שתלים דנטליים: כיצד נבחר סוג מתאים?

(1)
לדרג

ריקבון בשן? אובדן עצם משמעותי? יש לעקור את השיניים הפגועות ולרוב להציב במקומן שתלים דנטליים. כיצד נדע באיזה שתל לבחור? צרכנות רפואית

מאת: ד"ר אילן ביתלתום

השיניים שלנו משרתות אותנו מהחל מהגיל הרך ועד לסוף החיים. לכן, כדאי לשמור עליהן בריאות ומתפקדות היטב לטובת בריאותנו ואיכות חיינו הכללית. עם זאת, לעיתים עלולים להתפתח מצבים בריאותיים המחייבים השתלה דנטלית במקום שן פגועה.

כך, למשל, במצבים של ריקבון השן והשורש, אובדן עצם מתקדם סביב השן המחייב את עקירתה, או בכל מקרה אחר בו חייבים להסיר שן פגועה מחלל הפה. לרוב, במקרים כאלה הפתרון היעיל ביותר לשחזור שיניים חסרות הוא השתלה דנטלית.

מי רשאי לבצע הליך של השתלה דנטלית?

אין רופאי שיניים שתחום התמחותם הוא השתלות בלבד. עם זאת, הרופאים המבצעים השתלות דנטליות הם, על פי רוב, רופאי שיניים המומחים לטיפול במחלות חניכיים (מומחים בפריודונטיה), רופאים כירורגים המומחים בכירורגיית פה ולסת, ורופאי שיניים המומחים לשיקום הפה (מומחים בשיקום הפה על גבי השתלים הדנטליים).

כמו כן, ישנם גם רופאי שיניים כלליים המבצעים הליכים של השתלות דנטליות, כאשר במרבית המקרים מדובר ברופאי שיניים כלליים שרכשו את השכלתם ומיומנותם בתחום במסגרת השתלמויות וקורסים מקצועיים.

אילו סוגי שתלים דנטליים קיימים היום?

תעשיית השתלים הדנטליים בישראל היא תעשייה מפותחת מאוד, שהתפתחה כאן במקביל לתעשיית השתלים הבין-לאומית, ומאופיינת על פי שיקולים של ביקוש, היצע ותמחור. כיום ישנם בשוק הרפואי סוגים רבים של שתלים דנטליים בעלי פני שטח שונים ועיצוב שונה. לרוב, לשתלים הדנטליים תצורת בורג מתכנס או מקביל.

כדאי, ובהחלט אפשרי, למטופלים להיות מעורבים בתהליך בחירת השתל הדנטלי שיוחדר בפיהם. וכאשר על המטופל לבחור, יחד עם הרופא המטפל, את השתל המתאים להליך, נשאלת השאלה האם כדאי להשתמש בשתל שיוצר על ידי חברה ותיקה בשוק (כך ניתן להעריך ולצפות טוב יותר את שרידות ועמידות השתל לאורך זמן), או, האם כדאי להשתמש בשתל חדשני בטכנולוגיה מתקדמת,שחברות השתלים מבטיחות לנו שהוא שתל משופר ומוצלח יותר.

לפני שבוחרים את השתל המתאים, חשוב לוודא שהוא בעל אישור FDA (תו תקן רפואי אמריקאי) ושהוא שתל ש"הוכיח את עצמו" לאורך זמן ומוכר לרופא המטפל. זאת מכיוון שמדובר באביזר רפואי לכל דבר, אשר מוחדר ללסת בהליך כירורגי ואמור לשרוד בחלל הפה שנים רבות.

המשתנים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת השתל הדנטלי הם המעקב שנערך אחריו לאורך זמן ועמידותו ותפקודו בחלל הפה לאחר כמה שנים. למשל, קיים שתל של חברת "זימר" שנמצא בשוק רפואת השיניים הישראלי זה למעלה מ-15 שנים, והתצורה ופני השטח שלו מוכיחים את עצמם לאורך זמן.

מהו השתל טרבקולר מטל ובמה הוא שונה מהאחרים?

שתלים מסוג Trabecular Metal לוקחים את השתלים הדנטליים המסורתיים צעד אחד קדימה באמצעות טכנולוגיה חדישה המאפשרת לעצם להיצמד לשתל בשלושה מימדים.

שתלים חדשניים אלה מבוססים על טכנולוגיה ותיקה בתחום האורתופדיה. הטכנולוגיה מדמה את תכונות העצם הספוגית הנמצאת בלסת האנושית ומאפשרת לעצם לצמוח אל תוך גוף השתל, ולא רק על שטח הפנים שלו. בזכות העיצוב בעל רשת הנקבוביות הרציפה של השתל נוצרת אינטגרציה של העצם והשתל, המעניקה יציבות והתאמה מרביות של השתל בלסת.

כך, ניתן לראות את התוצאות הסופיות ולהתחיל ליהנות מהשיניים החדשות לאחר כשבועיים בלבד מההשתלה, לעומת התקופה המקובלת בשתלים המסורתיים של שלושה עד שישה חודשים (חשוב לזכור, אולם, כי בכל מקרה מועד השלמת הטיפול נקבע על ידי הרופא המטפל ועל פי הנתונים הפיזיולוגיים המסוימים של המטופל).

החיסרון בבחירת שתל מסוג זה הוא בעלותו הגבוהה.

תכנון וירטואלי של שתלים דנטליים והחדרתם בטכניקה זעיר-פולשנית

זהו תכנון ממוחשב של הליך ההשתלה, המותאם ללסת המטופל המסוים ומאפשר לרופא המטפל לייצר תבנית (סד כירורגי) תלת-ממדית (על ידי מדפסת תלת-ממד). כמו כן, טכנולוגיה חדשנית זו מאפשרת לרופא המשתיל לעבוד מהר יותר ובצורה בטוחה יותר, ובחלק מהמקרים מתאפשר טיפול זעיר-פולשני (ההשתלה מתבצעת על ידי יצירת חור קטן שדרכו מוחדר השתל אל הלסת).

שיטה זו עשויה גם לזרז את הליך השיקום של המטופל, וכך, למטופל מצפה ריפוי מהיר יותר ופחות טראומטי לחלל הפה.

הליך ההשתלה בטכנולוגיה זו חייב להיות מבוצע על ידי רופא בעל נסיון רב ומיומנות גבוהה בהשתלות דנטליות, משום שעלולות להיות בו סטיות מסוימות הקשורות בהדמיה ובהשתלה עצמה (כלומר, בין התכנון לפועל), שרק רופא מיומן יכול להתגבר עליהן בצורה הטובה ביותר עבור המטופל.

כיצד אדע איזה שתל מתאים לי - מהדור החדש או מהדור הישן?

כאשר מטופל צריך לעבור הליך השתלה המורכב ממספר רב יחסית של שתלים דנטליים כדאי לו לבחור בתכנון וירטואלי, תוך שימוש בסד ממוחשב. אמנם יש להליך החדשני גם הליך מקדים, הדורש זמן והשקעה בבחינה התכנונית, אך הליך ההשתלה יהיה, בדרך כלל, קצר יותר וכרוך בהחלמה מהירה יותר. עם זאת, הליך מסוג זה הוא יקר יותר מההליך המסורתי ומחייב תנאים גרמיים מסוימים, כלומר, שנפח העצם יהיה מספק להחדרת השתל.

חשוב לציין שוב ההחלטה בשאלה איזה שתל דנטלי נבחר להציב בחלל הפה צריכה להיות משותפת לרופא המטפל ולמטופל, תוך התחשבות בכל המשתנים הרלוונטיים להליך המסוים, כפי שצוינו לעיל.

ד"ר אילן ביתלתום הוא רופא שיניים מומחה לחניכיים ויועץ במסגרת ש.ל.ה (שירותי רפואה מקבוצת "הכללית" המפעילים את "כללית סמייל") בנושא פריודונטיה ושתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום