מידע רפואי ברשת: 10 עקרונות חשובים

(0)
לדרג

כשאתם מחפשים מידע רפואי ברשת חשוב לבדוק: מהי סמכות הכותב? האם האתר בו המידע מתפרסם מהימן? וכיצד שומרים על פרטיות הגולשים?

מאת: מערכת zap doctors

1. סמכות הכותבים - אחד הדברים החשובים שיש לבדוק הוא האם התכנים באתר נכתבים על ידי רופאים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות ו/או על ידי אנשי מערכת מקצועיים (למשל כתבי בריאות) המשלבים ראיונות עם רופאים ואנשי מקצוע. יש לשים לב לכך שכל כותב/מרואיין בכתבות מוזכר בשמו, תוך ציון תפקידו ומקום עבודתו.

2. תכלית המידע - יש לוודא כי בתנאי השימוש ובעמודי האתר הרפואי/בריאותי נכתב במפורש כי המידע הרפואי באתר אינו מחליף טיפול של רופא. המידע באתר צריך לספק רקע, הקשר ותוכן המעשיר את הגולשים לפני פגישותיהם עם הרופאים ואנשי המקצוע.

3. שמירת סודיות - על האתר לשמור על פרטיות הגולשים; לאמור להימנע מחשיפת פרטים אישיים על התיקים הרפואיים של קוראיו, אלא אם הם בחרו לעשות כן באמצעות כתיבת הודעות בפורומים הרפואיים השונים. יש לראות כי כתובות דוא"ל ו/או מספרי טלפון של גולשים אינם נחשפים באתר ומוסתרים מפני מנועי החיפוש.

4. תיעוד ועדכון המידע וייחוסו - יש לשים לב כי בכל מאמר באתר יש תאריך פרסום ותאריך עדכון. כמו כן, על עורכי אתרים רפואיים לתת קרדיט לכותב התוכן או לייחס מידע לכותבו.

5. גיוון המידע ומקורו - צריך לבדוק האם במאמרי התוכן של האתר אליו הגעתם יש ביטוי למגוון רחב של תרופות/טיפולים/מוצרים. המידע חייב להיות מגובה בעובדות מדעיות. גם במקרים של תוכן ממומן, אשר שם דגש על מוצר מסוים, על הגולש לשים לב כי יש מידע על מוצרים חלופיים באותו תחום.

6. יצירת קשר עם מנהלי האתר - חשוב שדף האודות באתר יהיה מעודכן ויכיל את כל הפרטים הנחוצים - החל מכתובות דוא"ל של אנשי התוכן והפרסום באתר ועד פירוט על אודות כל מנהלי, עורכי וכותבי האתר. ראו דוגמה - כאן.

7. חשיפת מקורות המימון - אם האתר שבו שאתם גולשים הוא אתר מסחרי המייצר הכנסות מעסקים, חברות וגופים פרטיים, הדבר צריך לקבל ביטוי בעמוד תנאי השימוש באתר כפי שניתן לראות בלינק הבא. זאת ועוד, הופעת קמפיינים פרסומיים באתר צריכים לכלול בצורה ברורה את שמות הגופים המסחריים המממנים את פעילות האתר.

8. מדיניות הפרסום - חייבת להיות הפרדה ברורה באתרי רפואה/בריאות בין תוכן ומידע מקצועי לבין פרסום מכל סוג שהוא - באנר, קמפיין טקסטואלי, תוכן שיווקי וכו'. לרוב, על הפרסום להיות ממוקד בעולמות הרפואיים השונים, וכמובן לא פוגעני.

9. פורומים רפואיים - יש לוודא כי הפורומים מנוהלים על ידי רופאים מומחים ולא רופאים מתמחים. חשוב לבדוק כי הרופא המומחה עובד בבית חולים, קופת חולים, מרפאה או איגוד רפואי מוכרים וכי המידע שהוא מספק מקצועי ולא מגמתי.

10. שירותים רפואיים - הגופים שמספקים שירותים רפואיים באתרי רפואה ובריאות צריכים לעמוד בקריטריונים מקצועיים של משרד הבריאות. אין להסתמך על ספקי שירותים רפואיים שלא חושפים עצמם ומפרטים מהם תחומי ההתמחות שלהם ומה הכשיר אותם לספק את השירותים הרפואיים שלהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום