אנטי אייג'ינג: טיפולים בהבזקי אור

(0)
לדרג

בשנות ה-90 החל שימוש נרחב בשיטת IPL לשם טיפול, חידוש ושיקום עור הפנים. מאז עוד השתפרה הטכנולוגיה, המשתמשת בהבזקי האור ותורמת למראה צעיר יותר

מאת: דנה פרינץ

מומחים לאסתטיקה וטיפולים פרא רפואיים משתמשים במגוון מכשירים טכנולוגיים חדשניים כדי להתמודד עם מטרה חשובה שיקום, שיפור וחידוש מראה העור. עם השנים נרשמים עוד ועוד הישגים בתחום פורץ דרך זה: מסקנות העולות ממחקרים מגוונים ונתונים הנאספים מהשטח לאורך זמן מתורגמים באופן מעשי לשיפור הכלים והטכניקות הטיפוליים. תהליך זה בולט במיוחד בהקשר של טיפול אנטי אייג'ינג קוסמטי לשיקום העור בעזרת הבזקי אור.

הבזקי אור: טכנולוגיה יעילה, אפקט מיידי

טיפול בהבזקי אור, המוכר בעיקר בשם "אינפרא אדום", מבוסס על טכנולוגיית IPL: ראשי תיבות של Intense pulsed light. במסגרת הטיפול שולח מכשיר ה-IPL קרני אור אינפרא אדום אל האזור המטופל. בזכות התקדמות פורצת דרך, הפך השימוש בטכניקה טיפולית זו ליעיל, מדויק ושכיח יותר. התפתחויות אלה מאפשרות טיפול ממוקד יותר, יעיל יותר, עם פחות תופעות לוואי, באופן שמבטיח אפקט מידי ותוצאות טובות הנשמרות לאורך זמן.

מכשיר ה-IPL שולח קרני אור אינפרא אדום אל האזור המטופל. צילום: thinkstock
מכשיר ה-IPL שולח קרני אור אינפרא אדום אל האזור המטופל. צילום: thinkstock

לאילו טיפולים אסתטיים משמשת טכנולוגיית IPL?

בעזרת IPL, בתנאי שהטכנולוגיה מיושמת על ידי מומחה בעל ניסיון בתחום, ניתן לבצע מגוון טיפולים רפואיים (רפואת עור ודרמטולגיה) וטיפולים אסתטיים-קוסמטיים כגון טיפולי אנטי אייג'ינג לשיקום, טיפוח ושיפור מראה העור.

טיפול בהבזקי אור יעיל במיוחד כטיפול קוסמטי יעיל במצבים הבאים:

טיפול להצערת העור

מספר טיפולים המבוצעים בהפרש של שבוע בין טיפול לטיפול. הטיפול תורם לשיקום ולהצערה של עור הפנים, תוך טשטושם של מגוון פגמים המופיעים על העור עם הגיל. הטיפולים תורמים לטשטוש של קמטים וקמטוטים, כתמים (כתמי גיל, פיגמנטציה) ולמיצוק העור, שהופך רך יותר, מלא יותר, פחות דהוי ויותר חי ובריא.

טיפול לטשטוש ורידים ונימים

באמצעות הטיפול ניתן לטשטש ורידים ונימים שהופכים "רגועים" יותר ופחות בולטים.

טיפול להסרת שיער

מכשיר IPL מסיר שיער בכל חלקי הגוף ביעילות רבה.

טיפול באקנה ובפוסט אקנה

IPL נחשב לטיפול יעיל מאוד במחלת האקנה וכן בהתמודדות עם צלקות אקנה. במקרים רבים הטיפול מסייע לטיפול באקנה כמו הראקוטן וכל זאת ללא פגיעה בכבד וללא תופעות לוואי. קרני האור מדכאות את בלוטות החלב וכך חוסמות את נתיב המזון של החיידק מחולל האקנה, שהוא חיידק אנאירובי (הניזון משומן ולא מחמצן). כשבלוטות החלב מפרישות פחות חלב ושומן, לחיידק אין מזון והוא ממוגר.

זהו הטיפול היחיד המתאים במצבים אלה?

לא. בכל המצבים הללו ניתן לטפל ביעילות באמצעות IPL, אולם ישנם טיפולים נוספים ושיטות חדשניות רבות הנרתמות בדיוק לאותן המטרות. עובדה זו יוצרת לא מעט בלבול בקרב המטופלות שתוהות מה עדיף.

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית. לטכנולוגיית IPL יש לא מעט יתרונות ברורים ההופכים את השימוש בה בחלק מהמקרים לעדיף באופן מוחץ ומוחלט, כשלא נשאר כל מקום לספק. במקרים אחרים טיפולי האנטי אייג'ינג וטיפולים שונים להצערת עור הפנים דווקא משתלבים יחד ותורמים באופן הדדי לשיפור התוצאות של הטיפולים, כששילוב הוא הטיפול האידאלי ואין טיפול אחד שעדיף באופן מכריע וחד משמעי.

מהם היתרונות של טיפול בטכנולוגיית IPL?

טיפול במגוון גדול של פגמים

בעזרת טיפול מתוכנן מראש ניתן במספר מפגשים להתמודד עם יותר מבעיה אחת בעור, וכך להשיג כמה מטרות טיפוליות חשובות. זהו יתרון עצום וחשוב. מרבית טיפולי האסתטיקה מתמקדים רק בפגם מסוים ואילו IPL יכול לשמש לטיפול "גם וגם".

טיפול יעיל המוכח מחקרית

טיפול IPL הוא בין הטיפולים היחידים שנבדקו מחקרית ויעילותם הוכחה באופן מדעי. נמצא כי הבזקי האור תורמים לשיקום ולשיפור העור באופן מובהק. במהלך הטיפול קרני האינפרא אדום חודרות לעומק הרקמה ומניעות תהליך החלמה טבעי בעומק השכבות התת עוריות. קרניים אלה קוצרות את סיבי הקולגן והאלסטין ומניעות את ייצורם מחדש. סיבים אלסטיים אלה הם האחראים על הידוק, יציבות וגמישות העור ומחסור בהם גורם להזדקנות העור. הסיבים שמתבלים, מתעוותים ומתעקמים עם הזמן "נקצצים" ו"נקצרים" באמצעות הקרניים; יישור הסיבים תורם לתוצאות הטיפול.

במקביל מגרה הקרינה גם פעילות עצבית, מה שיוצר מעין פעילות ספורטיבית בעומק הרקמה, ובדיוק כמו בכל חלקי הגוף האחרים כך גם "אימון ספורטיבי של העור" תורם לשיפור מראהו. ניתן אם כן לראות ב-IPL מכשיר הכושר היחיד של עור הפנים.

לעובדה זו יש להוסיף את העלאת רמת הלחות. כל אלה תורמים לקבלת עור משוקם מוצק יותר, מתוח והדוק, פחות מדולדל ועם פחות קמטים, נימים, כתמים וצלקות. טיפול זה מאושר על ידי ה-FDA, מינהל התרופות והמזון האמריקאי.

הטיפול תורם לשיקום ולהצערה של עור הפנים ולטשטוש פגמים. צילום: thinkstock
הטיפול תורם לשיקום ולהצערה של עור הפנים ולטשטוש פגמים. צילום: thinkstock

אפשרות להתאמה אישית

יתרון בולט של השימוש ב-IPL טמון ביכולת להתאים באופן אישי את הטיפול לצרכי המטופל. מטפלים פרא רפואיים מומחים ובעלי ניסיון וידע מתאימים יכולים לרקום תוכנית טיפולים ייחודית ומותאמת אשית לכל מטופל.

במסגרת תכנית הטיפולים לא רק שיוגדר אופן השימוש ב-IPL, תוך רתימת המכשיר למטרות הטיפול וצרכי המטופלת; אלא גם ניתן לשלב את הטיפול בו עם טיפולי אנטי אייג'ינג נוספים. שילוב זה יכול להיות שילוב מנצח ולהביא לתוצאות מיטביות.

כך, למשל, במקרים של מטופלת הסובלת מכתמים, אפרוריות בעור, נימים, קמטים וקמטוטים, מומלץ לשלב את הטיפול ב-IPL עם טיפולים של הזרקות של בוטוקס וחומרי מילוי לשם טשטוש קמטים. טיפולים אלה תומכים זה בזה ויש לבצעם לסירוגין, בהפרשים של שבועיים בין הטיפולים השונים. טיפול משולב זה משיג את התוצאות הטובות ביותר, משום שה-IPL מחזק את פעילותם של החומרים המוזרקים, מקבע אותם בעומק הרקמה והאפקט המתקבל נשמר לאורך זמן רב יותר.

דנה פרינץ היא קוסמטיקאית פארא רפואית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום