הזנחה בטיפות החלב: שיפור בדרך?

(0)
לדרג

ההזנחה הפיזית, בעיות המחשוב והמחסור באחיות בטיפות החלב בארץ נידונו היום בכנסת. ח"כ אלהרר: מאוכזבת מהרשלנות. משרד הבריאות: אנו בתהליך שיפור אדיר

מאת: מערכת zap doctors

אוכלוסיית ישראל גדלה אך מסתבר שיחד עמה לא גדלה כמות אחיות טיפת החלב: מצבן של תחנות טיפות החלב נידון היום (ג') בפעם השלישית בוועדה לביקורת המדינה. מסתבר שלמרות המעקב והישיבות החוזרות, לא ניכר שיפור במצב בשטח.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר האשימה את משרד הבריאות ברשלנות והביעה תרעומת על כך שבמקום להחליט אם רוצים לשאת באחריות למערך טיפות החלב או להעבירו לקופות-החולים, משרד הבריאות כלל לא החליט בעניין: "מאוכזבת קשות ועמוקות מהתנהלות משרד הבריאות, שמזניח באופן שיטתי את טיפות החלב. הקימו צוות בעניין שכלל לא התחיל בעבודתו, ואפילו את הקיים לא מצליחים לשמר. היה עליהם לפנות בזמן לאוצר כדי לחדש תמריצים לאחיות אלו ובגלל המתנה רשלנית אחיות אלו עזבו".

תחקיר "מקור ראשון": נתוני תינוקות לא נשמרים

לדברי גדעון דוקוב, תחקירן "מקור ראשון", שפרסם תחקיר מקיף בעניין, ניכרות בעיות מחשוב קשות, כשלמשל נתונים שהוקלדו לא נקלטו ולא נשמרו בתיק התינוק ונמצא חוסר-התאמה מתמשך בין הנתונים הידניים לנתוני המערכת הממוחשבת. לדבריו, עובדים במערכת הבריאות מפחדים לדבר על הבעיות וחוששים להציף את הבעיות בפני הממונים עליהם.

אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

משרד הבריאות: השמצה פרועה. אנחנו בתהליך שיפור אדיר

מרים יוספין, מנהלת פיתוח במשרד הבריאות, השיבה שכאלפיים אחיות פועלות בכ-500 תחנות בכל הארץ וכי נערך שדרוג ואיחוד של כל מערכות המחשוב, ללא טעויות וללא איבוד נתונים. לדבריה, בשנת 2015 נרשמו כאלפיים תקלות בידי כאלפיים אחיות המשתמשות במערכת מדי יום: "אין מערכת מחשוב ללא תקלות, והמערכת החדשה מחייבת שמירה פעילה של נתונים חדשים על ידי האחות המשתמשת".

ד"ר בועז לב, נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות, הודה במחסור באחיות ובבעיות תשתית אך הבהיר: "אנו בתהליך שיפור אדיר במחשוב ומצבנו טוב ממרבית מדינות העולם. בבדיקה, מתוך אלף מטופלים נמצאו ארבע טעויות הקלדה ללא משמעות רפואית, וטענות 'מקור ראשון' הם השמצה פרועה חסרת-בסיס. האחריות לטיפות החלב היא של משרד הבריאות, וחובתנו לדאוג שכל המפעילים עובדים בתקן גבוה".

לדברי ח"כ אוסמה סעדי, מהרשימה המשותפת, אין מספיק תחנות ואחיות בתחנות שבמגזר הערבי, גם בגלל הקושי להתקבל ללימודי סיעוד, ואילו ח"כ שולי מועלם התריעה ש"החלוקה של ארבעה גופים מפעילים היא שורש הבעיה של כל טיפות החלב. תשתית לא ראויה, חוסר הנגשה לעגלות-ילדים, מחסור באחיות, ובעיות במחשוב מחייבות טיפול-שורש".

לטענת ח"כ רחל עזריה "סדרי העדיפויות של משרד הבריאות מקדמים מכשור רפואי חדש על פני תוספת אחיות למערך המניעה".

ד"ר חגי לוין, נציג ההסתדרות הרפואית, קרא לתכנית חירום לאומית לקיצור תורים בטיפות חלב.

בואו לדבר על זה בפורום התפתחות הילד תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום