עגבניות נגד סרטן

(0)
לדרג

תשכחו מהתקפת העגבנייה הקטלנית, כאן מדובר בהתקפה של העגבנייה הבריאותית: קבוצת מדענים פיתחה עגבנייה המכילה פי שלוש וחצי של ליקופן, חומר אנטי חמצון המסייע גם למאבק בסרטן. מתברר שעגבניה עשירה בסותרי חמצון היא למעשה תאונה משמחת.
מדענים מאוניברסיטת פורדו ומשרד החקלאות בארצות הברית פעלו על פיתוח עגבניות למזון מעובד שיהיו באיכות גבוהה יותר, ויבשילו מאוחר יותר.
הם השיגו את המטרה, אבל במסגרת התהליך גם מצאו שהעגבניות החדשות מכילות יותר סותרי חמצון בהשוואה לעגבניות רגילות.
"היינו מופתעים לטובה כשראינו את העלייה ברמת הליקופן" אומר אווטר הונדה, פרופסור לגננות בפורדו.
למרות שעלייה בערך התזונתי של מזונות היא המטרה העיקרית של מוצרי הביו-טכנולוגיה מהדור השני , עד כה לא נצפו הרבה הצלחות.
"זוהי אחת הדוגמאות הראשונות של עליית הערך התזונתי של המזון באמצעות ביו-טכנולוגיה" אומר הונדה. "למעשה, ייתכן שזוהי הדוגמה הראשונה שמשתמשת בביו-טכנולוגיה להעלות את הערך התזונתי של פרי".
המגלה השותף, אוטר מאטו, שעומד בראש המעבדה הצמחית של משרד החקלאות, אומר שהעלייה ברמת הליקופן התרחשה באופן טבעי בעגבניות שעברו שינוי גנטי. "הדפוס להצטברות היה דומה לזה שהתרחש בעגבניות הבקרה" הוא אומר. "רמות הליקופן עלו בין פי שתיים לפי שלוש וחצי בהשוואה לעגבניות שלא טופלו".
מאמר אחר על המחקר מציין "הממצאים מזכירים לנו שבעידן שלאחר הגנום, הרציונלי והכמותי לכאורה, למקריות עדין יש תפקיד חשוב בחיינו". הוגשה בקשה לפטנט על תוצאות המחקר.
ליקופן הוא הפיגמנט שמעניק לעגבנייה את הצבע האדום. זהו אחד ממאות קרוטנואידים הצובעים פירות וירקות באדום, כתום וצהוב. מבין הפיגמנטים הללו, הידוע ביותר הוא בטא-קרוטן, שנמצא בגזר.
בגוף, הפיגמנטים הללו סופחים מולקולות ספוגות חמצן שיכולות להזיק לרקמה. מסיבה זו הם נקראים "סותרי חמצון".
ליקופן היה במרכז תשומת הלב מאז 1995, כשמחקר בן שש שנים שכלל 48 אלף גברים בקירוב, ושנערך באוניברסיטת הרווארד, מצא שגברים שאכלו לפחות 10 מנות של רוטב עגבניות או עגבניות בשבוע, נהנו מסיכון מופחת של 45% לחלות בסרטן הערמונית. המחקר גם מצא שאלה שאכלו ארבע עד שבע מנות בשבוע היו בסיכון מופחת ב 20% לאותו סרטן.
מחקר נלווה מצא שליקופן גם מפחית את התחמצנות הליפו-פרוטאין, המכונה גם "כולסטרול רע", ולכן עשוי להפחית את הסכנה למחלות לב.
כסותר חמצון, ליקופן יכול ללכוד פי שתיים יונים מחומצנים בגוף בהשוואה לבטא קורטן.
"האפיון הזה יכול להיות אחראי לכך שהליקופן מסייע במאבק כנגד סוגי סרטן כמו סרטן השד או הערמונית, וליכולת שלו להלחם במחלות עורקים" אומר מאטו.
למרות היתרונות הבולטים, היה קשה להגביר את כמות הליקופן בתזונה, אומר רנדי וודסון, ראש תכניות המחקר החקלאיות בפורדו.
מחקרים מצאו שצריכת סותרי חמצון מזוקקים כתוסף תזונתי לא עובדת. למעשה, מחקר אחד גם מצא שבטא קורטן שניתנה למעשנים אף הגבירה את הסיכון לחלות בסרטן.
"כשלוקחים ליקופן כתרופה, אין לזה את אותה השפעה" אומר וודסון. "יש עדין הרבה ביולוגיה שאנחנו צריכים להבין לפני שנוכל לדעת למה רכיבים מסוימים במזון כל כך יעילים בהשוואה לצריכתם כתוספי מזון".
סוגיה נוספת נוגעת לליקופן בעגבניות, שכן נראה כי רטבי עגבניות מבושלים יעילים יותר בהשוואה לעגבניות חיות.
ייתכן שהדבר נובע מכך שבעת הבישול נשברת דופן התא, ומשתחרר יותר ליקופן. כמו כן ייתכן ששמן הבישול מאפשר לליקופן לנוע ביתר חופשיות בגוף.
על מנת לפתח את העגבניה העשירה בליקופן החוקרים החדירו גן שמקורו בשמרים בצמוד לגן מעודד לתוך שתלי העגבניות. הגן המעודד מסייע ל"הדליק" את גן השמרים בתוך העגבנייה.
"הגן המעודד דומה לקוד ZIP שמודיע לגן השמרים מתי להיכנס לתוך העגבניה" אומר הונדה. "עבור עגבניות עתירות בליקופן השתמשנו במעודד שמכוון להכנסת גן בפירות בלבד."
גן השמרים כשלעצמו מייצר אנזים שמשפיע על יצירה והתפתחות של חומרים בצמחים שנקראים פוליאמינים, הידועים כמסייעים במניעת מוות של תאים.
בתאי הצמח, פוליאמנים מסייעים לבנות רכיבים חדשים ויעילים.
"הם יכולים לייצב רשתות אברונים שקשורים לתוחלת ארוכה יותר של המבנים הפיזיים בתאים, הנקראים כרומופלסטיים" אומר מאטו. "היות שהליקופן צובר כרומופלסטיים בתאי העגבנייה, במקרה הזה הפוליאמינים משרתים מטרה חיובית".
הפוליאמינים חולקים סמן על הורמון צמחי שנקרא אתילן, המביא להבשלת פירות רבים.
החוקרים חשבו שבגלל ההבשלה המושהית תתכן ירידה ברמת האתילן, אבל מצאו שדווקא ההיפך התרחש.
"לא ככה התחלנו את המחשבה, אבל זו בדיוק הסיבה שעושים ניסויים" אומר מאטו. "היום אנחנו יודעים שהשינוי, כלומר הפוליאמינים בפירות, לא בהכרח משפיעים על ייצור האתילן, אלא על פעולת האתילן. אנחנו חושבים שהפוליאמינים שינו את קולטני האתילן על אברוני התאים, אבל אנחנו עדין בודקים את זה."
הונדה אומר שהטכניקה ששימשה במחקר יכולה לשמש גם להגברת כמות סותרי החמצון במזונות אחרים.
"אנחנו נרגשים לגבי הגישה הזו, לא רק כי התוצאות מראות על עלייה בכמות הליקופן בעגבניות, אלא כי אנחנו חושבים שהגישה הזו יכולה לשמש להעלות את תכולת הרכיבים החיוביים בפירות וירקות" הוא אומר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום