מיגרנה: זהירות, רגישות לאור

(0)
לדרג

אישה אחת מכל חמש וגבר אחד מכל עשרה סובלים ממיגרנה. מה ניתן לעשות כדי למנוע התקפים? הימנעו ממתח, הקפידו על שינה טובה והיזהרו מיין, שוקולד וגבינה צהובה

מאת: ד"ר רחל הרינג

אנשים הנוטים לסבול ממיגרנה מגלים גם רגישות לאורות חזקים, אור שמש בהיר, אורות מהבהבים ועל פי רוב גם לאור בצבע אדום.

כיצד המיגרנה מתחילה? מה קורה בזמן שלפני המיגרנה?

זמן טרום המיגרנה נקרא בעגה מקצועית "אאורה" - זמן בו מתקיים חסר נוירולוגי אשר גורם למיגרנה. במהלך זמן זה, פעמים רבות יש הפרעות בראייה וסינוור מכל אור שהסובלים ממיגרנה נחשפים אליו. הסובל ממיגרנה עלול לאבד את ראייתו למספר שניות, להרגיש "חושך כללי" ולראות צבעים רבים, כמו הצבעים הבוקעים מתוך משקפת צבעונית, הזכורה לנו מילדותנו.

המיגרנה מתחילה בחלק האחורי של מוח, באונה בה נמצא מרכז הראייה הראשוני. אשר על כן, הסימפטום ב"אאורה" הוא למעשה הפרעה בראייה המתבטאת בקווי זיגזג, עיוורון, קשיי ראייה או הפרעה וחסר בשדה הראייה.

מדוע אדם הסובל ממיגרנה יעדיף להימצא בחדר חשוך?

התקף המיגרנה מלווה בכאב ראש וברגישות גדולה לאור, הנקראת "פוטופוביה". אור עלול לעיתים להחמיר את כאב הראש. לכן, רבים מהסובלים ממיגרנה מעדיפים בזמן התקף להימצא בחדר חשוך.

מהי שכיחות המיגרנה? כמה זמן אנשי הרפואה כבר עוסקים בה?

המיגרנה מוכרת ונפוצה כבר מהעת העתיקה. שמה נגזר מיוונית: Hemicrania ("חצי ראש"). כמובן, המיגרנה לא פסחה עלינו. בישראל, סובלים ממיגרנה 21-23% מהנשים ו- 10-12% מהגברים. כיום, אבחנת המיגרנה עדיין קלינית. כלומר: על הרופא להסתמך על דברי החולה ותיאורו - ואין בידיו סמן ביולוגי ספציפי למחלה זו.

המיגרנה מוגדרת ככאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם וחד צדי, אשר נמשך 4-72 שעות ומלווה בבחילה ו/או בהקאה ו/או באי-סבילות לאור היום, לרעש ולעיתים גם לריח. לרוב, הכאב בינוני עד חזק ומוחמר על-ידי מאמץ פיזי. בנוסף, ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה. קיים גם קשר לשינויים במזג האוויר.

כיצד להימנע ממיגרנה?

נוסף על אורות חזקים, מהבהבים ובוהקים, ישנם גורמים נוספים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה: מתח, חוסר או עודף שינה, מחזור חודשי, מזונות שונים (יין אדום, גבינה צהובה, שוקולד ועוד). קיים גם קשר לשינויים במזג האוויר.

הטיפול במיגרנה נחלק לשניים: טיפול בעת התקף - וטיפול מונע. על פי רוב, הטיפול יהיה תרופתי, לכן ישנה חשיבות רבה לכך שהתרופה שניתנת תהיה בעלת התווייה ספציפית למיגרנה.

על מנת להפחית את הסיכוי להתקף מיגרנה או להקטין את הסבל, יש לנסות להימנע ככל הניתן מהטריגרים הרבים הגורמים למיגרנה. "משחקי אור וצל", חשיפה פתאומית לאור חזק, אורות מתחלפים, אור מרצד ומהבהב וכן אורות קטנים מאוד, כמו כן גם אור טבעי כל אלה עלולים להוות טריגר.

בנוסף, גם ישיבה ממושכת אל מול מסכי מחשב וטלוויזיה עלולה לגרום להתקף מיגרנה. בלילה, הטריגר עלול להיות אור של ניידת או של מכונית המגיעה ממול.

כיצד ממזערים את האפקט של התקף מיגרנה?

כאשר התחיל, לרוע המזל, התקף מיגרנה - ואנו רוצים לטפל בו בעת ההתקף עצמו, ניתן לקחת אקסידול, הניתנת ללא מרשם רופא. אקסידול מכילה אקמול, אספירין וקפאין - והיא יעילה ופועלת במהירות להפסקת ההתקף.

כמו כן, ניתן לקחת תכשירים אחרים, ייעודיים למיגרנה, כדוגמת: רילרט, ריזלט, סומטרדיקס ועוד. קבוצת תרופות זו נקראת 'טריפטנים' - והן מחויבות במרשם רופא. במידה ותדירות ההתקפים גדולה, יש צורך בטיפול מניעתי ובפניה לרופא משפחה או נוירולוג.

ד"ר רחל הרינג היא נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש, מרכז רפואי "מאיר"

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום