אפדרין - ממריצים תמימים, או סמים מסוכנים?

(8)
לדרג

אולי ראיתם את הפרסומות, אולי קראתם את הכותרות "הורדתי 40 קילו עם הידרוקסיקט" מעל לשתי תמונות של אותה גברת, בראשונה היא עגולה ובשניה חטובה למהדרין.

פרסומות אחרות מראות דוגמניות בכפפות אגרוף, ומנסות לשכנע אותך לרכוש עוד ועוד מוצרים. זה אולי משעשע, אבל עבור נשים המודעות למשקלן בחברה שמקדשת את הרזון, המשפט "יצא לך להסתכל בראי ולהתחיל לבכות" הופך ליותר ויותר רלוונטי.

לורן מילקריין, סטודנטית, מספרת ששמעה לראשונה על המוצרים בכיתה י'. "הם היו די פופולריים" היא מודה. סטודנטית אחרת, מורגן פינקסטון לקחה את הכדורים מסיבות אחרות, כדי לשחק כדורגל. "אתה מרגיש שאתה יכול להמשיך לרוץ לנצח".
פינקסטון גם מסבירה שלקחה את הכדורים כדי להישאר ערה בלילות וללמוד למבחנים. והיא לא היחידה. כמוה נוהגים גם סטודנטים רבים אחרים, שיכולים לרכוש "ממריצים" וגלולות דיאטה בחנות שליד תחנת הדלק הקרובה.

לא מדובר בקוקאין או בספידים. הגלולות מכילות צמח שנקרא אפדרה, או בסינית מה-הואנג. שלא כמו קוקאין, ממשלת ארצות הברית אמביוולנטית לגבי דרכי השימוש המומלצות. ה FDA אוסר על שימוש באפדרין, הרכיב הפעיל, בשילוב עם קפאין בכל הנוגע לתרופות ללא מרשם רופא נגד הצטננות או אלרגיה. אבל החוק הפדרלי מאפשר ליצרני תוספי מזון וממריצים ויצור תערובות של קפאין ואפדרין באין מפריע. סטיבן בארט, בעל אתר אינטרנט לענייני בריאות אומר את הדברים להווייתם: "זה לא תוספים. אלה סמים!"

תוויות אולי מזהירות מפני שימוש מתחת לגיל 18, אבל אין מניעה מילדים לרכוש את המוצרים. מתוך למעלה משלושה מליארד מנות שנמכרו ב 1999, אין לדעת כמה הגיעו לידי ילדים. בעלי החנויות כמובן לא מהססים למכור אריזות של שלושה כדורים ביותר מדולר וחצי.

הפינה הבוטנית

אפדרין ופסאודו-אפדרין הם אלקלואידים המיוצרים מ Ephedra sinica, צמח אסיאני. על פי דיוויד ג'יאנסי, חוקר מערכות כימיות באוניברסיטת ג'ורג'יה, תהליך ההכנה המסחרי כולל אבקת גבעולים של הזן האסיאני. לדבריו יש זנים האופיניים לצפון אמריקה, אבל אלה חסרים את הסם הפעיל ככל הנראה.
יש יותר סכנה בתוספים שמכילים אפדרין נקי ללא תהליך צמחי אמיתי. "כשאנחנו משתמשים בצמח עצמו מינון האפרדרין נמוך למדי, ברוח התרופות הצמחיות" הוא מציין. אפדרין חזק יותר בצורתו הגולמית משום שהוא לא מעודן על ידי שאר המרכיבים בצמח.
אפדרין הוא קרוב משפחה של האמפיטמין, ובטיפול כימי לא מורכב נוצרים הסמים המוכרים מטאמפטמין ואקסטזי. הפעולה הפיזית באה לידי ביטוי בהאצת קצב הלב, עלייה בלחץ הדם, הרחבה של דרכי האוויר וגירויים אחרים בגוף. החומרים מתקשרים עם קולטני אלפא ובטא בעצבים, שרירים, כלי הדם ורקמות נוספות, ונוצרות ריאקציות נוספות.

דרך הגירוי-תגובה נחשבת לדרך מצויינת להתמודדות עם מתחים. בריחה מאיום ממשי, כמו אריה רעב, מחייבת ריצה מהירה, ולכן יש צורך בגידול באספקת הדם ובצריכת החמצן. אפדרין כמנגנון להפחתה במשקל או עירנות מוגברת לא נחשב לחלק ממנגנון ההישרדות הראשוני, וכאן בדיוק מתחילה הבעיה.

ב 1997 הגיעו דיווחים כאילו אפדרין אחראי להתקפי לב, שבץ והתקפים גם בצעירים. על פי סטיבן וולף, נציג קבוצת צרכנים שדורש איסור על שימוש באפדרין, מספר המקרים חריגים ב 2001 עומד על 1400, מתוכם 81 מקרי מוות.

האגודות הרפואיות האמריקאית והקנדית מוטרדות. נאמן האגודה האמריקאית רון דייוויס טוען שה FDA צריך להרחיק מוצרי דיאטה המכילים אפדרין מהשוק משום שהם מציבים סיכון לא סביר למחלות או פגיעות בתנאים המומלצים לשימוש. היתרונות המושגים על ידי השימוש המומלץ מוטלים בספק, עם מעט אם בכלל עדויות קליניות התומכות בכך.

הקנדים הרחיקו לכת אף יותר, והם דורשים הורדה מרצון של כל מוצרי האפדרה הכוללים צריכה של יותר מ 32 מ"ג ביום, או שיש בהם יותר מ 8 מ"ג בכדור.
ההנחיות בתעשייה ממליצות על צריכה מקסימלית של 100 מ"ג אפדרין ביום, 25 מ"ג בכדור. הבעיה היא שעוצמת המרכיבים משתנה, מה שמקשה על צרכנים לדעת כמה בעצם הם לוקחים.

הבעיה אף מורכבת יותר, שכן תוספי דיאטה וממריצים בדרך כלל מכילים יותר מגורם מעורר אחד, למשל קפאין, ג'ינסנג, וחומרים פעילים נוספים. הסכנה באירועים חריגים עולה כאשר משלבים אפדרה עם ממריצים אחרים כמו קפאין, ובהתאם לתכולת האלקלואידים האפדריים, המשתנים ממוצר למוצר.

פוליטיקה פוליטיקה

מאז שעבר חוק מוצרי הדיאטה ב 1994, מוצרים כמו אפדרה לא צריכים לעמוד בתקן המחמיר של תרופות. ה FDA יכול להכריז על הסרת מוצרים אם ניתן להוכיח שהם מסוכנים. בארט טוען שהקונגרס נכנע ללחצים פוליטיים מהתעשייה כשהעביר את החוק.

ה FDA ביקש בעבר להחמיר את הדרישות, אך נכנע לאחר דיון באיכות המחקרים שעמדו מאחורי הדרישה. יחד עם זאת ב FDA עובדים על החמרת ההנחיות על מנת לוודא את איכות המוצרים לכל הפחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום