ירדן ג'רבי מציגה: איפון למשקפיים

(0)
לדרג

המדליסטית האולימפית, ירדן ג'רבי, זכתה להישגים רבים בעודה נעזרת במשקפיים ובעדשות, שלעתים נפלו במהלך הקרבות. עתה, לאחר האולימפיאדה, היא עברה ניתוח הסרת משקפיים ברשת "עיניים". צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה עברה הג'ודוקא הישראלית והמדליסטית האולימפית ירדן ג'רבי ניתוח הסרת משקפיים, בשיטת האינטראלאסיק. שיטה זו, למרות שהיא נחשבת בטוחה ביותר - עדיין פופולרית פחות בקרב ספורטאים תחרותיים. במאמר זה, נסקור את השיטה, מאפייניה ויתרונותיה.

מהי שיטת האינטראלאסיק?

כיום ישנן שתי שיטות להסרת משקפיים בלייזר: שיטת הליטוש ושיטת האינטראלאסיק (חיתוך וליטוש).

ניתוח בשיטת ה-LASEK - בנוי משני שלבים. בשלב הראשון הרופא יוצר חלון טיפולי משכבת תאי האפיתל בקרנית ובשלב השני מלטשים את הקרנית ע"י קרן לייזר והחלון הטיפולי מוחזר למקומו. משך ההחלמה הינו כ-3-4 ימים; וההחלמה מלווה לעיתים בכאבים וברגישות לאור.

ניתוח בשיטת האינטראלאסיק - בנוי משני שלבים ומבוצע בשני מכשירי לייזר, ללא מגע יד אדם. בשלב הראשון, פותחים חלון טיפולי (מתלה) בקרנית - שכבה דקה ביותר בקרנית - חיתוך של הקרנית והרמתה, באמצעות קרן לייזר מדויקת מאוד וממוחשבת (הליך שאורךכ-8 שניות). בשלב השני, מלטשים את הקרנית בהתאם לצורך ומחזירים את המתלה למקום. המתלה חוזר למקומו ומתאחה במהירות . משך ההחלמה קצר מאוד - במשך כ-3 שעות יש הרגשה של צריבה קלה; ולאחר מכן, המטופל יכול לשוב לשגרה רגילה לחלוטין.

שיטת האינטראלאסיק נעשית באמצעות קרן לייזר, ללא סכין. צילום: שאטרסטוק
שיטת האינטראלאסיק נעשית באמצעות קרן לייזר, ללא סכין. צילום: שאטרסטוק

עד כמה שיטת האינטראלאסיק נחשבת בטוחה?

לדברי ד"ר שמואל לוינגר, מנהל רשת המרכזים הרפואיים "עיניים": "שיטת האינטראלאסיק נחשבת לבטוחה ביותר. השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר החלמה ללא כאבים וחזרה מהירה לשגרה ולאיכות ראייה טובה, לאחר הניתוח. ההליך כולו - הן שלב פתיחת החלון הטיפולי (המתלה) והן ליטוש הקרנית, בהתאם לצרכי המטופל, נעשים באמצעות קרן לייזר מדויקת וממוחשבת, ללא סכין כירורגית. ניתוח בשיטה זו מבטיח את התוצאה האופטימלית, אליה מטופל יכול להגיע".

פנינו גם לירדן ג'רבי, כדי לשאול אותה על ההחלטה להסיר משקפיים בלייזר.

ירדן, כיצד הצלחת להגיע להישגים כה מרשימים עם משקפיים ועדשות ראייה?

ירדן ג'רבי: "אני עם עדשות ראייה מגיל 13 - במהלך האימונים ניסיתי כל מיני סוגי עדשות, רוב הזמן השתמשתי בעדשות יומיות, מכיוון שפעם בכמה אימונים העדשה נקרעה, או נפלה מהעין - ולפעמים אפילו לא מצאתי אותה. לפני האולימפיאדה, עברתי לעדשות אורטו קיי- שעזרו לי מאוד להתחרות ללא עדשות, מה שניטרל את האופציה שהעדשות יפריעו לי. לאחר שחזרתי מהאולימפיאדה בריו דה ז'נרו, הרגשתי שאני רוצה להיות ללא עדשות יותר. ואז, פניתי ל"עיניים" - שהציעו לי ניתוח לייזר ושירות שמעולם לא חוויתי".

ירדן ג
ירדן ג'רבי. צילום: רשת המרכזים הרפואיים עיניים

האם עדשות מגע או משקפיים הגבילו אותך בג'ודו?

ג'רבי: "באימונים ותחרויות וגם בטיסות ארוכות - כן, הגבילו. פעם אף קרה לי מקרה שנפלה לי עדשה באמצע קרב בתחרות - ולא מצאתי אותה. המשכתי את הקרב עם עדשה אחת; וזה מאוד מאוד הפריע לי. הפסדתי את הקרב הזה. לא בגלל העדשות - אבל זה הפריע לי עם פוקוס. בנוסף, באימונים כמובן פשוט יותר קל ללכת לתיק - ולשים עדשה אחרת".

מדוע החלטת בסופו של דבר לבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

ג'רבי: "מאוד חששתי מניתוח; ובנוסף, ניתוח דורש הפסקה מאימונים, אפשרות שלא היתה לי. אחרי האולימפיאדה, מאוד רציתי לשמוע קודם מה זה ואיך זה - גם כי הייתי בחופש; וזו הייתה ההזדמנות לעבור את הניתוח. ב"עיניים" הרגיעו אותי. וד"ר לוינגר, שהיה איתי בפגישת התאמה וגם בניתוח - היה מדהים ומקצועי, מה שמאוד הרגיע אותי. לא חששתי לרגע".

כיצד זה משפיע עלייך היום, מבחינת האימונים הספורטיביים ושגרת היומיום?

ג'רבי: "אני חושבת שלא יכולתי לתאר את ההרגשה! עם כל מה שחשבתי שזו תהיה הקלה - זה מרגיש הרבה הרבה יותר טוב, ממה שחשבתי. ההתעסקות הזו פשוט נעלמה. אני רואה מצוין, אפילו יותר טוב מעדשות ומשקפיים. זה לא מפריע לי יותר באימונים ובכלל ביום יום. באמת, הרגשה מדהימה".

ד"ר שמואל לוינגר מסביר על השיטה בה נותחה ירדן ג'רבי: "למרות יתרונותיה הרבים של שיטת האינטראלאסיק, ספורטאים תחרותיים מעדיפים לעבור ניתוח בשיטה השמרנית יותר - מחשש לפתיחה של המתלה. ירדן ג'רבי העדיפה לבצע את הניתוח בשיטה הזו, כדי להחלים מהר ובלי לסבול מכאבים".

"הסברה כי המתלה עלול להיפתח - לא הוכיחה את עצמה מעולם", אומר ד"ר לוינגר ומרחיב: "מאז 1995 - השנה שבה התחלנו לנתח בשיטה זו, לא היה ולו מקרה אחד של מתלה, שנפתח כתוצאה מהניתוח".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום