מילוי קמטים: זריקת נעורים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

המהפכה הגדולה ברפואה האסתטית היא שימוש בבוטוקס ובחומרי מילוי כדוגמת חומצה היאלורונית ורדיאס. מדריך מקיף: כך תשמרו על מראה פנים צעיר ורענן - בלי ניתוח

רופא מנתח פלסטי
03-7678008

הפריצה הגדולה של השנים האחרונות בתחום הרפואה האסתטית היא ללא ספק השימוש בבוטוקס וחומרי מילוי - למטרת מילוי וטשטוש קמטים. סימני ההזדקנות אשר ניכרים על הפנים כוללים איבוד נפח, דלדול עור, צניחה של הפנים, קמטים וקמטוטים. אם מתחילים בזמן המתאים בטיפול בהזרקות של חומרי מילוי ו/או בוטוקס, ניתן להשהות את תהליך ההזדקנות של עור הפנים ולשפר את מראה הפנים, כך שיהיו מורמות, חלקות ומעוצבות יותר.

איך עושים את זה? מה ההבדל בין בוטוקס לחומרי מילוי? מהן התוצאות המקוות של טיפול בבוטוקס והזרקת חומרי מילוי? והכי חשוב, לכמה זמן נשמרות תוצאות הטיפולים? כל התשובות - בפנים.

מהם הטיפולים הקיימים כיום להצערת עור הפנים?

הטיפולים המשתייכים לרפואה אסתטית ומתרכזים בשיפור מראה עור הפנים, כוללים את הטיפול הקיצוני והפולשני - ניתוח מתיחת פנים, המומלץ למי שתהליך ההזדקנות כבר השאיר אותות בפניו והטיפולים השמרניים כבר לא יעזרו לו. לצד הטיפול הפולשני הזה, ישנם גם טיפולים שמרניים, הכוללים הזרקות.

מה מזריקים?

קיימים שני סוגים של הזרקות - הזרקה של בוטוקס והזרקה של חומרי מילוי.

מטיפול לטיפול, מראה עור הפנים משתפר. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין בוטוקס לבין חומרי מילוי?

ההבדל גדול: מדובר בחומרים שונים אשר גורמים לתגובות שונות בגוף. המשותף בין החומרים: הם מוזרקים לאזורים שונים בפנים - וגורמים לתוצאה של טשטוש קמטים; אבל חומרי המילוי משיגים גם מטרה נוספות: מילוי נפח ועיצוב הפנים (מילוי קמטים; מילוי, הדגשה ועיבוי של עצמות לחיים; מילוי, הדגשה ועיבוי של סנטר; מילוי, הדגשה ועיבוי של קו הלסת; ועיצוב שקע וקו הסנטר). מעבר למכנה משותף בסיסי, אין הרבה קשר בין שני החומרים הללו. לשניהם מנגנון פעילות ותגובה שונים לגמרי; הם מוזרקים לאזורים שונים בפנים, המשך ההשפעה שלהם שונה ומטרות הטיפול מובחנות. כדי להבין את ההבדל בין בוטוקס לבין חומרי מילוי יש להבין מהו כל חומר, מה ייחודו, מה מטרות השימוש בו וכן הלאה.

אם כן, מהו אפוא הבוטוקס?

בוטוקס הינו רעלן המופרש מחיידק קלוסטרידיום בוטולינום. כל חיידק מפריש מספר רעלנים ואחד הרעלנים שמפריש חיידק זה מכונה "בוטולינום טוקסין". כאשר אדם נחשף לרעלן זה במינונים גבוהים, ההשלכות עלולות להיות קטלניות - ולהוביל למותו. אולם בעת חשיפה לכמויות קטנות של הרעלן, מתרחשים תהליכים מגוונים בגוף, שחלקם נרתמו לשירות הרפואה.

רעלן זה נרתם לצרכים רפואיים לראשונה בשנת 1962. בתחילה שימש הבוטוקס לטיפול במצבים של עין עצלה או פזילה - וכיום הוא משמש רבות בתחומים שונים של רפואה. למעשה, שימוש בבוטוקס בכל תחומי הרפואה נעשה מאוד נפוץ. למשל: ניתן להשתמש בחומר זה לשם טיפול בהזעת יתר, טיפול בסוגים מסוימים של מיגרנה, טיפול בחריקת שיניים וטיפול ליישור קו הצוואר. כמובן שהשימוש בבוטוקס גם מאוד נפוץ בתחום הרפואה האסתטית.

הפעולה של הבוטוקס היא ניתוק הקשר בין קצה העצב לבין השריר. כאשר מוזרקים מינונים זעירים של בוטוקס וניתק קשר זה, אז השרירים אינם מתכווצים. ללא כיווץ השריר, לא נוצרים קמטים, מאחר וכיווץ השריר הוא שגורם את הקמטים. הבוטוקס מוזרק באזורים מסוימים וגורם לטשטוש הקמטים בהם לתקופה מוגבלת.

באיזה אזורים מזריקים בוטוקס?

במצח, באזור הגבות, סביב העיניים.

מהן התוצאות המקוות - מטיפול בהזרקות בוטוקס?

בוטוקס מסייע לטשטש את הקמטים המכונים קמטי הבעה. התוצאות מצוינות וקמטי ההבעה מטושטשים ואפילו נעלמים, למשך התקופה בה הבוטוקס משפיע. תוצאות הטיפול בבוטוקס מוגבלות בזמן.

לכמה זמן נשמרות תוצאות פעולת הבוטוקס?

לתקופה של שלושה חודשים עד חצי שנה, אולם אצל חלק מהמטופלים שורדות התוצאות למשך זמן רב הרבה יותר. ככל שחוזרים על הטיפול יותר פעמים, כך מתארכת התקופה בה נשמרות תוצאות הטיפול והצורך בטיפול נעשה בשכיחות נמוכה יותר.

מהם חומרי מילוי?

קיימים מספר סוגים של חומרי מילוי - האחד: חומרי מילוי סינתטיים המבוססים על חומצה היאלורונית, הדומה מאוד לחומר טבעי המצוי בגוף. עובדה זו הופכת את הטיפול בחומרי מילוי לטיפול ידידותי מאוד. כל חומרי המילוי מתקבלים על ידי הגוף, לא יוצרים תופעות לוואי ולא גורמים כל נזק לבריאות האדם; לכן ניתן להזריקם ללא חשש. השני: חומר הנקרא רדיאס. מבוסס על הידרוקסיאפטיט (סידן) - ודומה לחומר במח העצם. גם חומר זה ידידותי למשתמש, לא גורם תופעות לוואי או אלרגיות ולא מהווה סיכון לבריאות המטופל. חומר המילוי השלישי הוא החומר הוותיק - סיליקון נוזלי. היתרון הבולט של הזרקת סיליקון נובע מהעובדה שהוא לא נעלם או נספג, ולכן תוצאות הטיפול בו נשמרות זמן ממושך מאוד. אולם החסרונות של החומר הזה הופכות אותו לבלתי מומלץ לשימוש - ולמעשה מבטלות את אותו היתרון. סיליקון עשוי לגרום לפגיעה בבריאות המטופל ולגרום לסיבוכים במהלך חייו.

כיצד מבוצע הטיפול בחומרי מילוי?

חומר המילוי מוזרק לאזור המטופל, חודר מתחת לעור ומתמקם באזור המטופל. החומר ממלא את הקמטים, ממלא נפחים, מרים את העור במקצת - ועל ידי כל אלה, תורם למראה צעיר, חלק, מתוח ואסוף יותר של עור הפנים. בחלוף זמן, חומר זה נספג ונעלם ואתו הולך גם האפקט של הצערת עור הפנים, אשר חוזר להיות כפי שהיה טרם ההזרקה.

אחרי כמה זמן זה קורה? לכמה זמן נשמרות תוצאות טיפול הזרקת חומרי מילוי?

תלוי בסוג החומר. חומרי המילוי המבוססים על חומצה היאלורונית וכן הרדיאס נשמרים מתחת לעור למשך שנה בערך. בחלוף שנה הם נספגים - ואז יש לחזור על הטיפול. לעומת זאת, סיליקון מחזיק לאורך שנים ארוכות, אך כאמור, למרות זאת, השימוש בו איננו מומלץ.

חשוב לציין כי מטיפול לטיפול, מראה עור הפנים משתפר. כל הזרקה של חומר מילוי גורמת לגירוי העור שמייצר קולגן - החומר האחראי על המיצוק והאלסטיות של העור. העלייה ברמות הקולגן תורמת לשיפור מראה העור וטשטוש הקמטים גם בטווח הארוך - ולאחר מספר טיפולים, מתייתר הצורך בהזרקה, בשל שיפור במראה הקמטים שמיטשטשים; או, לכל הפחות, נהנים מתוצאות טובות יותר בהזרקה הבאה. למעשה, ככל שחוזרים על הזרקה באותו אזור, היעילות של הטיפול משתפרת.


להזרקת חומרי מילוי מטרות רבות ומגוונות. צילום: שאטרסטוק

היכן מזריקים חומרי מילוי?

להזרקת חומרי מילוי מטרות רבות ומגוונות. חומרים אלה מסייעים לא רק למילוי קמטים, אלא גם למילוי נפחים שאבדו - ולהרמה של עור הפנים, עיצוב הפנים ושיפור המראה שלהם. חומרי המילוי מוזרקים באזור הפה והאף (הצדדים שלהם), הסנטר, קו הלסת ועצמות הלחיים, לשם מטרות שונות.

כך, חומרי המילוי שמוזרקים בצדי הפה ובצדי האף, מיועדים לסייע במילוי קמטים. חומרי מילוי המוזרקים לסנטר מיועדים למילוי, הדגשה ועיבוי של הסנטר וכן לעיצובו: עיצוב קו סנטר ועיצוב שקע של הסנטר. חומרי מילוי המוזרקים לעצמות הלחיים מיועדים להדגיש, למלא ולעבות את עצמות הלחיים - ובכך מסייעים לעיצוב הפנים ולהרמת עור צנוח.

חומרי מילוי המוזרקים לאזור קו הלסת נועדו להדגיש אותו, כדי ליצור מסגרת לפנים ולטשטש את השמנתן ואת נפילת העור מתחת לקו הלסת, כמו גם את מראה הסנטר הכפול ואזור עור הגרון המקומט והצנוח. חומרי מילוי המוזרקים לשפתיים תורמים לעיצוב, מילוי ומתן נפח לשפתיים.

יש לדעת כי חומרי מילוי אינם מוזרקים רק לפנים, אלא גם לגב כף היד - וכך מסייעים לטשטש ולשפר מראה של כף יד מזדקנת.

לסיכום: הזרקות של בוטוקס וחומרי מילוי הן כלי נהדר ויעיל במיוחד לשיפור מראה הפנים, טשטוש קמטים, מילוי נפחים והענקת מראה צעיר יותר. לשם הצלחת הטיפול יש להתחיל בו כמה שיותר מוקדם, עוד בטרם הפנים צונחות, העצם והעור מתדלדלים והפנים הופכות חרושות קמטים. כשזה קורה, מה שיעזור הוא רק ניתוח מתיחת פנים. מאחר שאף אחד לא מעוניין בניתוח, יש להתחיל בשגרת טיפולי הזרקות כבר בגיל 30 - וליהנות מטשטוש הקמטים סביב העיניים ובמצח בעזרת בוטוקס; ומטשטוש קמטים ועיצוב פנים (קו לסת, סנטר, עצמות לחיים) בעזרת חומרי מילוי ידידותיים שאינם פוגעים בבריאות.

ד"ר רובינפור מנו הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ועוסק ברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום