מעבר בין קופות החולים: נדרש ריסון

(0)
לדרג

במהלך דיון בנושא התנהלות קופות החולים בתחרות להעברת מבוטחים, הבהיר שר הבריאות, יעקב ליצמן: נפסיק את חטיפות הרופאים מקופה לקופה ואת המאכערים

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (8.11) דיון בהשתתפות 18 חברי כנסת בנושא התנהלות קופות החולים בתחרות להעברת מבוטחים בין הקופות. במהלך הדיון הבהיר שר הבריאות, יעקב ליצמן כי הוא תומך עקרונית בהצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם להגבלת התחרות בין קופות החולים, אך הבהיר כי יידרשו בה שינויים שלא יפלו קופה זו או אחרת. "כל קופות החולים נוהגות אותו דבר בתחרות, חד משמעית החוק לא יישאר כפי שהוא", הדגיש. השר הוסיף: "לא יכול להיות מצב שההתחייבות תצא משליטה. תחרות זה בסדר, אבל זה שבן לילה חוטפים ויש מאכערים - לא. את זה צריך להפסיק. אם אמצא נוסחה שמקובלת על כולם ונסתדר, יכול להיות שנבקש להוריד את החוק. ניסיתי שנה שלמה ולא הצלחתי. כולם מבינים שצריך לרסן את התחרות הזאת".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), אמר בדיון: "זה נראה כמו פסטיבל של מאכערים, ההעברות מקופה לקופה. המאכערים הולכים לקבוצות החלשות ביותר: הערבים והחרדים. כי זה קל שם. מצבם הכלכלי קשה, ואז בשביל לחסוך 500 שקל מעבירים אותם. יותר מדי דברים הצטברו בחודשיים האחרונים. צריך לעשות חשבון נפש. על מי בדיוק חוסכים? אלה בני אדם, מקבלי שירות. הרופא שקיבל 350 אלף שקלים בחודש הוא רק הראשון בתור; רופאים אחרים ידרשו גם, ואז המדינה תיאלץ לכסות את גירעונות קופות החולים". עוד אלאלוף הוסיף: "מספיק לפנק את אזור המרכז. המרכז יסתדר לבד. המימון צריך ללכת למי שחלש יותר".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אין פה בחירה חופשית באמת של מבוטחים לעבור מקופה לקופה והשירות לא השתפר. רק הוצאנו יותר כסף. צריך להחזיר את המערכת לאיזון, שהתחרות תהיה על הדברים הנכונים, שהמשאבים ישמשו ליצירת שירות טוב".

מנכ"ל לאומית שירותי בריאות, נסים אלון: "הקופות מפרות את הכללים. צפצוף מוחלט. מעסיקים סוכני מכירות, מאכערים שעוברים מדלת לדלת, משלמים שוחד לעבור מקופה לקופה. רופאים ועסקנים אומרים: 'אנחנו עושים אקזיט על המרפאה'. אני מעריך שחצי מיליארד שקלים בשנה הולכים על מכירות ולא על תרופות".

מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד: "מוטב שהצעת החוק של ח"כ אמסלם לא הייתה באה לעולם. לא יכולה להיות הצעת חוק פרטית שנכתבה על ידי יועצת משפטית של קופת חולים לאומית. איתי לא דיברו על זה. אנחנו תיעדנו פשעים בסכנין: איסוף מידע ונתונים בתוך מרפאה עצמאית שלנו, ורכב של קופת חולים כללית שחיכה למטה. משרד הבריאות יכול לעצור תקציבי פיתוח של קופות, להדיח מנכ"לים, אבל לא עושה זאת. שיתעורר".

מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער: "יש דברים שצריך לטפל בהם. זה קורה באזורים שבהם ניתן להעביר כמויות של מבוטחים, בעיקר בגלל מבנה האוכלוסייה. אבל זה שולי, ולא העיקר. לא צריך שום חוק. לרגולטור יש כלים. אנחנו המנכ"לים צריכים להתנהג יותר בסדר. תחרות זה המנוע הכי חשוב במערכת הבריאות. תטפלו בסרחים העודפים ואל תפגעו בתחרות".

מנכ"ל שירותי בריאות כללית, נועז בר ניר: "התדרדרנו למדרון חלקלק. הצעת החוק של ח"כ אמסלם בבסיסה נכונה מאוד. למען יראו וייראו, יש להשיב בחזרה לקופת החולים המקורית את הסניף שהושכר בן לילה לקופת חולים אחרת".

רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע: "התחרות הגיעה למקומות שאינה משרתת, אלא פוגעת באזרח. נתמוך בקידום מהלכים משמעותיים בהם התחרות מתמקדת בשיפור הרפואה והשירות לאזרח".

חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ומאיר כהן (יש עתיד) התריעו מפני ריסון חזק מדי של התחרות, ו'כליאת' מבוטחים בקופת החולים חרף רצונם לעבור לקופה אחרת. ח"כ טאלב אבו עראר (הרשימה המשותפת) סיפר על מקרים בהם הועברו אזרחים מקופה לקופה בלא ידיעתם. שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה כי ייתכן והפתרון הוא לאחד בין שתי קופות חולים או לפצל את קופת חולים כללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום