תינוקות: קודם מבינים, אח"כ מדברים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי תינוקות מתחילים ללמוד מילים ומשמעותן עוד בטרם הם לומדים לדבר. מומלץ לשוחח רבות עם התינוק ולהציג בפניו את החפצים עליהם אנו מדברים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences מדווחים חוקרים כי תינוקות מתחילים ללמוד מילים ואת משמעותן הרבה לפני שהם מתחילים לדבר, כאשר כיום לאט-לאט מתחילים להבין כיצד הם עושים זאת. הבנת משמעות מילים דורשת יצירת קשר בין דיבור והעולם מסביבנו ולמידה כיצד מילים שונות קשורות אחת לשנייה.

החוקרים בחנו תינוקות בגילאי שישה חודשים במטרה לקבוע אם זיהו קשרים בין מילים, בניגוד לזיהוי מילים מבודדות בלבד. באמצעות מעקב אחר העיניים, החוקרים מצאו כי תינוקות הסתכלו משמעותית יותר בתמונות של חפצים עם שמות (למשל, "מכונית") כאשר החפצים הופיעו עם חפצים לא-קשורים (דוגמת תמונה של מכונית עם תמונה של מיץ), בהשוואה לתמונה של חפצים בעלי מכנה משותף (דוגמת תמונה של מכונית עם תמונה של טיולון).

החוקרים כותבים כי התינוקות עשויים לדעת מספיק על משמעות המילים בכדי להפריד בין החפצים הקשורים אחד לשני, אך לא להפריד בין שני חפצים הקשורים זה לזה. כלומר, למרות שהתינוקות יודעים כי מכונית אינה קשורה עם מיץ, הם אינם מבינים כי טיולון אינו נכנס תחת קטגוריית מכונית.

עוד מצאו החוקרים, באמצעות סרטוני וידיאו ביתיים, כי התינוקות למדו לזהות מילים טוב יותר כאשר יכלו לראות את חפצים במקביל לשימוש במילים (למשל, כאשר נאמר להם "הנה הכפית שלך", כאשר הציגו בפועל כפית בפניהם).

נראה כי תדירות השימוש במילה בנוכחות החפץ הייתה בעלת השפעה גדולה יותר על התפתחות ההבנה, בהשוואה למקור שאמר את המילה.

להערכת החוקרים, עוד לפני ההבנה כיצד לשפר את אוצר המילים, יש להבין טוב יותר כיצד הנ"ל מתפתח באופן טיפוסי ומאמר זה הינו הצעד הראשון בכיוון זה. עם זאת, אחד הדברים העולים מהעבודה הנוכחית הוא כי שיחה רבה יותר עם התינוקות הקטנים, עם דגש על הדברים בהם הם מביטים עשוי לסייע בפיתוח מוקדם של השפה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום