אתה חכה לי שאשוב

(0)
לדרג

רווקה בת למעלה מ-40 מבקשת מהמדינה לאפשר לה להקפיא ביציות לא מופרות, על הפער בין המציאות הרפואית לרצון ולחוק הקיים

מאת: לפני שבועות מספר התחילו להופיע ברשת בפורומים הרלוונטיים הודעות נרגשות מאת ארגון "משפחה חדשה" המגולל את סיפורה הנוגע ללב של רווקה בת 43 המעוניינת להקפיא את ביציותיה (לפני ההפריה) על מנת להמתין איתן בפריזר לחתן שיבוא.
על הרצוי ועל המצוי

בישראל אין אפשרות לאשה שאינה זקוקה לטיפולים להשתמש בשירותי הבריאות הכללית על מנת לנצלם לתועלתה האישית, אשה צריכה "להוכיח" כי היא זקוקה לטיפולי פריון על מנת לקבל את השירותים הללו, לטענה זו משיבה האשה כי היא ממילא קרובה מאוד לגיל שבו היא מוגדרת כסובלת מבעיית פריון גם ללא ההוכחה גופא, ומצד שני, היא קרובה מאוד לגיל 45 ובו משרד הבריאות מפסיק לאשר טיפולי פוריות מביציות האשה עצמה ועובר לטיפולים באמצעות תרומת ביציות בלבד, על התפר הדק הזה, כאמור- עומד העניין.

מה גם שהדעות הרפואית לגבי הקפאת ביציות שאינן מופרות והשימוש בהן בעתיד חלוקות, הביציות הלא מופרות נוטות לההרס בהקפאה ואין ממש דרך לדעת האם ישרדו את המאמצים שהושקעו בהם (הרפואה מכירה מקרה אחד בלבד של הצלחה מהפשרת ביציות מוקפאות והפרייתן).

הרפואה יודעת היטב להקפיא ביציות מופרות אולם האשה טוענת כי להפרות את הביציות שלה מזרע תורם "נוגד את תפיסת עולמה" ולפיכך היא מעוניינת ללדת מביציותיה שלה, בעזרתה הנדיבה של הטכנולוגיה המודרנית, ובעזרתו הנדיבה של בן הזוג לכשיבוא זה.

ארגון "משפחה חדשה" (לכל אדם זכות להקים משפחה בישראל) נרתם לעזרתה של האשה, ובאמצעותו אותרו שני בתי חולים שיהיו מוכנים לנסות ולעזור, ובמידה ויושלם התהליך ובתי החולים ויסכימו לבקשה, נוטה משרד הבריאות לאשר את הנסיון.

עוד בנושא:

הקפאת ביציות: כל השאלות והתשובות

הקפאת ביציות: מהזקיק עד המבחנה

שאלת המימון

כמובן טרם דובר עוד על שאלת המימון, היות וטיפולי פריון בארץ ממומנים באופן מלא (כאמור, לנשים שזקוקות לכך) הרי שהשאלה נותרת פתוחה, על פי דברי עו"ד אירית רוזנבלום מייסדת הארגון "משפחה חדשה": "מדובר באשה בעלת אמצעים, בעלת יכולת הבנה של המצב המסובך ומוכנה בכל ליבה להוות "שפן נסיונות" לתהליך המוטל בספק, משום שכל סיכוי, קטן ככל האפשר- לממש את החלום הוא טוב יותר משום סיכוי בכלל".

השאלה שעולה מכך משיקה באופן ישיר לדיון הציבורי המשמעותי שהיה לאחרונה בדבר הקיצוץ בטיפולי הפוריות, ולמאבק שהסתיים בהצלחה על זכותם של מטופלי הפריון לקבל מימון מלא לילד הראשון והשני.

במסגרת החוק הקיים כרגע- אם תוגדר האשה כמטופלת פריון הרי שהמדינה תישא בכל ההוצאות כבכל מקרה אחר, אם כי לא התקיים בכך דיון מסודר וייתכן מאוד שעל ביצוע הפעילות במכון פרטי תשלם האשה מכיסה.

האינטרנט והממסד

כמו בהרבה מקרים שעלו לכותרות לאחרונה ניתן לראות כיצד השימוש באינטרנט להצפת הבעיה הדיון המסיבי בה גורם לתזוזה של דברים גם בתוך הממסד הנוקשה.

מהלכים אחרונים שהובלו באינטרנט כגון המאבק של הקיצוץ בטיפולי הפוריות והדיונים סביב פרשיית הילד המאומץ (וכל זאת רק בתחום הצר והספציפי) מוכיחים ומדגימים את המשמעות שתפס המדיום הזה בחיי היום יום.

הדיונים בפורומים הרלוונטיים היו לוהטים וקשים, החל מהדעה הנחרצת שאין לאשר בשום פנים ואופן את בקשתה: "מדוע אני צריך לממן מכיסי את הגחמות הפרטיות שלה, רוצה ילד, שתעשה ילד" וכלה בדעות של "כל הכבוד- אל תוותרי, בעזרת השם יגיע הבעל בקרוב" וכן כל טווח הביניים האפשרי בין שתי התגובות ואף למעלה מזה.

לא חסרו גם תהיות ושאלות לגבי מקומו של "הטבע" (אותה יישות מסתורית הנשלפת בכל פעם שנדרש האדם המודרני לויכוח בנושאי ילודה וחיים) ואולי בעזרת האינטרנט תגיע גם פרשייה זו לסופה, מה שבטוח הוא שהיא תדובר הרבה יותר ממה שהיתה מדוברת ומתקבלת בימים של טרום הפורומים ותרבות הדיון האינטרנטית.


כמו בהרבה מאוד נושאים הקשורים בתחום מהלך הסיפור הנוכחי על קו התפר בין שאלות מוסריות ושאלות פרקטיות, על השימוש ביכולות המתפתחות של הרפואה על מנת להכפיף את הטבע לרצון האדם, ומתיחת הגבולות ממשיכה לכיוונים חדשים, ועם זאת, על הרצון של כל אדם ואדם לממש את זכותו ואת יכולתו להקים משפחה אין ספקות, השאלה היא כתמיד- הדרך לשם, הדרך המתפתלת והקשה.

בואו לדון בנושא בפורום פריון האישה והפריה חוץ גופית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום