עישון בהריון: סיכון לנזק כלייתי

(0)
לדרג

מחקר חדש: עישון במהלך ההיריון מעלה את הסיכון לירידה בגודל הכליה בצאצאים - פגם התפתחותי העלול לגרום בעתיד ליתר לחץ דם ונזק כלייתי במבוגרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

על השפעות עישון במהלך ההריון נכתב כבר רבות וכן על הקשר שבין עישון פאסיבי ונזק כלייתי בילדים. עתה מצטרפים לכל אלה גם ממצאים חדשים, המוכיחים כי בצאצאים של נשים המעשנות במהלך ההיריון תיתכן עלייה בסיכון לנזק כלייתי, בהשוואה לצאצאים של אימהות הנמנעות מעישון סיגריות - כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 44,595 ילדים והתמקדו בנוכחות חלבון בשתן (פרוטאינוריה) בגיל שלוש שנים. הנתונים אודות עישון אימהי נאספו במהלך ביקורי מעקב אחר נשים לפני לידה, ובנוסף להם אספו החוקרים גם נתונים מהרשומות הרפואיות במהלכי ביקורי המעקב אחר הילדים בגילאי 4, 9, 18 ו-36 חודשים.

בסיכומו של דבר, 79% מהנשים דיווחו כי מעולם לא עישנו ו-4% הפסיקו לעשן במהלך ההיריון. כ-17% מהאימהות המשיכו לעשן במהלך ההיריון.

הסיכון האבסולוטי לפרוטאינוריה בילדים היה נמוך, אך הסיכוי לפרוטאינוריה היה גבוה יותר ב-24% בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון. שכחיות פרוטאינוריה בילדים עמדה על 1.7% בילדים לאימהות מעשנות, 1.6% באלו לאימהות שעישנו בעבר ו-1.3% בילדים לאימהות שלא עישנו מעולם.

בילדים שנחשפו לעישון פאסיבי בביתם תועד גם כן סיכון מוגבר לפרוטאינוריה, בהשוואה לילדים שלא התגוררו עם מעשנים, אך ההבדל לא היה גדול דיו בכדי לשלול אפשרות כי מדובר בממצא אקראי.

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין עישון אימהי לירידה בגודל הכליה בצאצאים - פגם בהתפתחות הכליות שעלול לגרום בבגרות ליתר לחץ דם ונזק כלייתי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום