מדור טיפים מס' 45

(0)
לדרג

מיוחד: טיפים בנושא מיניות. איך להתמודד עם כאבי המחזור, ועשר עצות לזוגות הסובלים מבעיות פוריות

מאת: מערכת zap doctors
איך להתמודד עם כאבי המחזור

כאבי מחזור נובעים מהתכווצויות הרחם בימים הראשונים של המחזור החודשי ומלווים לעתים בכאבי גב, כאבי אגן וירכיים, כאבי בטן תחתונה וכאבי ראש. חומרת הכאבים משתנה בהתאם לאישה ונעה בין אי נוחות קלה לכאבים חזקים מאוד. שכיחות התופעה נעה בין 40 ל-90 אחוזים בקרב כלל הנשים, בעיקר בקרב נערות צעירות שהחלו לקבל מחזור ועד הכניסה להריון ולידה. כמו כן, התופעה שכיחה בקרב נשים בגילאי 40+ שסיימו את הילודה וכן בקרב מעשנות.

מומחי חברת התרופות "דקסון", יצרנית ומשווקת אדקס לשיכוך כאבי מחזור, כאבי שיניים, שרירים וגב, מעניקים טיפים לשיכוך כאבי המחזור:

1. פעילות גופנית - נערות אשר עוסקות בפעילות גופנית סובלות פחות מכאבי מחזור, מכיוון שהאנדורפינים שמשתחררים בזמן הפעילות מפחיתים את הכאבים. שחיה או הליכה ארוכה הן אפשרויות טובות לפעילות גופנית.

2. תזונה נכונה - אחת הבעיות המרכזיות בכאבי מחזור הינה עודף סוכרים, אשר גורם למחסור במגנזיום (המינרל שמונע כיווץ יתר), על כן מומלץ להמעיט בפחמימות ריקות, כגון: ממתקים, דברי מאפה וסוכרים ולהעדיף פחמימות מלאות, כגון: אורז או לחם מלא.

3. בקבוק חם על הבטן - אמנם לא יעלים הכאב, אך יקל עליו ויעניק תחושה נעימה אשר עשויה למתן אותו.

4. תרופות ייעודיות לשיכוך כאבי מחזור - מומלץ להשתמש במשככי כאבים, כגון; "אדקס", ללא מרשם רופא. חשוב לקחת את התרופה מרגע שהכאב הראשון של המחזור מתחיל ולא לחכות לכאב בשיאו, על מנת להימנע מסבל מיותר. מומלץ לקחת פעמיים ביום באופן סדיר למשך ימי הכאב. ככלל, נטילה נכונה של נוגדי הכאבים ישפרו את איכות החיים.

5. הפגת מתחים נפשיים - ניתן להפיג מתחים נפשיים בכל דרך שיכולה להתאים ולהקל על הנערה.

6. גלולות למניעת הריון - שימוש סדיר בגלולות למניעת הריון מפחיתות את הכאב והדימום באופן משמעותי. לגלולות השפעה הורמונאלית על כלי דם ורירית רחם שנמצאת במקומות אחרים. מחקרים מוכיחים כי "פמינט" - הגלולה הסגולה למניעת הריון, יעילה נגד כאבי מחזור (עוצמת ותדירות), מכיוון שתפחית את פעילות הרירית ותשכך את הכאב.

7. טיפול אלטרנטיבי - קיימים סוגים שונים של טיפולים, כגון: תכשירים הומאופטיים לבליעה, רפלקסולוגיה ודיקור סיני שיעבוד על ה"מרידיאן" (המסלול האנרגטי שקשור לרחם) ומסייע בהקלת הכאב.

8. למעשנות שביניכן - כדאי פשוט להיגמל.

עשר עצות לזוגות הסובלים מבעיות פוריות

זוגות הנתקלים בקשיים בכניסה להריון בדרך טבעית נקלעים לתחושות של כשלון וחרדה, המלוות לעתים בחשש לשוחח על הנושא עם בני משפחה, חברים או אנשי מקצוע. כל אלו מתגברים אם בבדיקות ראשוניות מתגלה אכן בעיית פוריות אצל אחד מבני הזוג או שניהם.

עפרה ליאור, מנכ"ל רשת המרכז הרפואי לפוריות, מספקת עשר עצות לסובלים מבעיות פוריות:

1. בשנה הראשונה מתחילת הניסיון להיכנס להריון ומהפסקת השימוש באמצעי מניעה (אם נעשה בהם שימוש), מומלץ לנסות רק בדרך הטבעית ולא לפנות לייעוץ. יש לזכור שבכל מחזור חודשי ההסתברות להיכנס להריון הינה 20 אחוז בלבד, כך שבהחלט יתכן שגם התהליך הטבעי ייקח זמן והריון יושג רק בניסיון העשירי. יצירת פחדי שווא רק תוריד את סיכויי ההצלחה.

2. במהלך השנה הראשונה לנסיונות מומלץ לכוון את קיום יחסי המין למועד המשוער של הביוץ, שהוא 14 יום לפני קבלת המחזור. מומלץ לקיים יחסי מין מעל פעמיים ביומיים שסמוכים למועד הביוץ, כדי להגדיל את ההסתברות להצלחה.

3. לאחר שנה כדאי לפנות לייעוץ מקצועי. בניגוד לנוהג המקובל להתחיל בבדיקות אצל האישה, מוצע לבצע בדיקה במקביל אצל שני בני הזוג, כך שניתן יהיה להתחיל בהקדם בטיפול הנדרש.

4. פוריות נמוכה של הזרע או עקרות אינה באה לידי ביטוי במראהו של נוזל הזרע, כך שקיימת חשיבות לבדיקת הזרע במרפאה כדי לדעת אם הגבר סובל מספירת זרע נמוכה או מהעדר זרע בכלל.

5. למצב הנפשי שבו נמצאים בני הזוג השפעה רבה על סיכויי ההצלחה של הטיפול, ולכן יש להתאזר באורך רוח ולחשוב על התוצאות שיהיו לטיפולים בטווח הארוך ולא על מה שיהיה בעוד שבוע. המחשבה על הטווח הארוך נותנת את העוצמה הנדרשת לעבור את הטיפולים.

6. טיפולי הפוריות כוללים טיפולים הורמונלים, שעלולים להיות כרוכים בשינויים פתאומיים במצבי הרוח אצל האישה. לפיכך מומלץ לבני הזוג להיות סבלנים זה לזה מעבר לרגיל, ולתמוך אחד בשני ברגעי משבר.

7. בני הזוג זכאים לעמוד על זכותם לקבל מידע מלא על הבדיקות והטיפולים שנעשים בגופם, והם זכאים לבקש פרטים מהרופאים והאחיות המטפלים בהם. למידע יש לרוב השפעה מרגיעה על המטופלים, והוא מהווה מרכיב נוסף בהגדלת סיכויי ההצלחה.

8. בתקופת הטיפולים יש לקחת בחשבון היעדרויות מהעבודה ומהבית, ולכן על בני הזוג להחליט האם הם מעוניינים לשתף את בני משפחתם או את המעביד בטיפולי הפוריות. בנושא זה לא ניתן לתת המלצה חד משמעית, מאחר שהוא מאוד אישי, אולם על שני בני הזוג להיות שלמים עם החלטתם. חשוב לציין שעובד/ת שכיר/ה הנמצאים בטיפול פוריות זכאים לזכויות שניתן כמובן לנצלן רק אם הדבר ברור וידוע למעביד.

9. לקראת סיום מחזור הטיפול ובסמוך למועד שבו אמור להופיע המחזור החודשי נוטות חלק מהנשים לבצע בדיקות הריון עצמיות, באמצעות ערכות הנרכשות בבתי המרקחת, וזאת לפני בדיקות הדם שקבע הרופא המטפל. אין כל מניעה לבצע בדיקות אלו, אולם יש לזכור שבדיקת הדם אמינה יותר.

10. חשוב שבני הזוג ישתפו פעולה עם הרופאים ולא יבזבזו אנרגיות על התנגדות לטיפול. אם יש מצב של חוסר "כימיה" מוחלט עם הרופא והצוות, עדיף לשנות מטפל.

בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה ובפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום