טיפול שלם בכאב: לא מה שחשבתם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כיצד מטפלים בכאב? מעת לעת מתפרסמות שיטות, המבטיחות "קסמים" מהירים. גישת "הרפואה השלמה", הבוחנת את האדם ואורח חייו כמכלול מציעה פתרון אמין ובטוח

רופאה לרפואת כאב
050-5781014

כאשר אנו מקבלים עשרות פניות ביום, של אנשים הסובלים מכאב, נשאלת תמיד השאלה: "באיזו שיטה אתם מטפלים?". השאלה הזו משקפת את הדעה הרווחת כי קיים "טיפול קסם" אחד, יחיד ומיוחד (וחדיש) - שמסוגל להעלים את הכאב, כאילו לא היה. אז זהו - שלא!

נכון שפרסומים שונים, לגבי מכשירים מופלאים, שיטות חדשות ו"קוסמים" למיניהם מתפרסמים בכל עת בעיתונות ובמדיות אחרות - וגורמים לאנשים סובלים או ליקיריהם להאמין בכך, אך האמת רחוקה משם.

מהו היחס בין כאב, לבין כאב מלווה בסבל?

כאב שמקורו גופני אינו עומד בפני עצמו - הוא משולב תמיד בסבל.

הסבל הוא המרכיב היוצר את השונות בין אותו כאב גב, המופיע למשל אצל חייל, לבין זה המופיע אצל עקרת בית, עורך דין או איש שיווק. הסבל תלוי בדאגה הנובעת מהכאב, במצבו הרגשי של הסובל, מחשבותיו אמונותיו ותקוותיו. הוא מושפע, בין היתר, מניסיונו בחיים ומסף הכאב שלו. כאמור, אלה רק חלק מנושאים רבים אחרים - המשפיעים על הסבל.

טיפול בכאב גופני, ללא התייחסות לממד הסבל, לרוב איננו מצליח דיו. כדי לטפל נכון בכאב ובסבל, חייבים להיעזר במידה רבה של אמפטיה, המאפשרת להבין איך "נראה" הכאב והסבל מנקודת ההשקפה של הסובל.

לאחר שמבינים היטב את מרכיבי הסבל וממדיו, בונים את האבחנה השלמה - וממנה ניתן לתכנן ולבצע את הטיפול השלם. גישת "הרפואה השלמה" גורסת שלא ניתן לחלק את האדם לחלקים, לא באבחון ולא בטיפול. יצרו אותנו באופן מופלא - חיבור בין כל מערכות הגוף ואיבריו, יחד עם הנשמה והנפש; ותוספת חשובה של חיבור אמיץ לבני המשפחה והחברה שסביבו.

על פי גישה זו, המכוונת את המומחים הפועלים במרפאות הכאב שלנו, תחילה מנסים ללקט פרטים רבים אודות אורח חייו, נוהגיו ובריאותו של הפונה לטיפול. בנוסף, לא פחות חשוב: הבירור הקשור לבני משפחתו הקרובים, לעיסוקיו ולעבודתו. לאחר שפסיפס תמונה זו מלא, ממשיכים ומבררים איך התפתחו הכאבים מהם הוא סובל, איך טיפל בהם - ואיך עזר לעצמו במהלך התפתחותם. מנסים להבין את רמת הסבל המתלווה לכאבים, במהלך יום שגרתי, את מכלול הגורמים המשנים את רמת הכאב והסבל - לטוב ולרע.

מידע נרחב זה מאפשר להכיר לא רק את האזור הכאוב בגוף, אלא גם את מאפייני אישיותו, דעותיו, אמונותיו וציפיותיו של האדם הסובל - ולהתאים לו את הטיפול השלם, לשביעות רצונו.

מידע נרחב על אורחות חיי המטופל (אילוסטרציה: shutterstock)
מידע נרחב על אורחות חיי המטופל (אילוסטרציה: shutterstock)

מהי חשיבות הבדיקה הגופנית - לעומת הדמיה?

על בסיס המידע שהוזכר, ניתן להתקדם לבדיקה הגופנית. כאן המקום להדגיש את חשיבות הבדיקה הגופנית, המבוצעת על ידי המומחה המיומן בכך. לצערנו, אחד החלקים המשמעותיים ביותר שביסוד הרפואה ובעיקר האבחנה (כך ברפואה מערבית ובמזרחית) - נדחק לשוליים.

ההתפתחות המסחררת שחלה במכשור הרפואי ובעיקר במכשור ההדמיה (צילומי רנטגן, מיפוי, אולטרסאונד, CT, MRI), פיתחו את האשליה הרווחת בקרב מקצועות רפואיים שונים, שניתן "לראות את הכאב" בצילום או לפחות לזהות אותו באמצעי ההדמיה.

תפישה זו חלחלה גם אל המטופלים הסבורים למשל ש"פריצת הדיסק" היא הסיבה לכאב הגב שלהם. כיום, אנו מודעים להתפכחות מדעות אלו, בעיקר לאחר שהדמיות שנערכו אצל אנשים בריאים וחסרי כאב, הדגימו ממצאים "פתולוגיים" כמו פריצות דיסק וכד'.

אין תחליף לבדיקה גופנית קפדנית, לזיהוי מקורות הכאב. במקביל לנושאים שפורטו כמרכיבי סבל, גם לכאב ישנם מספר מרכיבים. רקמות פנימיות וחיצוניות, רקמות חיבור, שריר, עצב, כלי דם ועצמות - כל אלה יכולים להיות מעורבים ביצירת כאב מסוים. הבדיקה הגופנית מזהה באופן המדויק ביותר את הרקמות המעורבות בכאב. אמנם יש התייחסות לבדיקות הדמיה ולממצאים המפורטים בבדיקות, אך בערבון מוגבל - היות והן מטעות, פעמים רבות - בעוד שהגוף "לא משקר", אלא מגלה במהלך הבדיקה את האמת על מקורות הכאב. אם נחזור לדוגמv של כאבי גב וממצא דימות של פריצת דיסק, הרי שמניסיוננו, רוב כאבי הגב קשורים דווקא לבעיה שרירית ברורה - ולא לפריצת הדיסק.

בעוד ש"פריצת דיסק" מביאה פעמים רבות לניתוח, שאיבה, הזרקה תחת שיקוף ואמצעים פולשניים אחרים, הרי שבעיה ברקמות החיבור ובשרירים איננה מחייבת ניתוח. מחקרים השוואתיים הוכיחו שבטווח הארוך, טיפולים שאינם פולשניים השיגו יותר הצלחה וריפוי - מניתוח. ואכן, ברשת המרפאות שלנו, פעמים רבות אנו מייתרים ניתוחים מתוכננים, על ידי טיפולים מוצלחים.

אילוסטרציה:  shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

בנוסף, רמות מלחים, הורמונים, ויטמינים ומינרלים - גם הם בעלי תפקיד משמעותי ביצירת הכאב ובשימורו. תרופות שונות, הנלקחות לטיפול במחלות שכיחות, כמו יתר לחץ דם, סכרת, אולקוס וכד' -משפיעות על הרכב החומרים הללו בגוף.
אחד הנושאים החשובים ביותר הוא השפעת המתח ומצבי הרוח על ההתכווצות של שרירים מסוימים ולהפרשת חומרים המגבירים כאב או מקלים עליו. מתח כרוני גורם להורדת סף הכאב ולכיווץ שרירים חוזר - ועלול להיות גורם מרכזי לכאבי ראש חוזרים, בעיות צוואר, כתף וגב. מצב רוח ירוד, הפרעות שינה וחוסר פעילות יגרמו, בתורם, להורדה נוספת של סף הכאב - וחוזר חלילה.

היבטים תעסוקתיים ובעיקר סביבת העבודה, תנוחת ישיבה, תנועות חוזרות ויציבת הגוף - מהווים גורמים המקבעים כאב כרוני וגורמים לחזרתו; לכן, המטופל מגויס לזהות, יחד עם הרופא, את אותם הגורמים שהביאו לכאב, על מנת לשנות אותם באופן שימנע את חזרת הכאב.

כל הנושאים הללו נלקחים בחשבון, בבניית האבחנה השלמה - על ידי המומחה. על בסיס זה, מציע המומחה את הטיפול השלם. בהתאם לאבחנה, המתבססת על מרכיבים שונים ומרובים - גם הטיפול מורכב מלא מעט מרכיבים.

מהי "שיטת הרפואה השלמה"?

לפני הכל, הטיפול השלם נועד להפחתת הכאב במהירות. אלא שאין הכוונה להסתפק בכך בשיטת "שגר ושכח". מטרה חשובה לא פחות היא למנוע את חזרת הכאב - ולשקם את תפקודו והרגשתו הטובה של הסובל, במטרה להביא אותו לאיכות חיים משופרת.

הרופאים המומחים נעזרים באמצעים שונים ומגוונים לטיפול מידי בכאב הגופני. החל משילוב תרופות יעיל, המונע התמכרות ותופעות לוואי; דרך זריקות והזרקות, הממוקדות לאזור מסוים של הכאב, גירוי שרירי עמוק, גלים אלקטרומגנטיים, חימום מקומי ואמצעים המונעים חזרת הכאב ומכוונים לשיקום; שינוי תזונתי, פעילות גופנית, תרגילים מיוחדים ואמצעים רבים נוספים.

בהקשר לסבל המלווה את הכאב, הטיפול השלם כולל כלים מתחום מדעי ההתנהגות והמודעות העצמית - כדי לעזור לסובל לאמץ התנהגות חדשה, המכוונת לחיים בריאים יותר ובאיכות תפקודית גבוהה יותר.

לפיכך, כאמור, התשובה לשאלה "באיזו שיטה אתם מטפלים?" - הינה "שיטת הרפואה השלמה", באמצעותה המומחה ברשת "מזור לכאב" מצליח "לתפור חליפה טיפולית" ייחודית, לכל אדם ואדם, על פי מאפייניו השונים. זהו גם סוד הצלחת גישה זו: במספר מועט של טיפולים, מצליחים לעשות שינוי מדהים באיכות החיים של המטופל - ולחלצו ממעגל הכאב הטובעני.

ד"ר אלון מרגלית, MD PhD, הוא מנהל רשת "מזור לכאב".

בואו לדבר על זה בפורום כאב.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום