קפה מגן מפני סרטן המעי הגס

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מגלה כי צריכה מתונה של קפה, ללא קשר לתכולת הקפאין בו, עשיה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס והחלחולת

מאת: מערכת zap doctors

האם יש קשר בין צריכת קפה וסרטן המעי הגס והחלחולת? לפי מחקר ישראלי חדש, שתקצירו פורסם בכתב העת Cancer Research, בהחלט כן. לדברי החוקרים, די בצריכה מתונה של קפה, ללא קשר לתכולת הקפאין בו, כדי להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

חוקרים מהמרכז הרפואי 'כרמל', הטכניון והמרכז הארצי לבקרת הסרטן של 'שירותי בריאות כללית', ביחד עם חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה שבארה"ב, בחנו את הקשר בין צריכת קפה, והסיכון לחלות בסרטן המעי והחלחולת.

מחקרים קודמים בדקו את הקשר בין צריכת קפה והסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, אך אלה לא הגיעו למסקנות חד-משמעיות. במחקר הנוכחי נאספו נתונים של כ-8,500 תושבי חיפה והצפון, מתוכם כ-4,900 ,חולי סרטן מעי גס וכ-3,500 אנשים בריאים. הנתונים כללו הרגלי צריכה של קפה לפי מינון וסוגי הקפה שנצרכו מדי יום: נטול קפאין, מבושל ("קפה שחור"), אספרסו, נס-קפה ופילטר, וכן את מוצאם האתני של הנבדקים: אשכנזים, ספרדים וערבים. נבדקו גם נתונים ביחס לגיל, מין, הרגלי תזונה, פעילות גופנית ונטילת תרופות. ממוצע הצריכה היומית של קפה בקרב כלל הנבדקים עמד על 1.8 כוסות ביום, כאשר האשכנזים צרכו 1.5 כוסות בממוצע, הספרדים 1.9 כוסות ובקרב הערבים הצריכה עמדה על 3.1 כוסות ביום בממוצע. סוג הקפה השכיח בקרב יהודים היה "נס קפה" ובקרב ערבים היה "קפה שחור".

מעיבוד כלל הנתונים עולה, כי הסיכון המשוקלל בקרב כלל צרכני קפה לחלות בסרטן המעי הגס היה מופחת ב-31%, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה כלל, ובקרב צרכני קפה נטול קפאין נצפה סיכון מופחת של 26%.

מתוצאות המחקר ניכר היה קשר משמעותי בין מינון הקפה שנצרך לסיכון לחלות בסרטן המעי הגס: לעומת אנשים שצרכו רק כוס קפה אחת ופחות ביום, אלו שצרכו בין 1 ל-2 כוסות ביום, היו בסיכון מופחת של 22% לחלות בסרטן המעי הגס, אלו שצרכו בין 2 ל-2.5 כוסות היו בסיכון מופחת של 44%, ואילו אלו שצרכו 2.5 כוסות קפה ומעלה היו בסיכון מופחת של 59% לחלות בסרטן המעי הגס. התוצאות היו עקביות בקרב כל הקבוצות האתניות, אך בעלות משמעות סטטיסטית גבוהה יותר בקרב היהודים. ההשפעה משמעותית מגינה של קפה נצפתה מפני סרטן המעי וסרטן החלחולת כאחד.

באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום