ניתוח הגדלת חזה חדשני - החלפת שתלים והרמה

(5)
לדרג

ניתוח חדשני מאפשר להחליף את השתלים הישנים בחזה בשתלים חדישים ואיכותיים יותר - ובנוסף לעצב את צורת החזה בהתאם לדרישת הגיל. כל מה שחשוב לדעת

מאת: ~~ד"ר טלי פרידמן~~

מזה עשרות שנים, ניתוח הגדלת חזה הינו אחד הניתוחים הפופולריים ביותר בעולם הכירורגיה הפלסטית, אם לא הניתוח הנפוץ ביותר. כיום נשים רבות חיות עם השתלים שבתוך גופן, כאילו היו השד הטבעי שעמו נולדו, למשך פרקי חיים ארוכים. נשים אלה למעשה "שכחו" כי יש להן גוף זר (שתל), אותו הן נושאות לכל מקום - ובכל זמן.

כל אישה אשר מחדירה שתל לגופה בניתוח הגדלת חזה, בשלב כזה או אחר, תצטרך להחליף אותו, אם בשל בלאי של השתל, או בשל סיבות אסתטיות ורפואיות אחרות. סוגי השתלים המאפיינים את ניתוחי הגדלת והרמת חזה הם שתלים עשויי ג'ל ומעטפת מסיליקון.

מדוע ניתוח להחלפת שתלים כולל בתוכו גם הרמה ועיצוב של השד?

בעשור האחרון, צבר תאוצה וביקוש בקרב נשים רבות ברחבי העולם, ניתוח להחלפת שתלים, אשר הפך להיות שכיח מאוד בתחום האסתטי. מטרתו של הניתוח היא לאפשר לנשים להמשיך ליהנות משד מוגדל ומעוצב, אך לשמור על חזותו האסתטית ועל בריאות גופן. זאת מכיוון שפעמים רבות נדרשת האישה להוסיף אלמנט נוסף לניתוח החלפת השתלים השגרתי, הקרוי: הרמה ועיצוב של השד.

זאת משום שהשדיים של כל אישה באשר היא, בין אם עברה ניתוח באזור זה בגופה ובין אם לאו, מתבגרים וצונחים במידה כזאת או אחרת לאורך השנים.

מכאן שגם עבור אישה שעברה ניתוח הגדלת חזה ראשון כשהייתה בת עשרים פלוס, כעבור שניים - שלושה עשורים, היא תגלה כי חזותו בעצם לא נשמרה, ו"דהתה" עם השנים. למען צורך זה, ניתוח החלפת השתלים כיום מוגש בשילוב ניתוח הרמה ועיצוב של השד - כהליך כירורגי אחד עבור המטופלות.

האם חייבים להחליף את שתלי הסיליקון?

מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליץ לפני מספר שנים להחליף את שתלי הסיליקון בחזה בכל עשר שנים, זאת משום ששכיחות הבלאי או הימצאותו של קרע של שתל עקב ההזדקנות שלו, עולה משמעותית כשהשתל בן עשר שנים ומעלה.

עם זאת, הגישה הרווחת היא להחליף שתלים, כאמור, בגלל שנקרעו; אך גם כשחולף מספיק זמן - והשתלים מתיישנים. מכאן שאין למעשה זמן קונקרטי וקבוע שבו מקובל להחליף את השתלים הישנים, אך בממוצע השתלים מוחלפים אחת ל-12 ל-15 שנים, מאז ניתוח ההשתלה הראשוני אצל רוב המטופלות, בין אם נקרעו ובין אם לא.

כיצד מתבצע ניתוח החלפת השתלים והרמה ועיצוב של השד?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית, ומתפרש על פני שעתיים עד שלוש. מספר שעות לאחר הניתוח, ניתן להשתחרר הביתה. ניתוח זה נחשב ליחסית קל, בדומה להרמה או להקטנת חזה - ואינו מערב את הרמת החזה, מכיוון שה"כיס" של הרמת השתל כבר קיים בגוף המטופלת.

לאחר בחירת גודל השתל הרצוי והכנסת השתלים לגוף, המנתח מעצב את השד ומרים אותו בצורה אסתטית ויפה. מדובר בניתוח אשר מערב חתכים ניתוחיים סביב העטרה, הנמצאים לרוב בקדמת השד - ולפי צורך, מתחת השד לרוחב הכפל. לרוב, הצלקות באזורי השדיים מחלימות מהר יחסית, ובדרך כלל הן מתבהרות תוך פרק זמן בן פחות משנה - וזאת בהשוואה לאזורים אחרים בגוף, שבהם הריפוי העורי מתרחש יותר לאט.

במה עדיף השתל החדש על פני הישן?

בניתוח אנחנו מחליפים שתל ישן בשתל חדש שהצמיגות שלו היא גבוהה יותר משהיה בעבר - והג'ל והמעטפת שלו עמידים יותר מפני קרעים ובלאי. מכאן שלטווח ארוך, גם אם יהיה קרע בשתל החדש, קרוב לוודאי שהנטייה של אותו ג'ל לצאת מהמערכת הסגורה שהוא נמצא בה תהיה קטנה באופן משמעותי, בהשוואה לשתלים מלפני מספר עשורים. כך, השתלים החדשים בעצם מונעים סיכונים בריאותיים מיותרים, ועדיפים על פני החדשים. בדומה לישנים, השתלים החדשים רכים ונעימים למגע.

כיצד אדע אם עלי לגשת לניתוח זה?

האינדיקציה לניתוח יכולה להיות אינדיקציה אסתטית או רפואית. רבות מהנשים רוצות לעצב מחדש את השדיים שלהן ולהשיג מראה רענן וצעיר יותר לגופן, משום שהחזה, בחלוף השנים, פשוט לא נראה אותו הדבר. לעתים האינדיקציה משלבת בין צורך רפואי לצורך אסתטי: כאשר קיים קרע בשתל, יש צורך להחליפו בשתל חדש, אך בהזדמנות זו ניתן לשלב שיפור בצורת השד יחד עם ההחלפה ההכרחית.

פעמים רבות, נשים שהגדילו את החזה שלהן בשתל גדול בצעירותן, מעדיפות להחליף אותו כשהן מתבגרות לשתל קטן יותר. מדובר בתופעה די שכיחה, אשר נובעת מתוך הטעמים הבאים: הראשון הוא שיקול אסתטי. עם ההתבגרות והבשלות הנפשית, מרבית הנשים רוצות להרגיש פרופורציונליות ולעתים לסגל לעצמן מראה צנוע יותר. השאיפה לחזה גדול היא עניין פחות מושך אחרי אמצע החיים.

טעם נוסף הוא אלמנט רפואי חשוב: בגילאי 60 ומעלה, נשים אלה מתחילות לסבול מכאבי גב ומשקל השדיים מתחיל להציק לגופן. לכן שיקולים רפואיים של נוחות הופכים לחשובים לא פחות משיקולים אסתטיים, כאשר בוחרים את גודל השד הרצוי.
לעתים, בגילאים אלה, בעקבות הרצון לשד קטן יותר, הניתוח מבוצע ללא החלפת שתלים, אלא רק הליך הרמת חזה.

מהם הסיכונים של שתל סיליקון אשר נקרע עקב בלאי?

פעמים רבות, כאשר שתל נקרע, הג'ל עדיין נמצא בתוך החלל של הכיס בשד, אבל עדיין גורם לתגובה פיזית של הגוף הנקראת "התקשות של הקופסית": הקופסית היא המעטפת שנוצרת באופן נורמלי מסביב לכל שתל. לכן כאשר יש קרע, האישה מרגישה שינוי בתחושות של השד, אשר לעתים אף משתנה ומאבד את צורתו. במצב כזה נוציא את השתל הקרוע ונסיר את הקופסית - ובמקומם נציב שתלים חדשים.

מהם הסיכונים הכלולים בניתוח?

מדובר בניתוח אסתטי וקוסמטי לכל דבר, אשר טמונים בו סיכונים נדירים יחסית, כמו דימום, בהשוואה לניתוחים אחרים. חשוב לציין כי ניתוח זה נחשב לפשוט ומבוצע בשכיחות גדולה מאוד. סביר להניח כי עם השנים, הניתוח יהפוך לשכיח ולנפוץ, בדיוק כמו ניתוח הגדלת חזה, משום שכל אותן נשים שעברו הגדלת חזה וגופן התבגר באופן נורמלי - יבקשו להצעיר את צורת השדיים יחד עם החלפת השתלים.

כיצד מתכוננים לניתוח?

נשים מעשנות צריכות להפסיק לעשן לפני הניתוח, כחודש לפני שהניתוח מבוצע. כמו כן, החל מגיל 40 ומעלה, כל אישה אשר ניגשת לניתוח נדרשת להשלים בדיקות הדמייה מקובלות טרם ההליך עצמו, כגון ממוגרפיה ואולטרסאונד.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

ההחלמה מניתוח החלפת שתלים והרמת ועיצוב השד, דומה
מאוד להחלמה מניתוח הגדלה או הרמת חזה: ניתן לחזור במהירות לעבודה רגילה ולשגרה. כעבור חודש מיום הניתוח ניתן לחזור לבצע פעילות גופנית.

ד"ר טלי פרידמן היא כירורגית פלסטית בכירה ומומחית לניתוחים לעיצוב הגוף.

בואו לדבר על זה עם ד"ר טלי פרידמן בפורום מתיחות בטן ושאיבת שומן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום