טיפול אנטיביוטי מעלה סיכון לסוכרת

(0)
לדרג

שימוש מוגבר באנטיביוטיקה, בהיקף של חמישה מרשמים לפחות, מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. הסיכון לחלות במחלה עולה בהתאם להיקף הטיפול

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

אל תגזימו עם האנטיביוטיקה: מתברר כי טיפול אנטיביוטי מכל סוג, בהיקף של חמישה מרשמים לפחות, מעלה את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. כך עולה ממחקר חדש שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות לפיהן, חיידקים במערכת העיכול עשויים להשפיע על המטבוליזם של חומרי תזונה. במחקר זה הם ביקשו לבחון האם טיפול אנטיביוטי משפיע על הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, והאם ניתן לייחס את ההשפעה לתרופות אנטיביוטיות ספציפיות.

הסיכון לסוכרת עולה עם העלייה בטיפול האנטיביוטי

מהתוצאות עולה כי הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 עם חשיפה לטיפול אנטיביוטי מכל סוג עלה בהיקף של כ-50% בעקבות הנפקת חמישה מרשמים לטיפול, בהשוואה להנפקה של עד מרשם אחד לטיפול אנטיביוטי. למרות שלא זוהתה משפחת תרופות אנטיביוטיות אחת שנקשרה באופן ספציפי עם הסיכון לסוכרת מסוג 2, תרופות אנטיביוטיות בעלות טווח פעילות צר וגם תרופות בקטריוצידיות זוהו כבעלות סיכון מעט גבוה יותר לסוכרת מסוג 2. עוד זוהה קשר מנה-תגובה ברור לעלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2, בעקבות עלייה בסך הטיפול האנטיביוטי.

שימוש מוגבר בתרופות אנטיביוטיות בחולים עם סוכרת מסוג 2 תואר עד 15 שנים לפני האבחנה של סוכרת מסוג 2, כמו גם לאחר האבחנה.

ניתן לסכם כי ממצאי המחקר תומכים באפשרות שחשיפה לטיפול אנטיביוטי מביאה לעלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, ממצאים אלו מעידים גם על דרישה מוגברת לטיפול אנטיביוטי עקב סיכון מוגבר לזיהומים בחולים שעדיין לא אובחנו עם סוכרת.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום סוכרת
פורום תרופות ורוקחות-תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום