איידס: סיכון נמוך לצוות רפואי

(0)
לדרג

בניגוד למה שחשבנו, לאנשי הרפואה סיכון נמוך להדבקה בנגיף HIV ממטופלים במסגרת עבודתם. בארה"ב למשל דווח רק מקרה אחד כזה בשנת 99'

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הצוותים הרפואיים לאו דווקא חשופים יותר להדבקה בנגיף HIV, כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Morbidity and Mortality Weekly Report.

דווח כי מ-1999 תועד רק מקרה מוכח אחד של הדבקה תעסוקתית בנגיף HIV באיש צוות רפואי בארצות הברית, עם פחות מקרים מדווחים משנת 1985.

המספר הנמוך של המקרים המאושרים עשוי להעיד על ההקפדה על אמצעי זהירות אוניברסאליים, פיתוח טיפולים אנטי-ויראליים יעילים והתקדמות בטיפול לאחר חשיפה.

בין השנים 1985-2013 דווח על 58 מקרים מאושרים ו-150 מקרים אפשריים של הדבקה תעסוקתית בנגיף HIV של אנשי צוות רפואי. המקרה המאושר היחיד עליו דווח לאחר שנת 1999 היה בשנת 2008 בטכנאי מעבדה שנדקר ממחט בזמן שעבד עם תרבית נגיף HIV חי.

אופן החשיפה הנפוץ ביותר הוא דקירה או חתך מילעורי (זעיר), שתועד ב-49 מקרים, לאחריו חשיפה של עור וריריות בחמישה מקרים, חשיפה מילעורית וחשיפה של עור וריריות בשני מקרים ודרך חשיפה לא-ידועה בשני מקרים.

מבין 58 אנשי הצוות שנדבקו בנגיף, 49 נחשפו לדם נגוע בנגיף, ארבעה נחשפו לנגיף מרוכז במעבדה, אחד נחשף לנוזל דמי גלוי וארבעה נחשפו לנוזלי גוף לא-ספציפיים. אנשי הצוות הרפואי שנחשפו לנגיף היו בעיקר אחים ואחיות (24), עובדי מעבדה (20) ורופאים שאינם מנתחים (6).

אף על פי שייתכן שהמקור למיעוט המקרים הוא שלא כל אנשי הרפואה מדווחים על הדבקה, קיימת אפשרות כי הדבר נובע מהטיפול המוקדם והיעיל שהביא להפחתת העומס הנגיפי בחולים, בשילוב עם גישות מניעה דוגמת טיפול לאחר חשיפה וטיפול מונע.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום