סוכרתיים? כדאי להתחסן נגד שפעת

(0)
לדרג

מחקר חדש גילה כי חיסון נגד שפעת מפחית התלקחות של מחלות לב ובעיות נשימה בקרב סוכרתיים. רגע לפני שהחורף מתחיל, כדאי להתחסן ולהימנע מסיבוכים מיותרים

מאת: פרופ' איתמר רז וד"ר גניה אהרון

שפעת: לא סתם ממליץ משרד הבריאות בכל שנה על קבלת חיסון כנגד שפעת. מדובר במחלה נפוצה בעונת החורף, בעלת בעלת תופעות לא נעימות כמו חום, כאב גרון או ראש, כאבי שרירים, נזלת, חולשה, עייפות ועוד.

השפעת נגרמת על ידי נגיפים המועברים בטיפות מיקרוסקופיות, אשר נישאות באוויר בעקבות שיעול או התעטשות של החולים - ולעיתים אפילו בגלל דיבור. כמו כן, שימוש במכשירים משותפים (כמו מכשירי טלפון) עשוי להוות כר פורה להדבקה.

כיצד נדבקים בשפעת?

מצב בו הטיפות המכילות את הנגיף מגיעות אל מערכת הנשימה או הגרון, עשוי לגרום להדבקה בשפעת והופעת תסמיני המחלה. הסיבה להיותו של הנגיף נפוץ יותר בחורף היא מעטפת דמוית ג'ל, שמונעת ממנו להתייבש כאשר הוא נמצא באוויר. בטמפרטורות של עונת הקיץ, אותה המעטפת לא שורדת באוויר - ועל כן ההדבקה בשפעת פחותה בהרבה. הערכות קובעות כי מדי שנה נדבקים במחלה בין 10% לבין 20% מהאוכלוסייה (כאשר מדובר על 1 מכל 10 מבוגרים ו-1 מכל 3 ילדים).

מהן האוכלוסיות שמחלת השפעת עלולה להיות קטלנית עבורן? מהם הסיבוכים שסוכרתיים מועדים ללקות בהם בעקבות שפעת?

השפעת היא מחלה אשר עלולה להיות קטלנית עבור ילדים קטנים, חולים במחלות כרוניות וקשישים - אך כאשר היא מתרחשת ללא סיבוכים, לא מדובר על מחלה בסיכון גבוה, כמו מחלות אחרות שמקבלים עבורן חיסונים. אצל הסוכרתיים (מסוג 1 או 2) המצב הוא מצב שונה: הסיכון של סוכרתיים לפתח סיבוכים כתוצאה מהשפעת הינו סיכון מוגבר בהרבה. ולכן החיסון חשוב ומשמעותי עבורם מאוד. דלקת ריאות קשה, חוסר איזון של רמות הסוכר, התקפי לב או שבץ - אלה רק חלק מן הסיבוכים האפשריים של מחלת השפעת, שהסוכרתיים צריכים להיזהר מהם כפליים.

האם חיסון נגד שפעת מפחית אשפוזים?

מחקר בריטי חדש בחן בצורה רטרוספקטיבית (בדיעבד) את ההשפעה של חיסוני שפעת על הסוכרתיים. החוקרים התבססו על מסד נתונים של כ-125,000 בריטים עם סוכרת מסוג 2, במשך תקופה של כ-7 שנים. מבדיקת הנתונים הללו נמצא כי בקרב הסוכרתיים שהתחסנו כנגד השפעת הייתה הפחתה של כ-30% באשפוזים הנגרמים בעקבות שבץ, הפחתה של 22% באשפוזים הנגרמים בעקבות אי ספיקת לב ו-15% הפחתה באשפוזים הנגרמים עקב דלקת ריאות או השפעת עצמה.

האם המחקר האמור התחשב בגורמים העשויים להשפיע על התוצאות?

אכן, יש לציין כי החוקרים התחשבו באלמנטים שונים שעשויים היו להשפיע על התוצאות, כגון גיל, משקל, הרגלי העישון של הנבדק, מין הנבדק ואבחון רפואי או טיפול תרופתי במצבי תחלואה שונים. הנתונים המוצגים נכונים לחודשי החורף, בהם השפעת נפוצה בהרבה. עוד נמצא במחקר כי הסוכרתיים שחוסנו כנגד שפעת היו בסיכון מופחת לתמותה מכל סיבה שהיא (לא רק תמותה בעקבות מחלת השפעת) - במהלך 7 שנות המחקר.

חשוב לציין כי החיסון כנגד שפעת איננו אפקטיבי למספר שנים, מפני שהנגיפים בשפעת עוברים שינויים ואינם זהים משנה לשנה. לכן חשוב להתחסן כנגד שפעת בכל שנה מחדש. כאמור, כפי שמצא המחקר, החיסון יכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש וסיבוכים מיותרים, אם אתם סוכרתיים או אם אתם חולים במחלות כרוניות שונות, שפוגעות במערכת החיסונית ומחלישות אותה. לפיכך, בטרם מגיע החורף, כדאי לכם לשקול את האופציה להתחסן.

פרופ' איתמר רז הוא המנהל הרפואי של מרכז DMC ; ד"ר גניה אהרון, מרכז DMC.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום