שווה בשווה

(0)
לדרג

הגוף האנושי הוא מכונה מופלאה - אבל לא סימטרית.. כיצד מטפלים בא-סימטריה בשדיים באמצעות שתל מסוג חדש

מאת: מערכת zap doctors
ימין, שמאל, ימין, שמאל...

לרוב בני האדם אין סימטריה מלאה בין שני צידי הגוף ובין האיברים הזוגיים. כך גם
אצל רבות מהנשים השדיים אינם אחידים בגודלם. כל עוד ההבדלים זניחים אין לענין משמעות, אולם לעיתים עקב פגמים מולדים או מבנה תורשתי משפחתי חוסר הסימטריה מתבטא בצורה בולטת. הדבר הופך למפגע אסתטי הגורם לבושה, חרדה ותחושת "פגם" אצל אותה אישה. לעיתים מלווה הבדל הגודל בהבדלי צורה, בייחוד במבנה צינורי של השד, הנראה כמעין גליל או חציל מוארך בעל קוטר בסיס צר.

ניתוח פלסטי להגדלת החזה הוא מהניתוחים הפלסטיים השכיחים בישראל, (הניתוח השכיח ביותר, הוא, אגב- ניתוח אף) הקונפליקט שיש לנשים עם צורתן החיצונית מתגלם פעמים רבות בסמל הנשיות/אמהות המובהק, שדיים.
אי סימטריה בשדיים שכיחה מאוד בגיל ההתבגרות גם בגילאים מבוגרים יותר, כמו כל איבר בגוף השדיים אינם שווים ובטח לא בתצורה המושלמת שאותה צרה עבורנו תרבות המערב.

ד"ר יעקב בר, רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים שערי צדק בירושלים ובבית החולים הפרטי אמריקן מדיקל סנטר בראשון לציון, טוען שפגם מסוג זה ניתן לתיקון באמצעות ניתוח פלסטי, המשלב בדרך כלל הגדלה א-סימטרית של השדיים יחד עם הרמה "טבעתית", על מנת להקנות לשד מראה עגלגל ולא מחודד.

עוד על אסתטיקה ויופי - ערוץ "רפואה אסתטית" בדוקטורס

איך מנתחים? עמק הסיליקון לשירותך

ברובם המכריע של הניתוחים המתבצעים כיום החומר המוחדר לשד הוא סוג של סיליקון הנתון בתוך מעטפה, יתרונותיו של הסיליקון מלבד מרקם "כמו טבעי" הוא בהיותו חומר שלא מגיב כימית יחד עם נוזלי הגוף ורקמותיו, ולכן השתל לא נדחה או מעורר דלקת, הגוף מגיב להחדרת השתל בצימוח רקמה חיבורית סביב לו ובכך יוצר בעצם שד חדש סביב התותב.
אחת הבעיות העיקריות בניתוחי חזה מהסוג הזה היא התקשות השד מסביב לשתל, הסיבה למקרים כאלו אינה ברורה, ייתכן שמדובר בדלקת קלה (ומסיבה זו מקבלות המנותחות אנטיביוטיקה לכיסוי) או מדליפה קלה (שלא אמורה לקרות, אבל קורה לפעמים) של הסיליקון מתוך המעטפת. מסיבה זו פיתחו שתלים המורכבים ממעטפת סיליקון בלבד (ללא נוזל סיליקון בתוכה - שלתוכה ניתן להזריק את החומר אחרי ההשתלה).

ואיך חותכים?
קיימות שלוש דרכים קלאסיות להחדרת השתל וכמובן שלכל מנתח יש את דרכי הפעולה שלו והטכניקה בה הוא מתמחה, הבחירה בכניקה וז או אחרת מתבצעת גם בהתחשב בתנאי השטח: עד כמה רוצים להסתיר את הצלקת, מה גוןן עורה של המטופלת וכיוצא בכך.
ניתן לבצע את החתך ממש סביב ההילה - חתך סביב ההילה מאפשר הסוואה יפה של הצלקת, להוציא מקרים בהם ההילה קטנה או בהירה יחסית. החתך בקפל התת שדי הוא הטוב ביותר לצורך החדרה מדוייקת של השתל הצלקת גלויה באופן יחסי. אפשר לחתוך בבית השחי ואז יוצרים תעלה ומחדירים דרכה את שתל הסיליקון, בשיטה זו קשה יותר להשיג סימטריה בין השדיים.

ואיך זה נפתר?

אחד הפתרונות לבעיית אי הסימטריה בשדיים מנותחים הוא משתל בנפח משתנה נמצא בשימוש בשנים האחרונות בניתוחים של שחזורי שד. באחרונה הורחב השימוש במשתל גם לפתרון בעיה של שדיים א-סימטריים.

יתרונו של המשתל הוא ביכולת לשנות את נפחו לאחר הניתוח באמצעות הזרקה וכך אפשר להגיע להתאמה הטובה ביותר בגודל של שני השדיים. חסרונו של המשתל הוא במחירו (6000 שקל לעומת כ-3000 שקל למשתל רגיל).

אחת הבעיות היא הקושי בהערכה מראש של הנפחים השונים של המשתלים המוחדרים. בעיה זו יכולה להפתר על ידי החדרת המשתלים המיוחדים שניתן לשנות את נפחם לאחר הניתוח באמצעות הזרקה לתוך המשתל ולהגיע לדיוק יתר בסימטריה בין השדיים.

עוד על תפקידו ותדמיתו של השד הנשי לאורך ההיסטוריה בכתבה הבאה

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה פלסטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום