המתיקות שאחרי

(0)
לדרג

כיצד פותרים את הבעיות בתפקוד המיני בקרב חולי סוכרת? על זוגיות ומיניות כצורך קיומי בחיים ועל הקשיים שבדרך

מאת: צחי בן ציון, סקסולוג
מחלה ובעיה בצידה

"זוגיות ומיניות הן צורך בסיסי ביותר בחייו של כל אדם", אומר ד"ר צחי בן-ציון, מומחה בפסיכיאטריה וסקסולוגיה מהמרכז הרפואי סורוקה. הוא מסביר שאצל הסובלים ממחלת הסוכרת, קיים שילוב של בעיות, ביניהן:

הצורך בהקפדה על דיאטה קפדנית, בדיקות חוזרות ונשנות של רמת הסוכר בדם, מעקב רפואי מסודר ושינוי אורח החיים. ישנן גם בעיות רפואיות הנלוות לסוכרת, כגון: יתר לחץ דם, שומנים גבוהים בדם, בעיות חרדה ודיכאון ובעיות בעמוד השידרה (העצבים לאיבר המין יוצאים מהעצבים בעמוד השדרה). הבעיות עצמן וגם התרופות שניתנות לטיפול בהן יוצרות הפרעות הן לתפקוד המיני ובעקבות זאת לזוגיות.

הבעיות בתפקוד המיני נחלקות לסוגים שונים: בעיות בחשק, בהתעוררות (למשל בעיות זקפה בגבר או בעיות בסיכת ובפתיחת הנרתיק באשה) ובאורגזמה (למשל, אי יכולת להגיע לסיפוק).

כלומר, מחלת הסוכרת עצמה וכן התרופות שנוטל החולה הסוכרתי עבור טיפול בבעיות הנלוות לסוכרת, פוגעים ביכולת כלי הדם ומערכת העצבים להגיב באופן רגיל לגירוי מיני. הדבר נכון גם אצל הגבר וגם אצל האישה, רובם סובלים מבעיות בתפקוד המיני.

והפתרונות, היכן הם?

"אולם", מרגיע ד"ר בן-ציון, "למרבית הבעיות הללו יש פתרון. לרפואה יכולת לסייע למטופלים להחזיר את הזקפה ולקיים יחסי מין עד גיל מופלג". מחלת הסוכרת ששכיחותה עולה בשנים האחרונות, מחייבת ברוב המקרים מתן טיפול על מנת להחזיר את הכושר המיני.

חשוב להשקיע בתפקוד המיני ובחיי הזוגיות, שהם מהות חיינו". הוא מעודד את הסוכרתיים שקיימות אצלם בעיות בתפקוד המיני לגשת לרופא המשפחה. הרופא יבצע מספר בדיקות פשוטות וירשום מרשם לטיפול המומלץ, בהתאם לממצאים.

ד"ר בן ציון מסביר כי "באופן כללי, התרופות לטיפול בהפרעות זיקפה נחלקות למספר סוגים של טיפולים: טבליות לבליעה, זריקות הניתנות לתוך איבר המין עצמו, או נרות המוחדרים לשופכה, משאבת וואקום (המזרימה דם לאיבר המין והזקפה מוחזקת על ידי גומייה מיוחדת), ובמקרים קיצוניים- השתלת איבר מין תותב".

3 התרופות הקיימות בישראל כיום הינן כדור הויאגרה הוותיק, שיש ליטול על קיבה ריקה, ולהימנע מלאכול מאכלים שומניים לפחות שעתיים לפני כן. חצי שעה לאחר נטילת הכדור, תתעורר זקפה כתוצאה מגירוי מיני. הכדור השני והפחות מוכר, הוא הלויטרה, שיצא לשוק אחרי הויאגרה ודומה לו בהשפעותיו, אך פחות מושפע מאוכל לא שומני ונספג קצת יותר מהר
מהויאגרה. הכדור השלישי הוא הסיאליס, הגורם לזיקפה בעקבות גירוי מיני עד 36 שעות מרגע נטילת התרופה. ד"ר בן ציון מדגיש כי לנוטלי ניטריטים (תרופות להרחבת הזרימה הכללית כגון קורדיל או מונוניט למשל), כל שלושת התרופות אסורות.

הוא מסביר שהבעיות בתפקוד המיני עבור חולי סוכרת הן לא מנת חלקם של הגברים בלבד, אלא גם של הנשים. אצל נשים סוכרתיות מופיעים יובש, גרד וצריבות באיבר המין, ואף החלשות של רצפת האגן והנרתיק. גם לבעיות אלה ישנם טיפולים, כגון משחות הגורמות ללחלוחית איבר המין. ד"ר בן ציון מציין כי "הטיפולים לבעיות בתפקוד המיני מסייעים בכ- 60% מהמקרים".

לדבריו, "יש לטפל בבעיות הפיזיולוגיות, אולם גם ביחסים בין בני הזוג, מכיון שכאשר אנחנו עצבניים ומתוחים, אנו נגררים לאכילת מתוקים, דבר מסוכן לחולי סוכרת. מלבד זאת, כשבני הזוג רבים ביניהם, הדבר מעלה את רמת הסוכר, דבר שגורם כמובן לבעיות בתפקוד המיני.

זוגות שמתפקדים מינית טוב יותר, גם אם לא באופן מושלם, גם הזוגיות שלהם טובה יותר". בנוסף, ד"ר בן-ציון ממליץ על "פעילות גופנית, הימנעות מעישון ותזונה נכונה ובריאה על מנת לשמור על אורח חיים מיני בריא יותר". הוא מסביר "שככל שמקפידים יותר על איזון הסוכרת, כך גם הבעיה בתפקוד המיני תפחת".

בואו לדבר על כך בפורום סוכרת

ובפורום הפרעות בתיפקוד המיני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום