מהי לימפדמה? כיצד מטפלים בה כיום?

(18)
לדרג

לימפדמה הינה בצקת לימפאתית. הבצקת יכולה לנבוע מהרבה מאד סיבות, אך לכולן אחראית מערכת לימפאתית, אשר אינה מתפקדת כראוי. הנפיחות יכולה להופיע ביד, ברגל, בבית חזה, בשד ובכל מקום אחר בגוף, יכולה לגרום לחולשה, כאב, הגבלה בתפקוד.

הנפיחות יכולה לנבוע מבעיה ראשונית במערכת הלימפה, או מבעיה שניונית כתוצאה מניתוחים (כמו לאחר הסרת בלוטות לימפה במקרי סרטן שונים: שד, ערמונית, עור, גניקולוגי וכ"ו), בעקבות בעיות ורידים, לאחר טראומה אורטופדית ועוד.

מערכת הלימפה הינה המערכת האחראית על ניקוז נוזל עודף המסתנן מכלי הדם אל הרקמות. שני ליטר של נוזל לימפה ביום, זורמים אל הלב. כשהדם מגיע אל איבר המטרה , כמו העור- מים וחומרי הזנה , יוצאים אל הרקמה מהצד העורקי של נימי הדם. נוזל חוזר דרך הצד הורידי, דרך נימי הדם , אך רובו עובר אל כלי הלימפה. הלימפה כוללת בתוכה חלבונים, גופים זרים כמו חיידקים, וירוסים, מים ועוד.

הלימפה זורמת דרך שתי רשתות, רשת שטחית הממוקמת בתת עור ומנוקזת דרך בלוטות לימפה שמתפקדות גם כחלק מהמערכת החיסונית של הגוף, ורשת עמוקה הכוללת כלים גדולים המרושתים במקביל לכלי הדם, ומתנקזים אל הורידים התת בריחיים ומשם אל הלב.

חסימה של כלים לימפתיים, בעקבות ניתוח להסרת בלוטות לימפה,ו/או הצטלקות שלהם כתוצאה מהקרנות, יכול להביא לקריסה של מערכת הלימפה ולהשארות של לימפה בתת עור - ויצירה של לימפדמה.

הטיפול המוצע היום, הינו טיפול לימפתי משולב הכולל ארבעה מרכיבים:

1. שמירה על היגיינת העור , ע"י הימנעות
מחתכים, פציעות, זיהומים ועבודה מאומצת עם היד.

2. עיסוי עדין שינצל אזורים שאינם פגועים לפיצוי על הבעיה (חיצים מדגימים מעברים בטיפול שאינם מנוצלים באופן טבעי על ידי הגוף).

3. חבישת הגפה לשימור התוצאות, 24 שעות ביממה.

4. ביצוע תרגילים לימפתיים בבית, להגברת זרימת נוזל הלימפה אל הלב.

בתום הטיפול, כשהנפיחות הצטמצמה למינימום, מותאם שרוול או גרב לחץ , אותו על המטופל ללבוש במהלך כל היום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום