בלב שלם

(0)
לדרג

לראשונה בארץ, החליף לב מלאכותי לב אנושי במשך שבועיים מוצלחים, עד להשתלה המיוחלת - לב אמיץ

מאת: לראשונה בארץ, ביחידה להשתלות לב ב"שיבא", בוצעה השתלת לב אנושי מוצלחת בחולה בן 55 בו הושתל שבועיים קודם לכן לב מלאכותי זמני המחקה את פעילות שני חדרי הלב. והחולה יוצא לביתו על רגליו, ללא כל סיבוכים.
על החולה ועל הלב

החולה, דניאל דוד, הועבר ל"שיבא" ממכון הלב במרכז הרפואי סוראסקי- תל אביב, שם אושפז עקב אי ספיקת לב סופנית של שני חדרי הלב על רקע מחלה כלילית טרשתית ומספר התקפי לב. החולה הנו רווק, תושב תל-אביב, שבעת האחרונה הדרדר מצבו הרפואי עד מאוד ולמרות כל הניסיונות לטיפול תרופתי נשקפה סכנה מיידית לחייו.
עם קבלתו ל"שיבא" היה ברור כי הוא נזקק להשתלת לב מיידית להצלת חייו. לאור אי היכולת להשיג תרומת לב מיידית להשתלה ועל מנת לאפשר לחולה להגיע בשלום עד ליום בו תמצא עבורו תרומת הלב, הושתל בגופו של החולה לב מלאכותי דו-חדרי זמני מסוג (BI-VENTRICULAR ASSIST DEVICE) כגשר להשתלת הלב.

הלב המלאכותי הדו-חדרי הזמני מורכב משתי משאבות פלסטיות עגולות המזרימות את הדם. המשאבות נמצאות מחוץ לגופו של החולה ומחוברות באמצעות צינורות פלסטיים אל כל אחד משני חדרי בלב. הזרמת הדם דרך המכשיר מתבצעת באמצעות יחידת בקרה הניצבת ליד החולה ומפקחת על תזמון מדויק של הפעלת שתי המשאבות. יחידת הבקרה הגדולה ניתנת להחלפה ביחידת בקרה קטנה המופעלת על ידי סוללה ונישאת במזוודה קטנה על גלגלים, משאבה כזאת מאפשרת את שחרור החולה לביתו.

כל זאת, ועוד.

לאחר ההשתלה של הלב המלאכותי החולה התאושש במהירות, ירד ממיטתו והחל אף לנוע במחלקה בעזרת המכשיר. לשמחתנו, שבועיים לאחר ניתוח השתלת הלב המלאכותי נמצאה עבורו תרומת הלב המיוחלת. החולה עבר את ניתוח השתלת הלב האנושי והוצאת הלב המלאכותי הזמני בהצלחה והוא משתחרר לביתו במצב טוב בימים אלה.

ניתוחי השתלת הלב המלאכותי וניתוח השתלת הלב שלאחריו בוצעו על ידי ד"ר יעקב לביא, מנהל היחידה להשתלות לב, ד"ר אהוד רענני, מנהל המחלקה לניתוחי לב וד"ר יגאל כסיף, מנהל היחידה לטפול נמרץ ניתוחי לב, ובהרדמתו של ד"ר סרגיי פרייסמן, מנהל היחידה להרדמת ניתוחי לב.

באחרונה הושתל בהצלחה ביחידה להשתלות לב חולה נוסף עם לב מלאכותי דו-חדרי זמני והוא ממתין כעת לתרומת הלב האנושי להשתלה. מכשיר הלב המלאכותי הדו-חדרי הזמני מסוג THORATEC מתווסף אפוא למכשיר העזר החשמלי הפנים-גופי לחדר השמאלי של הלב ((LEFT VENTRICULAR ASSIST DEVICE מסוג HEARTMATE ,שהושתל ב"שיבא"
ב-18 חולים עד כה.

כל זה ועוד מדגיש את החשיבות בתרומת איברים על מנת להציל חיים, יום יום ושעה שעה.

בואו לדבר על כך בפורום השתלות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום