעה זו אופיינית בעיקר לחודשי חייהם הראשונים של תינוקות, אז הם נוטים לשרוט את עור הפנים שלהם באצבעותיהם.

להיכנס לאווירה שלווה

קסטן-מנור אומרת שישנם מספר מקרים בהם רצוי לעטוף את התינוק. "ראשית, אם ההורים חשים שהתינוק סובל מחוסר שקט לא מוסבר, אם הוא חסר מנוחה גם לאחר שניסו להאכיל אותו או החליפו לו חיתול. גם לפני שנת הלילה כדאי לעטוף את התינוק כסוג של התניה: כלומר, כאשר עוטפים אותו הוא יודע שהמשמעות היא שעליו ללכת לישון.

העיטוף עשוי להועיל גם בימים הראשונים לאחר הלידה, כשהאם מתקשה להיניק. עצם העטיפה של התינוק עשוייה להקל על האחיזה בשד".

^^עד איזה גיל מומלץ לעטוף את התינוק?^^

"בעיקרון, ההנחיה היא לעטוף את התינוק מגיל אפס עד שלושה-ארבעה חודשים. כאשר התינוק גדל ומתחיל למתוח את ידיו ורגליו, הוא פחות מעוניין להיות עטוף. עם זאת, אין כל נזק אם ממשיכים בעיטוף גם מעבר לגיל ארבעה חודשים, בעיקר אם רואים שהעיטוף עוזר לתינוק לשינה רגועה יותר".

את העיטוף אפשר לבצע בעזרת שמיכת כותנה או בעזרת חיתולי בד. לאחרונה יצאה לשוק שמיכה בשם רוגע'לה (בארצות הברית ובמערב אירופה היא מוכרת בשם Miracle Blanket - שמיכת הפלא), שמעוצבת במיוחד לשיטת העיטוף. השמיכה עשויה בד נושם 100 אחוז כותנה וכוללת גם כנפוני בד וכיס מיוחד המאפשרים לעטוף את רגליו וידיו של התינוק מבלי להפריע לו לנוע בחופשיות בחלל השמיכה. מחירה בחנויות לדברי תינוקות מגיע ל-100 שקלים.

^^מה לגבי סכנה של חום יתר? התינוק לא עלול להזיע מדי בתוך השמיכה העוטפת?^^

"כדי להימנע מחום יתר, שהוא אגב אחד מגורמי הסיכון למוות בעריסה, חשוב שהשמיכה בה עוטפים את התינוק תהיה עשויה מבד כותנה 100 אחוז", אומרת קסטן-מנור. "בנוסף, יש להימנע מלשים את השמיכה גבוה מדי ליד פיו של התינוק, מאחר שגירוי באזור הפה עשוי לגרום לרפלקס הנבירה. כלומר, הוא יחפש מיד אוכל ברגע שהבד נוגע בסמוך לפיו".

^^ומה אם התינוק מרגיש לא נוח להיות עטוף בצורה כל כך הדוקה ומתחיל לבכות?^^

"יכול להיות שבפעמים הראשונות התינוק יגלה חוסר שקט כשיהיה עטוף בשמיכה, אולם מהר מאוד הוא יתרגל. בכל זאת, אין תינוק שלא נהנה מכך שעוטפים אותו, שכן העיטוף הוא בעצם התחליף הקרוב ביותר לחיבוק על הידיים. ההרגשה הזו חשובה בעיקר בשעות הערב והלילה הקשות, כשגם ההורים רוצים לנוח ובעצם 'משחררת' אותם מהצורך לאחוז את התינוק בידיים ולהרגיע אותו עד שיירדם".

מתוך: מגזין הורים וילדים, גיליון 234.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום