גדילן וקוץ בו

(0)
לדרג

מה יש בו, בקוץ התמים הזה שהפך אותו לחביב המטפלים המשלימים, לכוכב תזונה ולגיבור רופא חולים?

מאת: מערכת zap doctors
על הקוץ

קוץ/עשב חד-שנתי קוצני. צבעי הפרח ארגמן עד לבן ומוקפים במעגל סימטרי של קוצי מעטפת ארוכים ובולטות לעין במשך חודשי הפריחה - ממארס עד מאי; העלים שבבסיס הצמח ערוכים בשושנת גדילים, ירוקים בעלי עורקים וכתמים לבנים. הזרעונים פחוסים, דמוי ביצה הפוכה וחלקים.
הצמח גדל לצידי הדרכים בישראל - בגליל, מדבריות יהודה ושומרון, מישור החוף והשפלה, הכרמל, הגולן, הרי יהודה והשומרון, מוצאו מאירופה, ניתן ללקט את זרעיו.

בשנים האחרונות, בודד המרכיב הפעיל בצמח שנתגלה כ- Flavonol וניתן לו השם .Silymarin Hoerhammer ,Wagner, ו- Muenster היו הראשונים שזיהו והגדירו אותו כמרכיב האנטי-הפטוטוקסי (Antihepatotoxic) בצמח ה- Silybum. חוקרים אלו עוד הוסיפו והראו בניסויים בחיות מעבדה כי הצמח הינו בטוח ביותר לשימוש, גם במינונים גבוהים, ואינו גורם לתופעות לוואי.

תוצאות מחקרים אשר פורסמו בשנת 1983 מסבירות את אופן הפעולה של החומר, החומר מאזן את קרומי התא של הכבד ומאפשר להם להתגונן מפני כניסה של וירוסים רעלניים (Virus Toxins) וחומרים רעילים נוספים.
תכונה זו עושה אותו אידיאלי לטיפול במקרים של שחמת כבד, צהבת נגיפית ובעיות כבד נוספות.

מחקר חדש קובע כי צמח הגדילן המצוי יכול למנוע מלנומה

מחקר חדש שנערך במחלקה לדרמטולוגיה באוניברסיטת אלבאמה בארצות הברית קובע כי לצמח הגדילן המצוי (Milk thistle) תכונות המסוגלות לפעול למניעת סרטן העור. במחקר שבדק את השפעת המרכיב Silymarin אשר מבודד מתוך זרעי צמח הגדילן, נמצא כי למרכיב זה תכונות היכולות למנוע את שיפעולם של תהליכים סרטניים הנובעים מחומר מסרטן כימי או מקרינת האור. מחקרים רחבים שנערכו במעבדה הראו כי לסילימרין תכונות אנטי-אוקסידנטיות, אנטי דלקתיות ואף תכונות המחזקות את המערכת החיסונית. תכונות אלו, כפי הנראה, גרמו, בתנאי מעבדה, לעצירת תהליכים סרטניים בתאים. מסקנת החוקרים הייתה כי הסילימרין הינו חומר מבטיח, בטוח מבחינה פרמקולוגית, אשר ניתן לנצלו למניעה של סרטן העור בבני אדם. יותר מכך, ניתן לשקול הוספתו למרכיבי מסנני הקרינה הקיימים ובכך להעלות את מידת יעילותם כנגד קרינת השמש המזיקה. המחקר פורסם בינואר 2005 בעיתון המדעי International Journal of Oncology.

גדילן כמוריד כולסטרול ושומנים בדם וכמונעי התחמצנות של כולסטרול LDL

בגדילן משתמשים לעיצים קרובות לריפוי מחלות והפרעות בכבד. הפרעות בכבד מלוות לעיתים קרובות בעליה בטריגליצרידים (שומנים בדם) טיפול עם גדילן כנגד בעיות בכבד עזר להורדת רמות השומנים בדם ולצמצום רמת הכולסטרול בדם ע"י צמצום הייצור שלו.

במחקר נוסף, נמצא שגדילן מנע עליית כולסטרול באותה קנה מידה שעושה פרובוקול, תרופה מורידת כולסטרול.
בהשוואה לפרובוקול, הגדילן גרם לעליה של הכולסטרול החיובי HDL ולירידה בייצור הכולסטרול בכבד. הגדילן שמר בנוסף גם על רמת הגלוטטיון בכבד, שהוא חומר נוגד רעלים.



עשה זאת בעצמך

החלק השימושי בגדילן הם הזרעים המופצים ברוח באמצעות 'מצנחים' קטנים ש'תופסים' כל רוח. עונת ההבשלה קצרה מאוד, רק ימים ספורים עד לפתיחת הקרקפת ולהפצת הזרעים. אלה ימים שאסור ל'פספס' למי שרוצה לאסוף זרעי גדילן, ממארס עד מאי..

את הזרעים בולעים כמות שהם, לפני ארוחה, או חולטים אותם ושותים את החליטה, ניתן גם למעוך אותם מעט, על מנת לשחרר את השמנים שבהם.

עוד על טיהור, ניקוי, וחליטות צמחים - לחצו כאן

לערוץ "רפואה משלימה" בדוקטורס

צמחים המשפיעים על העור ויעילים לטיפול באקנה

הצמחים המובילים בטיפול באקנה הם: קלנדולה רפואית, חותם זהב, תלתן אדום, אלוורה, אכינצאה, שן הארי, גדילן מצוי, דבקה זיפנית וסרפד.
ארחיב יותר על צמח ציפורני החתול או בשמו הלועזי - קלנדולה (Calendula Officinalis).
זהו צמח אשר מקורו באירופה והוא גדל כגידול חקלאי וכצמח נוי בארצות רבות. משפחת המורכבים. הפרחים הכתומים של Calendula נמצאים בשימוש פנימי וחיצוני על ידי הרבליסטים.
פעילותו הרפואית: נוגד דלקת (בגלל טריטרפנים ופלבנואידים), מכווץ ונוגד זיהום. בטיפול מקומי הקלנדולה מעודדת גרנולציה ועוזרת בהחלמת עור דלקתי, פצעים,כוויות, אקזמה ואקנה .

סילוק רעלים מהמעי והכבד
------------------------------------------

קיים מחקר שמוכיח כי בדמם של מחצית מהחולים שסבלו מאקנה היו רמות מוגברות של רעלנים שנספגו מהמעיים. רעלנים אלו מעודדים דלקת והרס רקמות היכול להתבטא בין היתר גם בעור בצורת אקנה. מכאן החשיבות הרבה לניקוי רעלים. צמח בשם חותם זהב יכול לטפל במעיים ולחסל חיידקים רעילים, ניתן ליטול לקטובצילים, להימנע ממזונות הגורמים לאלרגיות ולהגביר צריכת סיבים (הסיבים סופגים רעלים). שן הארי מעודד את זרימת מיץ המרה וגדילן מצוי מגן על הכבד ומסלק ממנו רעלים.

בואו לדבר על כך בפורום נטורופתיה
ובפורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום