מסת גוף גבוהה עלולה להשפיע על איכות הזרע

(0)
לדרג

מחקר מצא שגברים שמסת גופם גבוהה מדי, עלולים לסבול מאיכות נמוכה של תאי זרע; וכמותם גברים רזים מדי...

מאת: מולי אפשטיין פיזיולוג, ראש מדור "שירותים מדעיים לספורטאי הישג" במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין [email protected]
לחיי הדור הבא

על-פי תוצאותיו של מחקר חדש, נראה ש"כרס הבירה" המפורסמת עלולה לגבות מחיר כבד לא רק מהאיברים שנמצאים באזור הבטן והחזה, אלא אף מאלו הנמצאים מתחת לחגורה.

גברים ששוקלים יותר מדי, עלולים לסבול מאיכות נמוכה של תאי הזרע, כך עולה ממחקר שנערך בדנמרק על כ- 1,600 גברים צעירים. המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Reproductive Society's Journal Fertility & Sterility, התבצע במספר בתי חולים ואוניברסיטאות בדנמרק.

מצד שני, מסתבר שלהיות רזה מדי מהווה אף הוא עניין בעייתי. במחקר השתתפו 1,558 גברים צעירים בני 19 (גיל ממוצע) שהתנדבו לספק דגימת זרע כחלק ממבדקי הכשירות הגופנית שעברו במהלך שירותם הצבאי. לנבדקים נערכו המדידות הבאות: ספירת תאי הזרע, ריכוז תאי הזרע, נפח נוזל הזרע ואיכות התאים (כושרם ומידם תנועתם). בנוסף, נמדדו ריכוזיהם של הורמונים בדם, גודלם של האשכים וחושב מדד מסת הגוף (BMI - היחס בין המשקל לגובה).

הערכים שהוגדרו כתקינים היו BMI של 20-25 או משקל של 63-80 ק"ג וגובה של 178 ס"מ. כל משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות, האחת בעלת ערכים גבוהים יותר מאלה שצוינו לעיל והשנייה בעלת ערכים נמוכים יותר.

ספירת הזרע וריכוז תאי הזרע היה נמוך ב- 28.1% ו- 36.4%, בהתאמה בקבוצת תת המשקל. אותם מדדים היו נמוכים ב- 21.6% ו- 23.9% בקרב קבוצת בעלי המשקל העודף. לדעת החוקרים, ההסבר הביולוגי לתופעה או למנגנון העומד מאחוריה אינו זהה בשתי הקבוצות.

לדברי האורולוג, ד"ר אנתוני תומאס, נשיא החברה לאורולוגיה ולמיניות הגבר - ההסבר לתופעה יכול להיות קשור לשינויים בריכוזי ההורמונים בדם. לדבריו, הגבר זקוק למידה מסוימת של הורמון המין הנשי אסטרוגן. תאי השומן מייצרים אסטרוגן כך שכמות רבה מדי של תאי שומן, או כמות נמוכה מדי, עלולים להיות ההסבר לתופעה. "קיים איזון, והאיזון הזה חשוב ביותר ליצירת סביבת התפתחות נאותה לתאי הזרע" הוסיף ד"ר תומאס. בנוסף, ידוע כי עישון וצריכה מופרזת של אלכוהול עלולים אף הם לגרום להפרעה בייצור הזרע. לדבריו, רופאי המשפחה, או רופאים מומחים אחרים, צריכים לבדוק את איכות הזרע של הגבר כאשר באים לבחון מדוע האישה אינה מסוגלת להיכנס להריון. בדרך-כלל האשה היא זו שעוברת אינספור בדיקות בעוד שיתכן והבעיה קשורה בכלל באיכות ירודה של הזרע.

בואו לדבר על כך בפורום אורולוגיה ופיריון הגבר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום