מולטיויטמין - לבחור נכון

(0)
לדרג

השוק מוצף, הכל מבטיח לך עתיד טוב יותר, איך באמת לבחור מולטיויטמין על פי הכללים הנכונים?

מאת: מערכת zap doctors
הבלבול והצרכן.

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים משתמשים בתוספי תזונה, ביניהם גם מולטיויטמינים, שהפכו למוצר צריכה בשימוש יומיומי. מולטיויטמין הוא פיתרון נוח ופשוט ביותר להשלמת הויטמינים והמינרלים החיוניים, לצורך שמירה על תזונה מאוזנת ובריאות תקינה. אולם דווקא משום שמדובר במוצר צריכה, הצרכן עשוי להיוותר מבולבל כיצד לבחור את המולטיויטמין המתאים לו.
הבלבול של הצרכן נובע מההיצע העצום שקיים בשוק וחוסר של הצרכן במידע על איך לבחור נכון.

אילה אורי, דיאטנית קלינית בחברת ניאופרם, המשווקת את המולטיויטמין צנטרום מציגה מדריך לצרכן לבחירת המולטיויטמין הנכון:



לספור את הויטמינים והמינרלים- חשוב שיהיו במולטיויטמין כל הויטמינים והמינרלים החיוניים, הן בגלל חשיבותו העצמאית של כל אחד מהם בנפרד, והן בגלל הפעולה הסינרגיסטית של ויטמינים ומינרלים שונים ביחד, לדוגמא: ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל והסידן. במולטיויטמין לאנשים בוגרים צריכים להיות כל הויטמינים והמינרלים החיוניים, ולא פחות מ- 30 סוגים. מולטיויטמין המכיל פחות ויטמינים ומינרלים, אינו מספק את צרכי הגוף ואינו מונע את כל המחסורים האפשריים.

לבדוק את מינון המרכיבים - למינון של כל אחד מהמרכיבים יש משמעות גדולה ביותר, ולכן לא מספיק לראות שמרכיב מסויים קיים בתכשיר, אלא גם לבדוק את המינון שלו. לכל מרכיב הוגדרה קצובה (כמות) יומית מומלצת. זהו מדד בינלאומי המקובל ע"י אירגוני בריאות ברחבי העולם לבדיקת צריכת מרכיבי מזון. המינון האופטימלי של המרכיבים הוא 100% מהקצובה היומית המומלצת 100% DV) או 100% US RDA) ולכן הרכב המולטיויטמין צריך להיות קרוב ככל האפשר לקצובות. במולטיויטמין לילדים או לצעירים,או במולטיויטמין לגילאי 50 ואילך, מינון חלק מהמרכיבים לא תמיד תואם את הקצובות בגלל שיקולים בריאותיים הקשורים לגיל.

מינון המרכיבים וההשוואה לקצובה צריכים להופיע על גבי אריזת המולטיויטמין.

לבחור את הפורמולה עפ"י המרכיבים והמינונים ולא לפי הגדרתו כמתאים לאישה או לגבר - מה שקובע האם תכשיר מסויים מתאים לאשה או לגבר הוא המרכיבים והמינונים שבו ולא ההגדרה של המוצר לאיזה מין הוא מתאים. צריך לזכור, שגוף האדם מתפקד במידה רבה באופן דומה אצל נשים וגברים בכל הקשור לתפקוד מערכות שונות כגון מערכת השרירים, מערכת העצבים ועוד. לפיכך, שני המינים זקוקים לאותם סוגי ויטמינים ומינרלים לתפקוד תקין של מערכות הגוף (למרות שלעיתים קיימת חשיבות שונה לאותו ויטמין אצל כל אחד מהמינים). במידה שהמולטיויטמין מכיל את כל המרכיבים החיוניים במינון הנדרש הרי שהתכשיר מתאים לנשים ולגברים באותה מידה.

תכשיר שמצויין על האריזה שלו שהינו מיועד כביכול לנשים, צריך לבדוק כמה מרכיבים הוא מכיל, על מנת לוודא שהאישה מקבלת את כל המרכיבים החיוניים לגופה. בתכשירים אלו, יש לבדוק לא רק את מספר המרכיבים, אלא גם האם מינוני הויטמינים והמינרלים שעליהם שמו דגש אכן מתאימים למרבית הנשים:
ברזל - אישה בריאה (שאינה סובלת מאנמיה) זקוקה להשלמת ברזל יומיומית במינון שאינו עולה על הקצובה היומית המומלצת - 18 מ"ג. כמות גבוהה מזו עלולה לגרום לעצירות, וכן תבוא על חשבון מרכיבים חיוניים אחרים בטבליה.
סידן - מרבית המולטיויטמינים מכילים מינון סידן שאינו עולה על 200 מ"ג (ולעיתים פחות מכך), וזאת מפני שהסידן הוא מינרל שתופס נפח גדול, ונוכחותו בכמות גבוהה בטבליה תבוא בהכרח על חשבון ויטמינים ומינרלים אחרים. נשים זקוקות ל- 1200 מ"ג סידן ליום, כך שגם אם המולטיויטמין מכיל כמות גבוהה קצת יותר של סידן, בכל מקרה יהיה צורך בתוספת סידן בנפרד.
אבץ - כמות האבץ היומית המומלצת היא 15 מ"ג. בתכשיר המכיל אבץ מומלץ לספק גם 2 מ"ג נחושת, על מנת למנוע אנמיה שעלולה להתפתח כתוצאה משימוש במולטיויטמין המכיל רק אבץ ואינו מכיל נחושת.

אבא ואמא?

לבדוק מי עומד מאחורי המוצר -
בשוק קיימים יצרנים שונים. חברות תרופות מייצרות בסטנדרטים הגבוהים ביותר מבחינת תנאי הייצור ובקרת האיכות, ולכן חשוב לבדוק שהמולטיויטמין מיוצר ע"י חברת תרופות.
חלק מהמולטיויטמינים הקיימים בשוק מופיעים כסידרת ויטמינים המותאמת לגילאים שונים:

במולטיויטמינים המיועדים לילדים ובני-נוער, לבדוק את הטעם ואת מספר המרכיבים- תזונתם של ילדים ובני-נוער רבים אינה מאוזנת, וכוללת חטיפים, ג'אנק-פוד וממתקים, דווקא בתקופה של גדילה והתפתחות, שבה הגוף זקוק במיוחד לויטמינים ומינרלים חיוניים. על מנת לתת לגוף השלמה יומיומית של הויטמינים והמינרלים החיוניים, חשוב להקפיד לקחת מולטיויטמין יום-יום. טעם טוב הינו אחד הגורמים החשובים ביותר לשימוש במוצר, בעיקר בקרב ילדים, שהם בררנים יותר מאשר מבוגרים.

גם במולטיויטמינים לילדים חשוב מספר הויטמינים והמינרלים שהתכשיר מכיל - שלא יהיו פחות מ- 22 ויטמינים ומינרלים החיוניים לתקופת ההתפתחות והגדילה.
רצוי שהמולטיויטמין לא יכיל סוכר (אלא יומתק בממתיק המאושר לשימוש לילדים), כיוון שילדים ממילא מרבים לאכול ממתקים, המזיקים לשיניהם.

חברת ניאופרם משווקת את סידרת צנטרום, המיוצרת על ידי חברת התרופות האמריקאית Wyeth .
הסדרה כוללת 4 סוגי מולטיויטמינים: כולל צנטרום עם לייקופן - 34 ויטמינים ומינרלים חיוניים בטבליה אחת ליום, כשמינון רוב המרכיבים הוא 100% מה- US RDA.

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום