איך אתם ישנים בלילה?

(0)
לדרג

איכות השינה שלכם נקבעת על פי מצב בריאותי, גנטיקה, הרגלי שינה וגם בזכות המזרן שעליו אתם ישנים. על פי סקר שערכנו, אתם לא ישנים כל כך טוב. יש פתרונות

מאת: חבצלת שוורץ, כתבת zap doctors

האם אתם ישנים טוב בלילה? מסתבר שלא במיוחד. על פי סקר שנערך באתר zap doctors בקרב 793 גולשים, עולה כי כ-60% אחוזים מהמשיבים אינם ישנים טוב בלילה, כ-45% אחוזים דיווחו שהם סובלים מבעיות שינה. כמחצית מהם דיווחו שהם ישנים פחות משבע שעות בלילה - בניגוד להמלצה הרפואית. וכ-90% מהמשתתפים חשבו כי טיב המזרן שהם ישנים עליו משפיע על איכות השינה שלהם. מה גורם לבעיות שינה? האם שינה לא טובה יכולה לגרום לבעיות בריאותיות? איך ניתן לטפל בבעיות שינה?

פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מנהל היחידה לאף אוזן גרון והיחידה לראש צוואר במרכז הרפואי הלל יפה - משיב לשאלותינו בנושא.

מהן ההשלכות של הפרעות שינה?

"שינה בריאה היא לא מותרות אלא צורך בריאותי. מחקרים מוכיחים כי הפרעות שינה פוגעות בתפקוד היומיומי ועלולות לגרום לבעיות קוגניטיביות, הפרעות במערכת הלב וכלי הדם ובמערכות נוספות בגוף. נדודי שינה אף מעלים את הסיכון להתפתחות סוכרת, בשל הפרעה של הוויסות ההורמונלי בגוף. גם אצל ילדים חסך בשינה עלול לגרום להפרעות התנהגות, אימפולסיביות והתקפי זעם. לכן חשוב להקפיד על זמן שינה מספק".

מהם הגורמים לבעיות שינה?

"ישנם מספר גורמים להפרעות שינה: היגיינת שינה לא נכונה, כגון: שתיית קפאין לפני השינה, אכילת ארוחה גדולה מדי והימצאות בסביבה רועשת ומוארת. כל אלה פוגעים בהירדמות ובשינה. גורם נוסף הוא לחץ נפשי ומחשבות טורדניות לפני השינה. גם בעיות בריאותיות, כגון: הפרעה בפעילות בלוטת התריס וכאבים כרוניים עלולים לגרום לבעיות שינה. קושי בנשימה אפית וכן נזלת אלרגית עם אף חסום מפריעים לנו להירדם. החל מגיל 50 הפרעות שינה הופכות שכיחות יותר - והסיבה היא ירידה ברמת הפרשת ההורמון מלטונין, האחראי על תחושת העייפות וההירדמות".

כיצד מאבחנים בעיות שינה?

"בדיקה במעבדת שינה היא הבדיקה האובייקטיבית ביותר אשר מבטאת את מצב השינה של המטופל. בדיקה מקיפה זו כוללת בדיקת EEG של המוח, כלומר: בדיקה של שלבי השינה השונים של המוח, על ידי מוניטורים הבודקים פרמטרים שונים של הנשימה, כולל ריוויון החמצן בדם. מעבדת שינה כמו זו קיימת, למשל, בטכניון".

"בנוסף, קיימת גם מעבדת שינה ביתית שתוצאותיה טובות, יחסית למעבדות הרפואיות, המאבחנת גם דום נשימה חסימתי בשינה. יתרונה הברור הוא שהבדיקה מתבצעת אצל המטופל בביתו, לנוחיותו ועל פי תנאי השינה שהוא רגיל בהם. על פי בדיקות אלה, ניתן לוודא כמה הפסקות נשימה יש לאדם בשעה, כמה הוא נוחר ומהי הירידה בריוויון החמצן בדם. על פי תוצאות בדיקות אלה, ניתן להסיק מסקנה על חומרת דום הנשימה".

מהו דום נשימה בעת השינה?

"דום נשימה הוא הפרעת נשימה בשינה, המתבטאת בסימנים של הפרעה נשימתית לילית - ובדרך כלל בצליל נחירות חזק וצורמני. לרוב, בעיה זו מאותרת בעקבות תלונות של המטופל - ובעיקר של בן או בת הזוג שלו, אשר מדווחים על נחירה מאוד חזקה המפריעה להם לישון. כמו כן בעיה זו מתאפיינת בתלונות של עייפות כרונית במהלך היום, עקב שינה לא רציפה בלילה. למעשה, כל נחירה שהיא נחירה בעוצמה גבוהה, יש לה פוטנציאל להפוך להיות בעיה חמורה יותר - ומסמנת את קצה הקרחון לחסימה נשימתית בזמן השינה. טווח בעיות השינה מתחיל מבעיה של דום נשימה קל או מהפרעה נשימתית חסימתית - ויכול להגיע גם עד לדום נשימה בינוני וקשה. בדרך כלל, כאשר מטופל מגיע לבדיקה בעקבות תלונות של בת הזוג שלו, יש דיווח על נחירות מאוד חזקות. בין השאלות שיבדקו עם המטופל הן: האם לעתים הוא עוצר את הנשימה מתוך שינה והאם הוא עייף. אם התשובות לשאלות אלה הן חיוביות, אזי מפנים את המטופל לסדרת בדיקות המאבחנות את הבעיה באופן מדויק, ומתחילים בסדרת בדיקות במעבדות שינה. מי שסובל בדרך כלל מבעיה זו הם חולים אשר סובלים מעייפות כרונית, עקב חוסר רציפות בשינה. חוסר רציפות כזו עלולה להתפתח לתחלואה נוספת המשפיעה על תחומים שונים. כמו כן, תסמונת זו עלולה לגרום למצבים הכוללים יתר לחץ דם, בעיות בכלי הדם, בעיות בלב, ואף סוכרת - במידה ובעיית דום הנשימה אינה מטופלת כמו שצריך".

כיצד מטפלים בבעיות שינה?

"הטיפול הבסיסי והראשוני בבעיות שינה הוא שמירה על היגיינת שינה: סביבת שינה נעימה, שקטה וחשוכה. תחילה, מומלץ מאוד להגביל את זמן ההימצאות במיטה לשינה בלבד - וללכת לישון רק כאשר מוכנים לכך. בנוסף, אין לנסות לישון בכוח. עדיף להוציא את השעון מחדר השינה אם הוא מפריע. יש להימנע מפעילות גופנית בשעות הערב המאוחרות. להימנע משתיית קפה עם קפאין או אלכוהול, ולא לעשן כחמש שעות לפני השינה".

"מומלץ לא לאכול ארוחה כבדה לפני השינה ולא לשתות באופן חריג לפני השינה. כמו כן, עבור הרגלי שינה טובים, כדאי לסגל הרגלים קבועים לזמני השינה עצמם. ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות, כדי להכניס את הגוף לשגרה בריאה. רעה חולה נוספת היא שינה ממושכת במהלך היום, שכדאי מאוד להימנע ממנה. סביבת השינה צריכה להיות נוחה ככל שניתן, טמפרטורת חדר נעימה ויש ללכת לישון בסביבה מנותקת מאור ומרעש, על מיטה נוחה ועל מזרן נוח. מבחינה רפואית, האדם שנרדם על המזרן צריך לחוש בנוחות מקסימלית כשהוא שוכב על המזרן. ישנם אנשים רבים המשקיעים מאמצים רבים במיטה, במזרן ובאיכות השינה - כדי שיהיה מאוד נעים ונוח לישון עליהם".

על פי הסקר שנערך באתר zap doctors, מתברר כי היגיינת השינה של הגולשים אינה מספקת: רק 37% לא שותים קפה לפני השינה ורק 32% לא אוכלים ארוחה גדולה לפני השינה. עם זאת 80% מהמשיבים שבעי רצון מהמזון שלהם. מכאן עולה כי כדאי לשמור על היגיינת שינה בריאה בכדי לשפר את איכות השינה שלנו ולשמור על בריאותנו.

בואו לדבר על זה בפורום נחירות ודום נשימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום