טבעת הורמונלית למניעת הריון

(2)
לדרג

פלסטית, דקיקה, גמישה ובקוטר של חמישה סנטימטר היכרות עם טבעת חדשה המשמשת כאמצעי למניעת הריון

מאת: פרופ' דניאל זיידמן

עוד בנושא: הריון חוץ רחמי, תזונה בהריון

טבעת חדשה שמשמשת כאמצעי למניעת הריון משווקת לראשונה בישראל זה כמה שבועות. מדובר בטבעת המשחררת אל הנרתיק במשך שלושה שבועות את אותם הורמונים המצויים בגלולה למניעת הריון. הטבעת מבטלת את הצורך בנטילת גלולות מדי יום; המשתמשת צריכה רק להחדיר מדי ארבעה שבועות את הטבעת לנרתיק, להוציאה כעבור שלושה שבועות, ולאחר שבוע המתנה, בו יופיע מחזור דמוי ווסת, להחדיר טבעת חדשה.

הטבעת, המכונה NuvaRing, היא חישוק פלסטי דקיק, גמיש ובקוטר של חמישה סנטימטר. היא מחייבת אמנם מרשם רופא, כמו גלולות למניעת הריון, אך אינה דורשת התאמה מיוחדת, וטבעת בגודל אחיד מתאימה לכל הנשים. הטבעת קלה להחדרה בשימוש עצמי, כאשר המיקום המדויק לא חשוב. אין דרך לא נכונה להחדרתה, כך שאם הטבעת מונחת באופן נוח בנרתיק, היא ממוקמת באופן נכון.

הטבעת נפלה

קיימים בדרך כלל בקרב נשים חששות מובנים מאליהם שטבעת כזאת תיפלט מהנרתיק במהלך פעילות יומיומית, אך פיתוחה מבוסס על עשרות שנות מחקר המורים כי בעת שהאישה עומדת, המנח האנטומי של הנרתיק הוא למעשה אופקי, ולא אנכי כפי שהיה מצויר בספרי אנטומיה ישנים. בנוסף, גודל הטבעת הותאם לשרירים הטבעתיים של מבוא הנרתיק, שהופכים אירוע של השמטתה מהנרתיק לנדיר. בדרך כלל, הטבעת תיפלט במצבים מיוחדים, למשל אצל אישה הסובלת מעצירות, בעת הפעלת לחץ בטני רב בשירותים.

במקרים כאלו, בהם הטבעת נפלטה, אפשר לשטוף אותה במים פושרים (לא חמים) ולהחזיר אותה חזרה לנרתיק. במידה והטבעת נפלטה מהנרתיק למשך למעלה משלוש שעות, היא מאבדת מיעילותה למניעת הריון. גם במקרה זה ניתן עדיין להחדיר את הטבעת חזרה לנרתיק, אך חשוב להשתמש באמצעי מניעה נוסף במשך שבוע.

חשש נוסף של בני הזוג הוא שהאישה או בן זוגה יחושו בנוכחות הטבעת בנרתיק. אך הניסיון מורה שרוב בני הזוג לא מוצאים בכך בעיה והדבר אינו מפריע למהלך קיום יחסי מין. ניתן להסביר זאת באופן אנטומי בהסתמך על כך שבעוד שלשליש התחתון של הנרתיק מתחברים עצבים רבים ועל כן האזור מאוד רגיש, הרי שלשני השליש העליונים של הנרתיק, היכן שהטבעת מונחת לאחר החדרתה, מתחברים מעט עצבים.

זהירות בשימוש

הטבעת משחררת באופן רציף, במשך שלושה שבועות, שני סוגי הורמונים המונעים הריון - פרוגסטין (120 מק"ג אתונוגסטרל מדי יום) ואסטרוגן (15 מק"ג אתניל אסטרדיול מדי יום). כאמור, חשוב לזכור להוציא את הטבעת מהנרתיק כעבור שלושה שבועות של שימוש, וכמובן לזכור, לאחר הפסקה בת שבוע, להחדיר אחת חדשה. אפשר למצוא היום מכשירים שנותנים תזכורות במקרים כאלו.

במקרים בהם שוכחים להוציא מהנרתיק את הטבעת, היא נשארת מוגנת במשך שבוע. במקרה זה על האישה להוציא את הטבעת ולאחר הפסקה רגילה של שבוע להחדיר חדשה. אם הטבעת נשכחה בנרתיק במשך יותר משבוע, על האישה להחליפה בטבעת חדשה, לערוך בדיקת הריון ולהשתמש במשך שבוע באמצעי מניעה חלופי, כמו קונדום.

איחור בהחדרת טבעת חדשה לאחר יותר משבוע ההפסקה המומלץ חושף את האישה להריון, בדומה לאיחור בהתחלת נטילה של חפיסה חדשה של גלולות. במקרה כזה, על האישה להשתמש במשך השבוע הראשון לשימוש בטבעת, שהוחדרה מחדש, באמצעי מניעה נוסף.

דרך טובה יותר למנוע הריון?

יתרונה הברור של הטבעת בכך שהיא מהווה שיטה חודשית, כך שאין צורך בנטילה יומית כמו בשימוש בגלולות. לטבעת מספר יתרונות נוספים: השחרור הרציף של ההורמונים מהטבעת לנרתיק מבטיח רמות נמוכות, אך קבועות, של הורמונים בדם. נמצא, כי החשיפה להורמונים נמוכה יחסית תוך שימוש בטבעת בהשוואה לחשיפה בעת שימוש בגלולות או במדבקה למניעת הריון.

השימוש בטבעת, בניגוד לנטילת גלולות, לא מושפע כמובן מהפרעות בספיגה במערכת העיכול, כמו הקאות או שלשולים. פעילות ההורמונים שנספגים בנרתיק, תוך עקיפת מערכת העיכול, נתונה פחות להשפעת תרופות אחרות שנלקחות בו זמנית, כמו אנטיביוטיקה.

היעילות של הטבעת גבוהה, 98% עד 99%, בדומה ליעילות של הגלולות למניעת הריון. מספר מחקרים גם מורים שהשימוש בטבעת קשור במחזורים סדירים מאוד, ומלווה בפחות דימום בין מחזורי בהשוואה לגלולות.

הטבעת היא תכשיר שמכיל את אותם הורמונים הנמצאים בגלולות, ועל כן קשורה באותם סיכונים ותופעות לוואי, כמו גודש בחזה וכאבי ראש, שמוכרות מנטילת גלולות. לטבעת תופעות לוואי ייחודיות קלות, כולל הפרשות מהנרתיק (6%) וגירוי ודלקת בנרתיק (5%). הטבעת אינה מתאימה לנשים המנועות מלהשתמש בגלולות מסיבות רפואיות, כמו נשים מעשנות בנות 35 שנה ויותר, או נשים עם היסטוריה רפואית ומשפחתית של היווצרות קרישים בכלי הדם. הטבעת לא נותנת הגנה מפני מחלות המועברות במגע מיני, ועל כן נשים המצויות בסיכון להדבקה, יצטרכו להשתמש גם בקונדום.

חשוב שנשים ידעו להבדיל בין הטבעת ההורמונאלית החדשה לדיאפרגמה או להתקן התוך רחמי, שאף הם כונו בעבר בשם "טבעת". בניגוד לדיאפרגמה, הטבעת החדשה אינה מהווה אמצעי מניעה חוצץ, כלומר היא אינה מונעת הריון על ידי הפרעה למעבר תאי הזרע בנרתיק. בניגוד לדיאפרגמה, הטבעת אינה מחייבת התאמה על ידי רופא; ובניגוד להתקן, אין צורך בהחדרת הטבעת ההורמונלית על ידי הרופא. הביקור אצל רופא הנשים נועד על כן רק לוודא את התאמת אמצעי המניעה ההורמונלי לאישה, וכדי לקבל מרשם.

הטבעת משווקת בהצלחה בארה"ב ובאירופה מזה מספר שנים, ושיווקה בישראל החל השנה. הניסיון הראשוני בישראל, ומחקרים נרחבים בחו"ל, מורים על היענות רבה של המטופלות. נראה, שנשים רבות שמחפשות אמצעי מניעה יעיל ובטוח, כזה שאינו מחייב נטילה יומית או החדרה לתוך חלל הרחם, ישמחו לבדוק את האפשרות החדשה שמציעה הטבעת.

פרופ' דניאל זיידמן - יו"ר האגודה הישראלית לאמצעי מניעה, מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, מרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

למידע נוסף: www.sheba.co.il
פרופ' זיידמן בגוגל פלוס
בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום