סוכרת הריון: העצות לא עוזרות

(0)
לדרג

מחקר בריטי מצא כי הדרכה בנושא תזונה וכושר לנשים בעודף משקל אינה משנה בסופו של דבר את שיעור הסוכרת בהריון או הלידות של התינוקות הגדולים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

השמנת יתר במהלך ההריון עלולה להיות מסוכנת למהלך ההריון התקין, אך נראה שהדרכה בנושאי תזונה ופעילות גופנית אינה מספיקה למניעת סוכרת הריונית או להפחתת לידות של תינוקות גדולים לגיל ההריון. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology.

המחקר UPBEAT (UK Pregnancies Better Eating and Activity Trial) שתואר הוא מחקר אקראי, מבוקר, שנערך במרפאות בשמונה בתי חולים ברחבי בריטניה. המחקר כלל נשים הרות (לאחר 15 שבועות הריון עד 18 שבועות הריון פלוס שישה ימים), מעל גיל 16 שנים, עם מדד מסת גוף (BMI) של 30 ק"ג למטר בריבוע ומעלה. המשתתפות חולקו באקראי לקבוצת התערבות התנהגותית או לטיפול סטנדרטי. ההתערבות ניתנה אחת לשבוע באמצעות שמונה מפגשים בהנחיית מדריך. החוקרים בדקו את שיעורי הסוכרת ההריונית ולידת תינוק גדול לגיל ההריון.

בתקופה שבין סוף מרץ 2009, ועד תחילת יוני 2014, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 8,820 נשים וגייסו למחקר 1,555 נשים, עם מדד מסת גוף ממוצע (BMI) של 36.3 ק"ג למטר בריבוע. 772 נשים חולקו לקבוצת טיפול סטנדרטי ו-783 לקבוצת התערבות, מבין אלו, 651 ו-629 נשים, בהתאמה, השלימו מבחן העמסת סוכר.

שיעורי סוכרת הריונית עמדו על 26% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי לעומת 25% בקבוצת ההתערבות. 8% מהתינוקות בקבוצת הטיפול הסטנדרטי היו גדולים לגיל ההריון, וכך גם 9% מהתינוקות בקבוצת ההתערבות. לפיכך, לא תוארו הבדלים במספר לידות התינוקות הגדולים או הסוכרת ההריונית, למרות שיפור מסוים במדדים בקבוצת ההתערבות, כולל הפחתת העומס הגליקמי בתזונה, עלייה במשקל במהלך ההריון ועלייה בפעילות גופנית.

אירועים חריגים כללו מקרי מוות של היילוד (שניים בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ושישה בקבוצת ההתערבות). לא תועדו מקרי תמותה אמהית. שיעורי היארעות הפלות (2% בקבוצת הטיפול הסטנדרטי ו-2% בקבוצת ההתערבות), דימום מיילדותי מג'ורי (1% לעומת 3%) ולידת תינוקות קטנים לגיל ההריון (6% לעומת 5%), לא היו שונים בין הקבוצות.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום