יום ללא עישון: נאבקים בטבק

(0)
לדרג

666 ישראלים מתים בכל חודש מנזקי הטבק! לרגל היום הבינלאומי ללא עישון שמצוין ברחבי העולם ב-31.5 מפרסמת האגודה למלחמה בסרטן כמה נתונים חשובים על פעילותה

מאת: מערכת zap doctors

היום הבינלאומי ללא עישון מצוין ברחבי העולם ב-31.5 במטרה להעלות על סדר היום העולמי את המאבק בטבק, את היקף נזקיו ולשלב כוחות למען העתיד. השנה, מיקד ארגון הבריאות העולמי את המאבק בטבק לנושא האיום על פיתוח בר קיימא.

האגודה למלחמה בסרטן פועלת במהלך כל השנה למניעת תמותה ותחלואה ממחלות סרטן הנגרמות מטבק אך לקראת יום מודעות חשוב זה, מפרסמת האגודה כמה עובדות מעניינות על טבק ומידע על הפעילויות החשובות שהיא מקיימת למען המאבק בעישון:

עובדות על נזקי הטבק לסביבה

● בדלי סיגריות מהווים 20-38% מהפסולת שנאספת לאורך החופים בעולם.

● בדלי הסיגריות (לאחר שעישנו אותן) מכילים את כל החומרים הרעילים שבסיגריה עצמה, כולל מתכות כבדות, פלסטיק וחומרי הדברה.

● על פי נתוני הרשות הארצית לכבאות והצלה, בשנת 2016 ב-239 שריפות נקבע כי הדליקה נגרמה כתוצאה מכלי עישון. חלק מן המקרים הסתיימו במוות. מכיוון שרק כ-10% מהדליקות נחקרות, ניתן להעריך כי מספר השריפות הנגרמות מכלי עישון גבוה פי כמה.

● תעשיית הטבק בארה"ב אחראית לייצור של 16 מיליון טון דו-תחמוצת הפחמן. אם ייכחד השימוש בטבק יחסכו פליטות דו תחמוצת פחמן בכמות המקבילה להורדת 4 מיליון מכוניות מהכביש.

המלחמה בטבק: ישראל ביחס לאירופה

בכינוס הקהילה האירופית למניעה ואבחון מוקדם של סרטן (ECL) שהתקיים לאחרונה בנושא "טבק או בריאות", פורסם דו"ח מצב המדרג את מדינות אירופה, על פי מידת יישום המלצות אמנת המסגרת של ארגון הבריאות הבינלאומי לפיקוח על הטבק. עורכי הדו"ח אספו נתונים ממדינות אירופה בלבד כך שנתונים מישראל לא נכללו בדו"ח זה.

ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, החברה ב-ECL, ובשיתוף אנשי המקצוע במשרד הבריאות, נבדק המצב גם בישראל, על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית על יישום מדיניות המלחמה בטבק, ביחס למדינות אירופה. המדד בחן בסולם של 1 עד 100, את מידת היישום לגבי 6 אסטרטגיות מרכזיות שהוכחו כיעילות במלחמה בטבק: מיסוי, עישון במקומות ציבוריים, הוצאה על קמפיינים, איסור על פרסום ושיווק, אזהרות בריאותיות ושירותי גמילה. תוצאות הבדיקה הראו כי מבחינת יישום האמנה בישראל, ישראל קיבלה את הציון 43.5 מתוך 100 - כך שאם ישראל הייתה נכללת בדוח, היא היתה ממוקמת בשליש התחתון של המדינות האירופית, במקום ה-28 מתוך 35 מדינות.

קמפיין באפליקציית מיוזיקלי

מחקרים הוכיחו כי קמפיינים תקשורתיים המוניים יכולים להשפיע על נורמות חברתיות נגד השימוש בטבק ולהפחית את שיעורי העישון. במטרה למנוע התחלת עישון בקרב בני נוער, יצאה האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם כוכבי ערוץ הילדים ועם מובילים ברשת, בקמפיין ראשון מסוגו באפליקציית "מיוזיקלי" הפופולרית בקרב ילדים ונוער.

השיר "מעשנים לי זה לא מתאים", שכבר צבר למעלה ממיליון צפיות ברשת, זכה לחידוש משודרג עם כוכבי ערוץ הילדים: אלין כהן, בן קיפריס, לירון רביבו, עודד פז, עמר חזן וקים אזולאי. ילדים ובני הנוער שמעוניינים להשתתף בתחרות הביצוע המוצלח ביותר, מוזמנים לעלות קטע ליפסינג של השיר באפליקציית מיוזקלי או לאתר הייעודי לקמפיין שבערוץ הילדים.

מאחורי הקלעים של צילומי הקליפ "מעשנים לי זה לא מתאים":

תמותה מעישון בזמן אמת

בימים אלה הוצב שלט דיגיטלי ענק במחלף לה גוארדיה בתל אביב במטרה להעלות את מודעות ציבור המעשנים לסכנות העישון. השלט ימנה את מספר הישראלים המשוער שנפטרו כתוצאה מעישון מתחילת שנת 2017 ויתעדכן מדי שעה בשעה.

השלט, המוגש כשירות לציבור בחסות חברת התרופות פייזר, יקרא למעשנים המעוניינים להיגמל, לפנות בהקדם לרופא המשפחה על מנת לקבל יעוץ רפואי מקצועי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום