סיבוך אחרי ניתוח: תלוי מי הרופא

(0)
לדרג

חשוב לחשוף רופאים לתלונות מטופליהם. מחקר חדש מצא כי קיים סיכון מוגבר לסיבוכים בניתוחים המבוצעים בידי מנתחים שהוגשו כנגדם תלונות רבות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בחולים שנותחו על-ידי מנתחים, שהוגשו כנגדם מספר רב של תלונות מטופלים, קיים סיכון מוגבר לסיבוכים לאחר-ניתוח. זאת בהשוואה לחולים שטופלו ע"י מנתחים עם פחות תלונות מצד המטופלים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת JAMA Surgery.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות 32,125 מבוגרים לאחר הליך רפואי במסגרת אשפוז או אמבולטורית, שטופלו ע"י מנתח אחד מבין 817 מנתחנים בשבעה מרכזים אקדמיים בארצות הברית, בתקופה שבין ינואר 2011 ועד דצמבר 2013.

החוקרים בחנו את הקשר בין תלונות מטופלים במהלך 24 החודשים שקדמו לפרוצדורה ובין הסיבוכים לאחר הניתוח בתוך 30 ימים. הסיבוכים כללו זיהומים באתר ניתוח, דלקת ריאות, הפרעות כלייתיות, אירועים מוחיים, מחלות לב וכלי דם, אירועים תרומבואמבוליים, אלח-דם וזיהומים בדרכי השתן. תלונות אודות התנהגות המנתחים כללו הפחדה וחוסר תקשורת עם המטופלים, יחס משפיל או התחצפות לאנשי הצוות.

11% מהניתוחים מסתבכים

בסיכומו של דבר, ב-10.9% מהחולים תועדו סיבוכים, כולל 5.5% סיבוכים ניתוחיים ו-7.5% סיבוכים רפואיים. בקרב כלל המנתחים, מספר התלונות הממוצע עמד על 10.6 ב-24 החודשים שקדמו לפרוצדורה. באלו ברבעון התחתון תועד ממוצע של 2.3 תלונות, בעוד שבחמישון העליון הממוצע עמד על 20.5 תלונות.

בחולים שטופלו ע"י מנתחים בחמישון העליון מבחינת התלונות, תועד שיעור סיבוכים של 11.7%, זאת בהשוואה לשיעור של 9.6% באלו שטופלו ע"י מנתחים בחמישון התחתון מבחינת שיעור התלונות בקרב מטופלים.

מניתוח הנתונים לאחר שלקחו בחשבון את מאפייני המטופלים, המנתחים וגורמי ניתוח, עלה כי תלונות מטופלים היו קשורות באופן מובהק עם הסיכון לסיבוכים מכל-סוג ואשפוזים חוזרים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מחזקים את חשיבות חשיפת רופאים לתלונות מטופלים על-מנת שיוכלו להביט לעצמם במראה, לראות את האופן בו יתר חברי הצוות רואים אותם.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה באנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום