BLAM: שיקום חוויתי לאחר שבץ

(0)
לדרג

האפליקציה Bandit's Shark Showdown בשילוב יד רובוטית, תסייע בהליך השיקום לאחר שבץ על ידי משחק המשלב כוח ותנועה בסביבה וירטואלית רצופת אתגרים. טכנולוגיה רפואית

מאת: מערכת zap doctors

צוות המורכב מרופאים, מפתחים, אמנים ומתכנתים עוסק בפיתוח ובחינה של אפליקציית (יישומון) משחק בשם Bandit's Shark Showdown שמטרתה לסייע בהליך ההחלמה לאחר שבץ ואף להפוך את תהליך ההחלמה למהנה.

שבץ הוא חוויה קשה ומטלטלת המביאה לשינויים משמעותיים באורך החיים, בטווח הקצר ובטווח הארוך, ושיקום איכותי הוא שלב הכרחי בדרך להחלמה. ישנן לא מעט אפליקציות שמטרתן לסייע לחולים לזהות סימני שבץ, לסייע באבחון וקבלת החלטות. במה נבדלת אפליקציה זו מהאחרות?

לא עוד שיקום רוטיני ומשעמם

אפליקציה זו שונה מאפליקציות אחרות העוסקת בשבץ בכך שהיא מתמודדת עם בעיה משמעותית בתהליך השיקום: השעמום. הנוירולוג, ד"ר ג'ון קרקור, הביע את תסכולו הרב מהשיקום המסורתי של אנשים לאחר שבץ בראיון לניו-יורקר, בו סיפר על תקוותו לגלות את הפוטנציאל שבשילוב בין טיפול רובוטי לבין בידור אינטראקטיבי חדיש באמצעות פעילותו בBLAM: שפירושה הוא תנועת המוח, למידה ואנימציה.

צוות BLAM מורכב ממהנדסים, ממעצבים, מאמנים וממתכנתים מובילים שבשיתוף פעולה עם רופאים וחוקרים מקווים לקדם את חקר המוח באמצעות אומנות ומדע.

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

החלמה מוטורית באמצעות משחק

אחד הנושאים בו עוסק הצוות הוא ההחלמה המוטורית כחלק מתהליך השיקום לאחר שבץ. הגישה של הצוות אינה מסורתית: המחקר נעשה באמצעות שילוב המשחק Bandit's Shark Showdown והיד הרובוטית Hocoma ArmeoPow, והוא מעודד טיפול מבוסס משחק. בשיקום רגיל ההתמקדות היא מבוססת משימות, לעומת זאת, בפיתוח זה ההתמקדות היא בתנועה בסביבה וירטואלית: ניווט של דולפין דרך אתגרים שונים כגון לחימה בכרישים ואויבים אחרים.

הצוות בוחן לא רק את גמישות התנועות אלא גם את הכוח המופעל. במצבים שונים במשחק יש להפעיל רמות שונות של כוח ולחץ על מנת להפעיל את הכפתורים ולשלוט בדולפין כאשר הוא רודף אחרי הכרישים. גיוון זה אמור לתת עוד כלי להחלמה ולעזור בשיפור של איזון ומיומנות בהפעלת כוח.

יתרונות האפליקציה: נגישות מוגברת, עניין ואתגר

ישנן סביבות מסוימות בהן לא ניתן לבצע טיפול בתכיפות הדרושה. אפליקציות נותנות פתח לטיפול רציף וטוב, אולם יש לשים לב שהאפליקציה בה משתמשים עונה על הצרכים של המטופל.

השימוש ברובוטיקה נותן מענה מקורי להגברת תדירות הטיפול והשילוב עם משחק שניתן להתמסר לו הוא יתרון נוסף שכן ההנאה הופכת את המחויבות לשיקום לקלה יותר. בשיתוף עם אוניברסיטת קולומביה ועם מרפאה בציריך, אפליקציית BLAM תעמוד בעתיד הקרוב למבחנים קליניים עם אנשים אשר לקו בשבץ.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום