טיפולי פוריות לנשים: מתי וכיצד?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהו גיל הפוריות הממוצע? מתי יש לחשוד שקיימת בעיה בפוריות האישה? מה עלול לגרום לבעיה? ואיך מטפלים במצב הרגיש, עד שמצליחים להביא ילד לעולם?

מומחה לטיפולי פוריות ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307804 (מספר מקשר)

ככל שעוברות השנים, המחקר בנושא גיל הפוריות וטיפולי הפוריות צובר תאוצה בעולם. ככלל, שיא הפוריות אצל נשים הוא בשנות העשרים ושנות השלושים המוקדמות לחייהן. במאמר זה, נסקור בעיות פוריות נפוצות וכיצד ניתן לטפל בהן.

מתי פוריות האישה מתחילה להיחלש?

החל מגיל 35 מתחילה ירידה הדרגתית בפוריות האישה - והחל משנות הארבעים לחייה, הירידה בפוריות של האישה בכל שנה משמעותית אף יותר. הסיבה לכך היא איכות הביציות של האישה. כל אישה נולדת עם מספר ביציות קבוע - ועם השנים מאגר הביציות בשחלות מתדלדל. בכל חודש "מתבזבזות" כ-20 ביציות לערך, למרות שבדרך כלל רק ביצית אחת מתפתחת ומבייצת.

הפוריות יורדת מגיל 35 ואילך. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הפוריות יורדת מגיל 35 ואילך. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כמה זמן בממוצע אמור לקחת לאישה להיכנס להריון?

לאישה צעירה (עד גיל 35), ללא שום בעיות פוריות ידועות, עם בן זוג שיש לו בדיקת זרע תקינה - יש בכל חודש כ-25% סיכוי להרות. כך שבתום שנה, כ - 85% מהזוגות שמנסים להרות - אכן יצליחו.

מי נמצאת בקבוצת סיכון לפתח בעיות פוריות?

נשים הנמצאות בקבוצת סיכון לבעיות פוריות הן נשים מעל גיל 35, נשים עם מחזורים לא סדירים, נשים עם כאבים עזים בזמן הווסת ובעת קיום יחסי מין או נשים עם כאבים כרוניים בבטן (מצב המחשיד למחלת אנדומטריוזיס). כמו כן, נמצאות בקבוצת סיכון נשים שעברו בעבר ניתוחי בטן או אגן, נשים שעברו הפסקות הריון או הפלות ונשים שעברו בעבר דלקות באגן.

מהם הגורמים לבעיות פוריות בנשים?

הגורמים לבעיות פוריות בנשים: הידלדלות בכמות הביציות בשחלות עקב גיל מתקדם, ניתוחים קודמים בשחלות, אנדומטריוזיס או נשאות לתסמונת האיקס השביר. חוסר ביוץ, שיכול להיגרם עקב הפרעות בבלוטת התריס, עודף בהורמון פרולקטין, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, הפרעות הורמונליות בבלוטת יתרת הכליה וכן הידבקויות באגן וחסימה בחצוצרות, עקב דלקות חוזרות באגן או ניתוחי בטן ואגן. ובנוסף: אנדומטריוזיס, או נשים בעלות מבנה רחם לא תקין.

מתי על אישה לבדוק את פוריותה, ומתי יש לחשוד שיש בעיה?

עבור כל אישה, מומלץ ללכת להיבדק באחד המצבים הבאים: מחזורים לא סדירים, נשים עם כאבים עזים בזמן הווסת ובעת קיום יחסי מין, נשים עם כאבים כרוניים בבטן, נשים שעברו בעבר ניתוחי בטן או אגן, נשים שעברו הפסקות הריון או הפלות, נשים שעברו בעבר דלקות באגן, או נשים שנזקקו בעבר לטיפול כימותרפי. לנשים מעל גיל 35, המנסות להרות כ-3-4 חודשים, גם בהיעדר אחד מהגורמים הללו מומלץ ללכת להיבדק אצל מומחה פוריות.

מעל גיל 35 לא צריך לחכות לשנה של ניסיונות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מעל גיל 35 לא צריך לחכות לשנה של ניסיונות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד מאבחנים בעיות פוריות? איזה בדיקות נדרשות לעניין?

בעיות פוריות ניתן לאבחן במספר דרכים:

1. הפרעות בביוץ נבדקות על ידי מעקב חודשי של US זקיקים ובדיקות הורמונליות לאיתור התפתחות זקיק מוביל. לעיתים ניתן גם בבדיקות שתן עוקבות כל כמה ימים (ערכת ביוץ) לזהות את הביוץ.

2. חסימה בחצוצרות נבדקת על ידי ביצוע צילום רחם או בדיקת US עם הזלפת נוזל לחלל הרחם (הידרוסונוגרפיה).

3. הידלדלות בכמות הביציות בשחלות נבדקת על ידי ביצוע בדיקות דם להורמונים AMH (ניתנת לביצוע בכל יום במהלך החודש) FSH (מתבצעת בימים 2-5 של הדימום הווסתי) ובדיקת זקיקים בשחלות, באמצעותUS גניקולוגי.

4. בדיקת מבנה הרחם נעשית על ידי ביצוע היסטרוסקופיה ועל ידי בדיקת US גניקולוגי, בשיטת תלת ממד.

מי מממן בארץ טיפולי פוריות? האם קופות החולים מסייעות לנשים?

במסגרת סל הבריאות, קיים בכל קופות החולים מימון נרחב לכל טיפולי הפוריות הנדרשים - עד להשגת שני ילדים מאותו בן הזוג. הביטוחים המשלימים מאפשרים אף הם טיפולי פוריות - מילד שלישי והלאה.

בדיקות הפוריות יכללו גם בדיקות לבן הזוג. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקות הפוריות יכללו גם בדיקות לבן הזוג. אילוסטרציה: שאטרסטוק

איזה טיפולי פוריות מתבצעים לרוב בנשים? כיצד?

בכל הנוגע לטיפולי פוריות, חשוב ביותר להתאים לכל זוג את טיפול הפוריות שמתאים עבורו. לפני שמתחילים את הטיפולים, הכרחי לבדוק בצורה יסודית את שני בני הזוג - ולהבין מהו באמת הגורם לירידה בפוריות שלהם. בהתאם לממצאים, "נתפור" את הטיפול המתאים.

1. כשיש הפרעות בביוץ, לעיתים ניתן להתחיל במעקב אחרי הביוץ - ובתזמון יחסי המין באופן מדויק ליום של הביוץ. בהמשך, במידת הצורך, ניתן להוסיף תרופות להשראת הביוץ. קיימים גם כדורים (איקקלומין) וגם זריקות הורמונליות, שניתן להשתמש בהן במקרים של העדר ביוץ. לכל מטופלת יש להתאים את התרופה המתאימה.

2. אם יש ירידה קלה באיכות הזרע, ניתן להתחיל בטיפולי הזרעה תוך רחמית. בטיפול זה, הזרע עובר תהליך שטיפה והפרדה של תאי הזרע שבתנועה - ומוזרק דרך קטטר, ישירות לרחם של האישה. הפעולה אינה כרוכה בכאב ואינה מצריכה הרדמה.

3. אם איכות הזרע ירודה ביותר, מקובל להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית. בטיפולים אלה, מקבלת האישה במשך מספר שבועות טיפול של זריקות הורמונליות, להגברת כמות הזקיקים; ולאחר מכן, נשאבות הביציות בהליך קצר (שנמשך כ-10 דקות). על פי רוב, ההליך מבוצע בהרדמה. לאחר מכן, מתבצעת במעבדה הפרית הביציות עם הזרע - ומספר ימים לאחר מכן, הביציות המופרות מוחזרות לרחם, בהליך שדומה להזרעה תוך רחמית.

לסיכום, לאחר גיל 35 חלה ירידה בפוריות האישה שנובעת בעיקר מהידלדלות בכמות הביציות בשחלות. לאישה בכל גיל, עם מחזורים לא סדירים, כאבי בטן עזים בעת הווסת או בעת קיום יחסי מין ועוד, מומלץ לבדוק האם קיימת בעיית פוריות ומהו מקורה הפרעה הורמונאלית, חסימה מכנית של החצוצרות או בעיה באיכות הזרע - ובהתאם לכך להתאים טיפול. לנשים מעל גיל 35, המנסות להרות כ - 3-4 חודשים, גם בהעדר אחד מהגורמים הללו מומלץ ללכת להיבדק אצל מומחה פוריות.

ד"ר שי אליצור הוא מנהל היחידה להפריה חוץ גופית, אסותא ת"א; ורופא בכיר ביחידת IVF במרכז רפואי שיבא, תל-השומר. כמו כן הוא יועץ הפוריות במרכז לאנדומטריוזיס ומנהל מרפאת נשאיות של איקס שביר במרכז רפואי שיבא, תל-השומר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום