ליצמן מאיים: על אידלמן להתנצל

(0)
לדרג

הממשלה החליטה לחדש חקיקה שתתיר הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב. ליצמן תקף את יו"ר ההסתדרות הרפואית על רקע התנגדות הארגון למהלך

מאת: מערכת zap doctors

"לא אעבור לסדר היום על דבריו של יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), ד"ר ליאוניד אידלמן, לפיהם יקרא לעמיתיו לא לכבד חוק, במקרה זה האכלת אסירים שובתי רעב. עליו לחזור בו מדבריו ולהתנצל. אם יסרב, אחפש דרכים כיצד לפעול", כך הודיע הבוקר (ב') סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, בהמשך להתנגדות הר"י לחוק ההזנה בכפייה.

אתמול החליטה המממשלה לחדש את חקיקת הצעת החוק הממשלתית להזנה בכפייה של שובתי רעב בקרב אסירים (לרבות עצירים) בישראל. הצעה זו, אשר ירדה מסדר היום לאחר שעברה קריאה ראשונה בכנסת ה-19, מאפשרת קבלת היתר משפטי למתן טיפול רפואי ו/או הזנה בניגוד לרצונו של שובת רעב, ולמעשה מטילה אחריות על הרופאים לפעולה שנעשית חרף התנגדותו האקטיבית של האסיר. בסופו של דבר הצעת החוק ירדה אשתקד מסדר היום נוכח התנגדותם העזה של הרופאים, וכן בשל העובדה כי שביתת הרעב הגדולה שהתקיימה, במקביל להליך החקיקה, הסתיימה מבלי שאף שובת רעב איבד את חייו או שניזוק באופן חמור לצמיתות.

בעקבות ההחלטה על חידוש החקיקה שלח ד"ר אידלמן מכתב ליוזמי החוק, איילת שקד, שרת המשפטים וגלעד ארדן, שר הפנים, שבו הוא הביע התנגדות להליך החקיקה "שינוי מהותי זה, הנמצא בבסיס ההצעה, עומד בסתירה ובניגוד לכללי האתיקה הרפואית המקובלים בישראל ובעולם כולו, ועשוי קרוב לוודאי להעמיד רופאים כבר בזמן הקרוב בפני דילמות קשות ומסובכות".

"מעבר לכך, פרוצדורה של האכלה בכוח של שובתי רעב למרות התנגדותם טומנת בחובה סכנה ממשית לבריאותם ומנוגדת לעקרונות העל של מניעת נזק ושל שמירה על האוטונומיה של המטופל על גופו, עקרונות עליהם מושתת הקוד האתי של הרופאים. האכלה בכפייה נאסרה בכללי האתיקה של הר"י, וכן בכללי האתיקה המקובלים בעולם, המעגנים במפורש את האיסור להאכיל בכפייה שובתי רעב בניגוד לרצונם".

"נדגיש כי גם הזנה פראנטרלית (דרך הווריד), כל עוד מטופל בר-שיפוט מתנגד לה, איננה אתית ודורשת אמצעים משפילים הגובלים בעינויים, בדומה להאכלה באמצעות זונדה בכפייה. בשנים האחרונות רופאי ישראל צברו ניסיון רב בטיפול באסירים ועצירים שובתי רעב, ולא נדרשו עד כה לעבור על כללי האתיקה".
"למעשה", כותב ד"ר אידלמן, "החוק המוצע איננו ריאלי ואין בו כדי לסייע בפתרון אף בעיה. הוא יוצר אשליה כאילו באמצעותו ניתן יהיה למנוע נזק בריאותי בשובתי רעב ולא היא". ד"ר אידלמן מוסיף כי הרופאים לא יוכלו להשלים עם חוק אשר מעמיד את הרופאים בחזית לא להם כקבוצה וכיחידים בניגוד גמור לחובות המקצועיות והאתיות.

גם עכשיו מתקיימת בישראל שביתת רעב של מספר עצירים ביטחוניים בבתי כלא בארץ, כאשר אחד מהם שובת כבר זמן רב יחסית ומאושפז בבית חולים. ד"ר אידלמן מציין כי קבלת החוק בכנסת בהליך חקיקה מהיר יעמיד את הרופאים המטפלים בפני מצבים קשים ובלתי אפשריים מול מטופליהם.

לדבריו, הר"י רואה בחומרה את הכוונה לאפשר הזנה/האכלה בכפייה בחוק. "התנגדותנו הובעה בפני משרדי הממשלה ונציגי היועץ המשפטי לממשלה בכל הזדמנות. אנו ניתן הוראה לרופאים לפעול אך ורק לפי כללי האתיקה ולא לכפות בכוח הזנה/האכלה בניגוד לרצונו של שובת רעב. אני פונה אליכם ומבקש לעצור את החקיקה המסוכנת הזו".

גם בכנס הסכמה, שערכה הר"י, בנושא טיפול באסירים/עצירים שובתי רעב, בהשתתפות רופאים, נציגי משרד הבריאות והשב"ס בתומו הגיעו המשתתפים להסכמה לפיה טיפול רפואי בכפייה, לרבות הזנה בכפייה, הוא אסור.

ממשרד המשפטים נמסר: "בעת הזו אין בידינו להתייחס לדברים".

עד לפרסום הידיעה לא התקבלה תגובה ממשרד הפנים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום