עודף משקל: סיכון למוות לבבי

(0)
לדרג

השמנה קיצונית בנשים צעירות החל מהבגרות המוקדמת מעלה ב-120% את הסיכון למוות לבבי פתאומי ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. ירידה במשקל תסייע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם עודף משקל מסכן את חייהן של נשים צעירות?: מסתבר כי עודף-משקל או השמנת-יתר בבגרות מוקדמת ומאוחרת מלווים בעלייה משמעותית בסיכון למוות לבבי פתאומי בנשים וזאת ללא תלות בנוכחות גורמי סיכון הפיכים למחלות לב וכלי דם. כך עולה מנתוני מחקר האחיות הגדול, NHS (Nurses' Health Study) כפי שפורסם לאחרונה ב-JACC האמריקני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מוות לבבי פתאומי הוא לעתים קרובות התוצאה המידית של מחלת לב כלילית בנשים. מאחר שאין נתונים רבים אודות הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון למוות לבבי פתאומי, הם ביקשו לבחון כעת את הקשר בין מדד מסת גוף בשלב מוקדם ובאמצע ההתבגרות לבין הסיכון למוות לבבי פתאומי.

מחקר ענק: מעל ל-72,000 נשים במשך 32 שנה

החוקרים עקבו אחר 72,484 נשים ללא מחלות כרוניות בין השנים 1980-2012 תוך תיעוד מדדי גובה בבגרות, משקל נוכחי, משקל בגיל 18 שנים (בתחילת המחקר) ועדכון המשקל פעם בשנתיים. תוצאת הסיום העיקרית הייתה שיעורי מוות לבבי פתאומי (445 מקרים).

כאשר עודכנו אחת לשנתיים, מדדי מסת גוף גבוהים יותר לוו בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, לאחר תקנון לערפלנים שונים. בהשוואה למדד מסת גוף של 21-22.9 ק"ג למטר בריבוע, הסיכון לתמותה עלה ב-46% עם מדד של 25-29.9 ק"ג למטר בריבוע או מדד 30-34.9 ק"ג למטר בריבוע ועלייה ב-120% בקירוב באלו עם מדד מסת גוף של 35 ק"ג למטר בריבוע ומעלה.

BMI של 35 ומעלה מעלה סיכון למוות פתאומי ב-120%

בקרב נשים עם מדד של 35 ק"ג למטר בריבוע ומעלה, שיעורי מוות לבבי פתאומי היו מוגברים. היקף הקשר בין מדד מסת גוף ובין מוות לבבי פתאומי היה גדול יותר כאשר החוקרים בחנו את מדד מסת הגוף בתחילת המחקר או בגיל 18 שנים, אז הסיכון למוות לבבי פתאומי נותר מוגבר משמעותית באלו עם מדד מסת גוף של 30 ק"ג למטר בריבוע ומעלה, גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים.

לסיכום, מדד מסת גוף גבוה יותר מלווה בסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי, בפרט כאשר ההערכה נעשית בגיל צעיר. גישות לשמירה על משקל תקין לאורך הבגרות עשויות להפחית את שיעורי הארעות מוות לבבי פתאומי.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום תזונה קלינית
פורום לב האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום