מה חושבים על קעקועים בישראל?

(0)
לדרג

האם ישנה מודעות בישראל לגבי הסיכונים בביצוע קישוטי גוף? האם בחברה הישראלית קיים הבדל באופן הקבלה של קעקועים ופירסינג אצל גברים ונשים? מחקר חדש

מאת: מערכת zap doctors

תופעת קישוטי הגוף, בה האדם משנה את גופו בצורה הנראית לעין, באמצעות קעקועים, פירסינג, שימוש בשתלים באיברים שונים בגוף או על ידי ניתוחים לשינוי איברים בגוף, הולכת ומתרחבת בישראל.

ממחקרים שונים בעולם, מסתמן כי בשנים האחרונות חלה עלייה בביצוע קישוט גוף בעיקר בקרב צעירים. מחקרים בארה"ב מצאו כי 25% מהאוכלוסייה ביצעו קעקועים, כשבאוכלוסיות מסוימות שיעור ביצוע הקעקועים הגיע ל-47%. למשל, בגרמניה ל-8.5% ובצרפת ל-10% מהאוכלוסייה יש קעקוע. תופעת הפירסינג נפוצה גם כן, ומגיעה ל-25%-35% בקרב צעירים בתרבויות מערביות.

תופעת קישוט גוף הייתה מקובלת כבר בתרבויות עתיקות וישנן עדויות במאות ה-12 ובמאות ה-17-18. בעבר התופעה הייתה בעיקר לצורך הזדהות, השתייכות לקבוצה או שבט וסמל להשתייכות מעמדית, ואילו כיום, בין היתר, מסיבות אסתטיות-אופנתיות, מתוך רצון להיות ייחודיים, כאקט של מרד ולשם בניית הזהות העצמית.

מחקר חדש, שנערך בימים אלו באוניברסיטת אריאל ע"י ד"ר רחלי ניסנהולץ-גנות וד"ר ליאת קורן מהמחלקה לניהול מערכות בריאות, וד"ר חגית בוני נח מהמחלקה לקרימינולוגיה, עוסק בתופעת קישוטי הגוף בישראל.

מטרת המחקר היא לבחון את דפוסי קישוט הגוף בישראל, העמדות והתפיסות החברתיות בישראל ביחס לאנשים שעברו קישוטי גוף, הידע בנושא הסכנות הבריאותיות הכרוכות בביצוע שינוי הגוף, ואת המניעים לבצע שינויים אלו, תוך בחינת השתנותם לפי מגדר ולפי ביצוע קישוטי גוף.

המחקר נעשה באמצעות שאלון דיווח עצמי כמותי ומובנה שהועבר במדגם נוחות של קרוב ל-1,000 נבדקים, כמחצית מהם גברים ומחצית נשים, בגיל ממוצע של 35 שנים; וכן על ידי ראיונות עם בעלי המכונים עצמם.

רוב הנבדקים דיווחו כי ידועים להם הסיכונים הבריאותיים (81%) וכי לא כל המקומות לביצוע קישוט הגוף בטוחים מבחינת בריאות והיגיינה (91%). יותר ממחצית מהנבדקים ידעו לדווח על דלקת זיהומית כסיבוך בריאותי אפשרי (60%), הידבקות באיידס (55%), דלקת לא זיהומית (44%) ודימום או שטף דם (40%). אך פחות ממחצית הנבדקים (46%) דיווחו על קבלת מידע בנוגע לסיכונים הבריאותיים העתידיים - טרם ביצוע קישוט הגוף. נשים דיווחו בשכיחות גבוהה יותר מגברים באופן מובהק על סיבוכים בריאותיים כתוצאה מביצוע קישוטי הגוף. נשים מדווחות בשכיחות גבוהה יותר מגברים על תגובות חברתיות (מהורים, אחים, בני זוג, חברים קרובים, בוס, קולגות וילדים) שליליות מאחרים משמעותיים באופן גורף לביצוע קישוטי גוף. גברים מדווחים בשכיחות גבוהה יותר מנשים על תגובות חברתיות חיוביות מטעם אבא, אחים/אחיות, בן/בת זוג וחברים קרובים ביותר. כמו כן, גברים מדווחים כי מקובל בעיניהם לבצע קעקועים ברגליים, קעקועים בפנים, פירסינג באברי המין והשתלות תת-עוריות בפנים בשכיחות גבוהה יותר מנשים.

המניעים המרכזיים לביצוע קישוטי גוף הם: סיבות אופנתיות (45%) וייחוד העצמי מאחרים (40%). נמצאו הבדלים מובהקים בין נשים וגברים, נשים דיווחו בשכיחות גבוהה יותר על המניע של "לייחד את עצמי מאחרים" (43% מול 37%), וכן על סיבות של אופנה (48% מול 41%).

שאלה מחקרית נוספת הייתה האם הנושא עדיין נחשב כסוטה וסטיגמתי או שמא מדובר בנורמה חברתית המקובלת בחברה הישראלית, והאם קיימים הבדלים מגדריים בתפיסה זו. באשר לאופן קבלת קישוטי הגוף על ידי החברה בישראל, שיעור גבוה מהנבדקים סבור כי החברה הישראלית מקבלת קעקועים (89%) ופירסינג (86%). נשים מדווחות בשכיחות גבוהה יותר מגברים על תגובות חברתיות שליליות מאחרים כלפי קישוט הגוף, וגברים מדווחים בשכיחות גבוהה יותר מנשים על תגובות חברתיות חיוביות. מקושטי הגוף דיווחו בשכיחות גבוהה יותר על תגובות חברתיות חיוביות מאחרים ועל תגובות חברתיות שליליות בשכיחות נמוכה יותר מאלו שאינם מקושטי גוף.

החוקרות מסכמות וממליצות על פיתוח והקמה של מערך מניעתי-הסברתי ממוקד דרך משרד הבריאות לצעירים בהקשר לסכנות הבריאותיות והחוקיות הקשורות לנושא, תוך מתן תשומת לב מיוחדת בהקשר זה לבני נוער בנים. בנוסף, ממליצות החוקרות כי יש לגבש תקנון וחקיקה בהקשר לקישוט גוף, בדומה למה שקורה במדינות אחרות בעולם, ולבצע פיקוח הדוק יותר על מקומות המבצעים קישוטי גוף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום