פרקינסון וקפאין יש קשר?

(0)
לדרג

האם קפאין מגן עלינו מפני פגיעה עצבית? מחקר חדש שנערך על 108 חולים פרקינסון מצא קשר בין רמות נמוכות של קפאין בדם לבין הימצאות המחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נתונים חדשים תומכים בהשפעה המגנה האפשרית של קפאין מפני מחלת פרקינסון ומעידים כי רמות קפאין נמוכות בדם עשויות לשמש כסמן מוקדם למחלת פרקינסון, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, אשר תוצאותיו פורסמו בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים 108 חולים עם מחלת פרקינסון בדרגה קלה-עד-בינונית, אך ללא דמנציה (54% גברים, גיל ממוצע של 67 שנים) בין דצמבר 2013 ועד פברואר 2014. הם כללו קבוצה תואמת בגיל של 31 מבוגרים בריאים.

בדיקה ייעודית שימשה למדידת רמות קפאין וכל 11 המרכיבים של קפאין בדגימות דם מכל המשתתפים.

מהתוצאות עלה כי רמות קפאין היו נמוכות יותר משמעותית בחולים עם מחלת פרקינסון, בהשוואה לביקורות. ריכוזי תשעה מבין 11 המרכיבים של קפאין היו גם כן נמוכים יותר משמעותית בקבוצת החולים, כולל שלושת המרכיבים המרכזיים: Theophylline, Theobromine ו-Paraxanthine.

מבין החולים עם מחלת פרקינסון, בקרב אלו עם סיבוכים מוטוריים תועדו רמות נמוכות יותר של קפאין ושל מרכיב נוסף בשם 1,7-Dimethyluric Acid, בהשוואה לאלו ללא תסמינים אלו.

החוקרים השלימו גם ניתוח גנטי שכלל את המשתתפים המקוריים וכן 67 חולי פרקינסון נוספים ו-51 מתנדבים בריאים נוספים. ההערכה הגנטית לא הדגימה הבדלים בין הקבוצות בגנטיקה של אנזימים המעורבים במטבוליזם של קפאין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר עשויים לספק עדות נוספת להשפעה המגנה של קפאין מפני פגיעה עצבית.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום