הכרות עם הרופא: פחות תמותה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי כאשר חולים מאושפזים מטופלים בבית החולים על ידי הרופא המטפל הראשוני שלהם, שיעורי התמותה שלהם נמוכים יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ההיכרות של רופא מטפל ראשוני עם חולה משפיעה משמעותית על תוצאות הטיפול בחולה במהלך אשפוז, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. החוקרים הופתעו מההשפעה על ההישרדות של החולים וקוראים לבחון מחדש את המודל הקיים בבית החולים.

מטרת המחקר הייתה לבחון הבדלים בשימוש בשירותי בריאות ותוצאים בקרב חולים מאושפזים שטופלו על ידי רופאי בתי חולים, המטפל הראשוני שלהם, או רופאים כלליים אחרים.

מדובר במחקר רטרוספקטיבי שבחן את האשפוזים בשל 20 האבחנות הרפואיות הנפוצות בקרב קשישים בין 1 בינואר עד 31 בדצמבר, 2013. כל החולים נפגשו לפחות פעם אחת עם הרופא בקהילה במהלך השנה שקדמה לאשפוז.

החוקרים בחנו 560,651 אשפוזים (גיל ממוצע של 80 שנים). הרופאים שטיפלו בחולים היו רופאי בתי חולים (59.7% מהאשפוזים), רופאים מטפלים ראשוניים (14.2%) ורופאים כלליים אחרים (26.1%).

רופאים מטפלים ראשוניים נעזרו בייעוצים בהיקף גדול יותר ב-3% ורופאים כלליים אחרים השתמשו בייעוצים בהיקף גדול יותר ב-6% בהשוואה לרופאי בתי חולים. משך האשפוז היה ארוך יותר ב-12% כאשר הרופאים המטפלים הראשוניים טיפלו בחולים וארוך יותר ב-6% כאשר הטיפול ניתן על ידי רופאים כלליים אחרים, בהשוואה למשך האשפוז כאשר רופאי בתי חולים טיפלו בחולים. עם זאת, רופאים מטפלים ראשוניים נטו יותר לשחרר את החולים לביתם.

בהשוואה לטיפול על ידי רופאי בתי חולים, שיעור האשפוזים החוזרים של חולים שטופלו על ידי רופאים מטפלים ראשוניים היה דומה לאחר שבוע ולאחר 30 ימים, בעוד ששיעור האשפוזים החוזרים של חולים שטופלו על ידי רופאים כלליים היו נמוכים יותר בהשוואה למטופלים על ידי רופאי בתי חולים, הן לאחר 7 ימים והן לאחר 30 ימים.

בקרב חולים שטופלו על ידי רופאים מטפלים ראשוניים תועדו שיעורי תמותה נמוכים ב-6% לאחר 30 ימים, בהשוואה לחולים שטופלו על ידי רופאי בתי חולים, בעוד ששיעורי התמותה של חולים שטופלו על ידי רופאים כלליים אחרים היו גבוהים ב-9%.

החוקרים מזהירים כי למרות הנתונים המבטיחים, דרושים מחקרים נוספים לאישור הנתונים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום