יצירתיות בלידה

(0)
לדרג

אם לא נזהרים, לידה יכולה להיות סיוט. שרי קרוכמל בצרור עצות שיהפכו את הלידה שלך לחוויה הרבה יותר נעימה

מאת: שרי קרוכמל

לידה היא אירוע מכונן בחייה של אישה, והוא יכול להיות חוויה מעשירה אך עלול גם להיות שלילי והרסני. כדאי לחתור ללידה על פי הרצונות, השאיפות והטבע שלך, אך יש לדעת כי כשם שישנם דברים שבשליטתך, אחרים אינם בידייך, כמו ירידת דופק העובר, ירידת מים מקוניאלים, צורך בניתוח קיסרי וכולי.

ככל שאת ובן זוגך תהיו יצירתיים ותשפיעו על מהלך הלידה, כך מן הסתם היא תהיה מתאימה ונכונה יותר עבורכם. מעבר לכך כדאי לזכור שהגוף חכם מאין כמוהו ויודע את עבודתו, כשהתנאים הפיזיים של היולדת משפיעים מאוד על התפתחות הלידה, על זרימת ההורמונים הרצויים, על ירידת העובר באגן ו"התברגותו" החוצה ועוד.

חלל הלידה

כמו אצל רוב היונקים בטבע, גם היולדת זקוקה למקום מוגן, שקט וחשוך כדי ללדת, ממש כמו "פעולות" אחרות בחיינו אותן אנו מעדיפים לעשות באינטימיות, למשל בשירותים או בחדר המיטות. הכיני את הסביבה שתהיה ידידותית עבורך: אורות עמומים, נרות דולקים ומוסיקה שמתאימה לך הם אמצעים שיכולים ליצור אווירה רגועה וטובה.

התייחסי אל חדר הלידה כאילו שכרת חדר פרטי, שכל מי שנכנס אליו בעצם חודר לפרטיותך, צריך להציג את עצמו ואפילו לבקש רשות. חוסר שליטה הוא אחד הגורמים המאיימים ביותר על היולדת.

כל זמן שאת ותינוקך חשים בטוב, אין סיבה להיות מחוברת באופן רצוף למוניטור או לשקית עירוי. את יכולה לבקש להתהלך חופשייה בחדר או באמבטיה.

המיטות הדיגיטאליות שבחדרי הלידה הן אביזר נפלא ורב שימושי. נצלי את היכולת לכוונן אותן עפ"י רצונך לתנוחות שונות למשל ללידה בתנוחת כריעה, או לשכיבה על הצד. כשאת מחוץ למיטה את יכולה להשתמש בידיות שלה לצורך השענות ורכינה קדימה, כדי שתוכלי לנוע בזמן כאבייך בקצב הרצוי לך. רכינה זו פותחת היטב את האגן ומפחיתה את הלחץ על עצמות הסקרום ועצם הזנב.

כדאי לנצל גם את כסא העץ הנמצא בחלק מחדרי הלידה. זהו כסא בצורת פרסה, מצוין להרפיית רצפת האגן, לכיוון הרחם אל פתח הנרתיק ואם תרצי, גם ללידה בכריעה.

כדור הפיזיו, אותו הכרת בודאי בתרגולים במהלך חודשי ההריון, ביוגה או בקורס הכנה ללידה, הוא אביזר שימושי ביותר גם בחדר הלידה (כדאי להביא אתכם כדור כזה, כי אולי לא יהיה כדור פנוי בחדר הלידה, מקסימום הוא יישאר במכונית). תוכלי לשבת עליו בתנועות קפיציות ולקבל תחושת עצמאות ושליטה על גופך, במקום להיות פסיבית וחסרת אונים במיטה ולבצע בעזרתו תרגילים שונים, לבד או בשיתוף עם בן זוגך.

כרית הנקה ממולאת בקלקר או כריות נוחות אחרות, מעניקות ריפוד ויכולת לשינוי תנוחות כשהן תומכות את גבך, או בין רגלייך ומאפשרות רגיעה והרפיה בתנוחות השונות שבהן תבחרי להימצא.

הישענות על קיר, דלפק, שולחן, או מסעד כסא, יתנו לך אפשרות לתנועה אנכית ולתנועה ונשימה לפי צרכייך. גם בן זוגך הוא אביזר שימושי. את יכולה להישען על כתפיו, אתם יכולים לנוע יחד כמו בריקוד סלואו חושני, לשבת על שרפרפים אחד מול או מאחורי השני ולנוע עם זרימת הצירים והתקדמות הלידה.

השימוש במים, באמבטיה, ג'קוזי, מקלחת, או אפילו בעזרת מטליות לחות וחמימות על הבטן התחתונה או הגב התחתון, הנו מרגיע, מקדם את הלידה ובעל סגולות רפואיות נפלאות.
שימוש בשמנים ארומתיים לכאבי צירים, לעיסוי הפרינאום ולאווירה בחדר הינו עוצמתי ואף משפיע על רגיעת הצוות.

ולבסוף - תקשורת טובה עם בן הזוג, עם הצוות ועם עצמך פנימה, הדברים שאת אומרת לעצמך לגבי הלידה, יכולותייך להשתמש בדמיון מודרך והתמיכה שאת מקבלת מהסביבה, כל אלה יגבירו את סיכוייך ללידה טובה וחווייתית ואני מאחלת גם לך לידה כזאת.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

שרי קרוכמל - אחות מוסמכת, מיילדת מוסמכת, מדריכת הכנה ללידה ועיסוי תינוקות, BA בסיעוד ומנהלת אמא אדמה - המרכז להריון, לידה והורות בהוד השרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום