מנופאוזה: גלי חום ואוסטיאופורוזיס

(1)
לדרג

האם יש קשר בין עוצמת גלי החום לצפיפות המינרלים בעצם? לפי מחקר חדש, בהחלט כן. בנוסף, נשים שיסבלו מתסמיני גיל המעבר בעוצמה גבוהה בסיכון גבוה יותר לשברי ירך

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים לאחר מנופאוזה עם גלי חום והזעות לילה בחומרה גבוהה יותר קיים סיכון מוגבר לשברי ירך, בהשוואה לנשים עם תסמינים בחומרה פחותה. כך עולה מנתונים חדשים
שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. עוד עולה מהמחקר קשר בין חומרת תסמינים אלו ובין צפיפות המינרלים של העצם.

החוקרים בחנו את הנתונים של כ-23 אלף משתתפות במחקר Women's Health Initiative Clinical Trial שנערך בשנים 1993-2005. כ-60% מהנשים סבלו מגלי חום והזעות לילה בשלב מאוחר בתקופה שסביב המנופאוזה ועד 10% מהנשים סבלו מתסמינים אלו לפחות 12 שנים לאחר מחזור הווסת האחרון.

במחקר הנוכחי גילאי הנשים נעו בין 50-79 שנים והחוקרים התמקדו בתת-קבוצה שכללה קרוב ל-5,000 נשים. 65% מהנשים דיווחו כי לא סבלו מתסמינים של הזעות לילה וגלי חום, 24% סבלו מתסמינים קלים ו-10% סבלו מתסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה.

בנשים עם תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה בתחילת המחקר תועדה עליה של פי 1.78 בסיכון לשברי ירך במהלך המעקב, לאחר שלקחו בחשבון את גיל האשה, מדד מסת גוף, מוצא, הרגלי עישון ורמת השכלה. הקשר נחלש כאשר החוקרים לקחו בחשבון תפקוד גופני, אך עדיין נותר משמעותי. עוד תואר קשר הפוך בין חומרת התסמינים בתחילת הדרך לממוצע מדד מסת הגוף בצוואר הירך ובעמוד השדרה.

אצל נשים עם תסמינים בדרגה בינונית-עד-חמורה תועדה גם ירידה חדה יותר בצפיפות המינרלים של העצם לאורך זמן. החוקרים לא זיהו הבדלים בקשר בין תסמינים וזומוטוריים (תסמינים ראשוניים הכוללים גלי חום, הזעות לילה, הפרעות בשינה, דפיקות לב מהירות וירידה בחשק המיני), לבין צפיפות העצם והסיכון לשברים על בסיס מדד מסת הגוף או גיל האשה.

למרות העלייה המשמעותית בסיכון, החוקרים מדגישים כי יש לזכור כי הסיכון הכולל לשברי ירך עדיין נותר נמוך.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום