ציסטות שחלתיות (בשבילכם: כיסיות)

(3)
לדרג

הן נמצאות כמעט אצל כולן, לעיתים סתמיות ונספגות - לעיתים בעייתיות: הציסטות - קווים לדמותן

מאת: ד"ר דוד סוריאנו

ציסטות שחלתיות (כיסיות) הינן ממצאים תוך שחלתיים המכילים נוזל, מהווים סיבה שכיחה לפניה לייעוץ גינקולוגי ועשויים לנבוע מסיבות שונות.

רוצים לדעת עוד בנושא ציסטות, ניתוחים לפרוסקופים, אנדוסקופיה וכירורגיה גניקולוגית?

היום בדוקטורס - צ'אט וידאו עם ד"ר דוד סוריאנו - בואו לשאול

סוגי ציסטות

הציסטות השכיחות ביותר במהלך גיל הפריון. במהלך התפקוד התקין של השחלה וגדילת זקיק בשחלה עד להבשלתו או לאחר ביוצו עלולות להיווצר ציסטות שחלתיות תפקודיות. דוגמאות ציסטה פוליקולרית, ציסטה עקב גופיף צהוב, ציסטה טקה לוטאלית, ציסטות אלו בד"כ קשורות לאי איזון הורמונלי ועלולים בעצמם לגרום לאי סדירות במחזור ולשינויים הורמונליים. גודלם בד"כ עד 4-5 ס"מ וברוב המקרים נעלמים תוך 4-8 שבועות. הטיפול בציסטות אלו הינו מעקב בלבד עם או ללא מתן גלולות למניעת הריון.

ציסטות אלו עלולות לגרום לכאבי בטן בעיקר באם הציסטה עוברת תהליך פריצה או בעת שיזור (תסביב של השחלה).

במהלך ביוץ תקין ישנה חריגה של הביצית מהזקיק הבשל אשר מתבקע. כשלון ואי ביוץ הזקיק עשוי להמשיך ולגדול, לייצא הורמונים, ולהיהפך לציסטה פוליקולרית. ציסטה זו היא השכיחה ביותר בגלאים 20-40 . מרבית הנשים תהיינה ללא תסמינים, חלקן תדווחנה על מחזור לא סדיר או איחור בהופעת הווסת, אי נוחות בטנית, כאב בעת קיום יחסים, או תחושת התכווצות בבטן. ציסטה פוליקולרית הינו ממצא אשר אינו דורש טיפול כירורגי, נעלם ללא טיפול או לעיתים לאחר מתן גלולות ותמיד שפיר.

האבחנה הראשונית נעשית במהלך הבדיקה הגינקולוגית ומישוש ממצא ציסטי בשחלה. בדיקת אולטראסאונד משלימה את הבדיקה. במקרים של ציסטה פוליקולרית ההמלצה להמתין לבדיקה חוזרת לאחר הווסת. על פי גילך יוחלט האם להמליץ על מתן גלולות למשך מחזור אחד או שניים והזמנה לבדיקה חוזרת.

במקרים של הופעת כאב, גדילה של הממצא או שינוי במרכיבי הממצא יהיה צורך בהתערבות כירורגית- לפרוסקופיה ניתוחית להסרת הציסטה.

לאחר הביוץ התקין וחריגת הביצית מהזקיק, מצהיב הזקיק ומתחיל בייצור אסטרוגן ופרוגסטרון ונקרא גופיף צהוב.לעיתים גופיף זה אינו מתכווץ ונעלם אלא עקב ריבוי כלי דם באזור הזקיק נוצר דימום קל הממלא את הזקיק בדם. מצב אינו מסוכן ואינו דורש בד"כ כל טיפול. לעיתים נדירות בעיקר אצל נערות או נשים הסובלות מבעיות קרישה או בעת שימוש בתרופות נוגדות קרישה הדימום נמשך ומחייב התערבות לפרוסקופית שבעקרה צריבת מקור הדימום בלבד ושאיבת קרישי הדם.


שחלות עם ציסטות
שחלות עם ציסטות

שחלות פוליציסטיות הינו מצב בו זקיקים רבים מסודרים בהיקף השחלה וגורמים למבנה אופייני, בשתי השחלות. במצבים אלו בד"כ אין ביוץ, נוצר אי איזון הורמונלי אשר יכול לגרום למחזור לא סדיר, אי הופעת מחזור, ועקב מחזור לא ביוצי לבעיות פריון. לעיתים מופיעה תסמונת הכוללת גם השמנת יתר, שיעור יתר, אקנה, אי סבילות לגלוקוז ועוד. הטיפול מכוון בעיקר לסימפטומים.

עוד בנושא: שחלות פוליציסטיות

מדובר על גדילת רקמה לא תקינה אם כי שפירה בשחלה ויצירת ציסטה. שכיחה פחות מציסטות תפקודיות, הסוג השכיח ציסטה דרמואידית. במרבית המקרים מדובר בציסטה המאובחנת בבדיקה שיגרתית בנשים ללא תסמינים. לעיתים רחוקות עלולות לגרום לשיזור שחלתי. ציסטות אלו אינן נעלמות באופן ספונטני ובד"כ דורשות הוצאה כירורגית.

ציסטה דרמואידית:

מדובר בגידול שפיר (benign cystic teratoma). אופייני לנשים צעירות אם כי יכול להופיע במהלך כל גיל הפריון. מדובר על התפתחות ביצית ללא הפריה דבר שמוביל ליצירת ציסטה המכילה שיער, נוזל שומני, ולעיתים יצירת סחוס ואפילו שיניים. הסימנים והסימפטומים דומים לציסטה פוליקולרית והאבחנה בד"כ מתבססת על בדיקת אולטראסאונד ולעיתים על צילום בטן. הטיפול הלפרוסקופי הינו הטיפול היחיד, מטרתו הוצאת הציסטה ללא פריצתה מתוך השחלה וללא פגיעה בשחלה. פעולה זו דורשת מיומנות ועבודת צוות ודורשת בעיקר בממצאים גדולים ניסיון רב. לאחר כריתת הציסטה בשלמותה ללא פריצה נשלח הממצא לבדיקה על מנת לוודא כי אכן מדובר בממצא שפיר.


מימין- ציסטה שחלתית. מאחוריה הרחם במבנה תקין
מימין- ציסטה שחלתית. מאחוריה הרחם במבנה תקין

ציסטות אנדומטריאליות:

ציסטה אלו הנקראת גם אנדומטריומה מופיעה כתוצאה מגדילת מוקדי אנדומטריוזיס בשחלה. כתוצאה מגדילת רירית רחם אקטופית בשחלה והופעת דימום מתפתחת ציסטה שחלתית מלאה בדם ישן "ציסטה שוקולדית". ציסטה זו עלולה להיות מלווה בתסמיני אנדומטריוזיס.כאבי אגן כרוניים, כאבים עזים בעת ווסת וכ'. ציסטות אנדומטריאליות גדולות מ 3-4 ס"מ לא תעלמנה ללא טיפול כירורגי אשר דורש מיומנות וניסיון לשם מניעת גדילה חוזרת. בד"כ להופעת ציסטות אלו מתלווה פיזור מוקדי אנדומטריוזיס במקומות נוספים באגן.

פריצת ציסטות אלו עלולה להיות קשורה בכאבים, יצירת הידבקויות ופגיעה בפריון.

ציסטאדנומה: גידול אפיתליאלי שפיר (Cystadenomas). עקב גדילה לא תקינה של רקמת השחלה נוצרת ציסטה, קיימים שני סוגים הסוג הסרוזי והמוצינוטי - (serous and mucinous).

ציסטאדנומה מהסוג הסרוזי (Serous cystadenoma) מכילה נוזל מימי וגודלה כ 5-10 ס"מ, לעומת הסוג המוצינוטי (Mucinous cystadenoma ) אשר מכיל נוזל סמיך ודביק ויכול להגיע לגדלים ולמשקל ענק.הסרוזי

ציסטות ממאירות: גידול שחלתי ממאיר עלול לגדול בכל גיל עם כי שכיח בעיקר בנשים לאחר הפסקת הווסת (מנופאוזה). הגידולים הממאירים האופייניים שונים בהתאם לגיל. נשים עם סיפור משפחתי של סרטן שחלה או שד, נשים עם גורמי סיכון כגון נשאיות שלBRCA נמצאות בסיכון. על פי הבדיקה הגינקולוגית, מאפייני הציסטה באולטראסאונד ,בדיקות זרימות דם בהיקף הממצא, ממצאים נוספים באגן, בדיקות דם כולל מרקרים שונים ובדיקות הדמיה שונות עולה החשד כי מדובר בממצאים הדורשים בירור היסטולוגי.

פריצת ציסטה: בעת פריצת ציסטה תוכנה נשפך לחלל הבטן ועלול לגרום לכאבים ולעיתים לדימום מהשחלה עצמה.לעיתים מצב זה דורש התערבות כירורגית.

שיזור שחלתי: אחד ממצבי החרום הקשורים לציסטה שחלתית הינו שיזור או תסביב שחלתי (TORSION) . נוכחות ציסטה שחלתית מלאה בנוזל היא אשר גורמת לשיזור השחלה או הטפולה וגורמת להופעת בצקת תפיחות הפרעה בהחזר הורידי ובהמשך פגיעה באספקת הדם לשחלה.

מצב זה דורש התערבות כירורגית מהירה, בגישה לפרוסקופית ניתן לסובב את השחלה חזרה בהקדם לשם מניעת נזק לשחלה.

תסמינים ואבחנה

ציסטות שחלתיות עשויות לגדול ללא כל תסמינים ותלונות ולהתגלות בבדיקה שגרתית אך עלולות לגרום לתלונות שונות בעיקר לאחר פריצה, שיזור או בהגעה לגודל מעל 6-8 ס"מ. שאר התלונות אינן ספציפיות.


כאבי בטן עזים הופעה פתאומית של כאב בטן חד צדדי (אופייני לכל הציסטות בעת שיזור),
הפרעות במחזור- (אופייני לציסטות התפקודיות- פוליקולרית, קורפוס לוטאום או PCO).
אי פריון- (אופייני לאנדומטריומה או PCO)
כאב אגן כרוני או כאבים עזים בעת קיום יחסים או בווסת (אופייני לאנדומטריומה)
תחושת תפיחות בטן ואי נוחות (אופייני לציסטות גידוליות)

אבחנה:

האבחנה מתבססת על קבלת מידע שלם ומקיף על המטופלת, בדיקה גינקולוגית, בדיקת אולטראסאונד כולל זרימות דם, בדיקות מרקרים ובדיקות הדמיה.

בגמר הבדיקה הגינקולוגית ובדיקת האולטראסאונד ניתן לאפיין את הממצא על פי גודלו, קצב גדילה, מרכיבי הציסטה, חד מדורי לעומת רב מדורי, פשוט לעומת ממצא מורכב, מרכיב סולידי, נוכחות פפילציות, מחיצות, נוכחות ממצאים בשחלה השניה, נוזל באגן ועוד. על פי היכרות עם המטופלת גורמי סיכון ומאפייני הציסטה ניתן להמליץ על הטיפול.

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה גניקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה

בפורום פיריון האישה והפרייה חוץ גופית

ובפורום הריון ולידה

* התמונות בכתבה נלקחו מהאתר www.4-women.co.il ומוגנות בזכויות יוצרים


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום