פפילומה וסרטן צוואר הרחם

(4)
לדרג

נגיף הפפילומה האנושי, עלול לגרום לסרטן צוואר הרחם, סרטן הלוע וסרטן הפין. בדיקות חדשניות מאפשרות אבחון מוקדם. וגם: כיצד ברית המילה מקטינה את הסיכון לחלות?

מאת: פרופ' יעקב בורנשטיין

נגיף הפפילומה האנושי - HPV - הינו למעשה קבוצה של כ-200 זני נגיפים. 15 זנים מהם עלולים לפגוע באברי המין בעת קיום יחסי מין .חלק מהנגיפים עלולים להישאר בגופנו משך עשרות שנים, ללא ידיעתנו - ועם רובם הגוף יודע להתמודד ולהעלימם.

עם זאת, ישנם סוגי פפילומה העלולים להיוותר בגוף ולהיות מסרטנים. הנגיף הוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם, אך עלול לגרום לסוגי סרטן אחרים, כגון סרטן הלוע, סרטן פי הטבעת וסרטן הפין. הנגיף מביא לשינוי בתאי צוואר הרחם, שעם הזמן עלולים להפוך לסרטניים. בישראל כ-5,000 נשים מפתחות מצב טרום סרטני וכ-200 חולות חדשות בסרטן צוואר הרחם בכל שנה. הגיל הממוצע להופעת סרטן צוואר הרחם הוא 40 שנה.

בכל סימן חשוד לגשת להיבדק (אילוסטרציה shutterstock)
בכל סימן חשוד לגשת להיבדק (אילוסטרציה shutterstock)

האם ישנם תסמינים העשויים להעיד על קיומה של המחלה?

סרטן צוואר הרחם הוא סרטן שמתפתח לרוב באופן אטי, לאורך שנים. הזמן שבין ההדבקה בנגיף ועד התפתחות סרטן צוואר הרחם הוא כעשר עד חמש עשרה שנים. בשנים הראשונות, אין תסמינים בולטים למחלה ולכן עשויות לעבור שנים, עד שאישה תאובחן כחולה בסרטן צוואר הרחם. בשל האבחון המאוחר, אצל חלק משמעותי מהנשים מתגלה המחלה בשלב מתקדם. כך נוצר מצב בו שיעור התמותה מהמחלה בישראל דומה לזה שבארצות בהן שכיחות המחלה גבוהה בהרבה.

ובכל זאת, איזה סימנים עשויים להדליק נורות אדומות?

בכל מקרה של דימום נרתיקי לא רגיל, בעיקר אם הוא מופיע בעת מגע מיני, כאב באגן, הפרשה מהנרתיק שאינה נפסקת או מלווה בדימום, יש להגיע לבירור אצל רופא הנשים.

מהן דרכי אבחון המחלה?

כיום האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה ממליץ על בדיקת "פאפ" מצוואר הרחם מגיל 25 ועד לגיל 60, אחת לשלוש שנים. הבדיקה כלולה בסל הבריאות עבור נשים בגילאי 35-54. עם זאת, חשוב להדגיש כי לבדיקה זו מספר חסרונות. הבעייתיות נעוצה בתת-אבחון, העלול להגיע עד ל-30%. בנוסף, משך ההמתנה לתוצאות הבדיקה עומד על מספר שבועות ועד כחודש.

בדיקות משוכללות לאיתור סרטן צוואר הרחם (אילוסטרציה shutterstock)
בדיקות משוכללות לאיתור סרטן צוואר הרחם (אילוסטרציה shutterstock)

במידה שמישהי אובחנה כחולה בסרטן צוואר הרחם, האם קיים סיכון גם אצל שאר בנות המשפחה?

מאחר שסרטן צוואר הרחם נגרם על ידי נגיף הפפילומה האנושי, לא מדובר בסיכון תורשתי. עם זאת, עדיין לא ידוע מדוע בקרב נשים בישראל, ההיארעות של סרטן צוואר הרחם הינה בין הנמוכות בעולם, בעוד ההיארעות של המצבים הטרום ממאירים בישראל גבוהה כמו בארצות אחרות. ייתכן שיש הבדל בנטייה הגנטית לפתח סרטן צוואר הרחם, או שברית המילה אצל הגברים מסירה את הרקמה בה מתפתחים הנגיפים.

האם ישנן דרכים מתקדמות יותר מאשר בדיקת ה"פאפ", כדי למנוע את סרטן צוואר הרחם?

כיום נחשב סרטן צוואר הרחם כמחלה הניתנת למניעה, עקב פיתוחן של בדיקות מתקדמות ומדויקות לאיתור נגיפי הפפילומה בצוואר הרחם, במקום בדיקת ה"פאפ" המסורתית. הבדיקות החדשות מאתרות את הנגיף עצמו או את החלבונים שהוא גורם להפעלתם, עוד לפני שמתפתח מצב טרום סרטני. הבדיקות הולכות ומשתכללות ונעשות קלות לביצוע בכל מרכז רפואי. בדיקת הנגיף מעניקה למטופלת פירוט לגבי זני הפפילומה בהם היא נדבקה.

תוצאת הבדיקה נקבעות כשעה לאחר תחילת ביצוע הבדיקה. זאת ועוד, בדיקה תקינה תאפשר בעתיד לדחות את הבדיקה הבאה לעוד חמש שנים, שכן היא רגישה מאד ומחמיצה הרבה פחות מקרים יחסית ל"פאפ".

פרופ' יעקב בורנשטיין הוא מנהל האגף לבריאות האישה, "המרכז הרפואי לגליל", ומשנה לדיקן הפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר אילן

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום