הפטיטיס סי: מעלים מודעות

(0)
לדרג

מבדיקות שביצע המרכז למחלות כבד ברמב"ם לגילוי הפטיטיס סי בקהילה עולה: אחוז מהנבדקים - נשאים. ההערכות הן כי בישראל חיים כ-140,000 נשאים שטרם אובחנו

מאת: מערכת zap doctors

מעלים מודעות ומצילים חיים: במסגרת פעילות המרכז למחלות כבד ברמב"ם לציון יום המודעות העולמי להפטיטיס, יצא צוות המרכז אל הקהילה וביצע בדיקות, בחינם, לקהל הרחב, בשלוש עמדות בידוק שונות שהוקמו ברמב"ם, בקרית אליעזר בחיפה ובקרית ים. הצוות ביצע עשרות בדיקות באנשים שנענו לקריאה להגיע ולהיבדק על מנת להעלות מודעות למחלה - ובמקרה של גילוי הנגיף לקבל טיפול תרופתי שיכול להציל חיים. מבין 195 נבדקים, שניים נמצאו נשאים להפטיטיס סי ולמעשה גילו זאת לראשונה בזכות פעילות צוות רמב"ם. את הפעילות הובילו ד"ר אלה ויצמן, מנהלת המרכז למחלות כבד ברמב"ם, יחד עם ורד בן-חקון ורימה קרמסקי הנמנות על צוות המרכז.

"הסטטיסטיקה לא פשוטה", אומרת ד"ר וייצמן ומסבירה את חשיבות הפעילות שיזמה, "כ-75% מחולי הפטיטיס סי בכלל לא מודעים לזה שהם חולים. זוהי מחלה שקטה ובמקרים רבים, עד שהיא מתגלה, היא כבר נמצאת בשיאה ותוקפת את הכבד. אנחנו חיים בעידן של מהפיכה טיפולית וכיום הפטיטיס C היא המחלה הוויראלית הכרונית היחידה שניתנת לריפוי. לצערנו, עיקר הבעיה היא איתור הנשאים בזמן. זו הסיבה שהחלטנו לצאת לקהילה. לפנות אל קבוצות הסיכון ולנסות לאתר נשאים. גילוי מוקדם בהחלט יכול למנוע פגיעה מהותית באיכות חייהם ובריאותם ובמקרים מסוימים אף להציל חיים".

לטובת ביצוע הבדיקות, נעזר צוות המרכז למחלות כבד ברמב"ם בערכת בדיקה חדשנית לא פולשנית, המאפשרת תוצאה מדויקת בתוך זמן קצר. ערכת הבדיקות ששמה OraQuick HCV, תרומת חברת אבווי לטובת הפעילות החשובה, מבוססת למעשה על דגימת רוק ומחליפה את הצורך בבדיקת דם ושליחתה למעבדה. הבדיקה, שזכתה לאישור ה-FDA, מאתרת את נוכחות הנוגדנים שיוצרת מערכת החיסון כנגד הנגיף באופן הבא: באמצעות מקלון המכיל פד סופג, דוגמים את הרוק שנמצא בין השיניים לחניכיים ומכניסים אותו לבקבוקון המכיל תמיסה. בתוך פרק זמן של 20-40 דקות יתריע המתקן במידה של נוכחות נוגדנים נגד הנגיף, באמצעות הופעתם של שני קווים בחלון הבדיקה שבמתקן.

"העדר מודעות לנגיף בקרב קבוצות הסיכון הוא עניין בעל חשיבות עליונה", מסכמת ד"ר וייצמן. "בקהילה הרפואית בישראל ישנן הערכות סביב כ-140,000 נשאי הפטיטיס C (דלקת כבד נגיפית) שחיים בארץ וטרם אובחנו. יש לנו את הכלים לטפל כיום במחלה באופן יעיל ובקלות יחסית. כל שצריך לעשות הוא להגיע ולהיבדק".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום