התקרחות: סערה על כל שערה

(0)
לדרג

רוצים להיות שעירים, לעזאזל? בכל זאת אתם קירחים מכאן ומכאן? אתם כנראה מושפעים מאורח החיים המערבי (תזונה, קרינה ומתח נפשי). החדשות הטובות: יש טיפול

רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310152 (מספר מקשר)

שניים מכל שלושה גברים ישראלים יתחיל להקריח מתחת לגיל 30. עד גיל 50, ימצאו את עצמם 70% מהגברים לאחר שהשלימו את תהליך ההתקרחות - וייפרדו לגמרי משערות ראשם. בכל העניין הכאוב הזה, אשם גן ההקרחה, הנפוץ בקרב היהודים.

מדוע גברים מקריחים? מדוע גיל ההתקרחות הולך ויורד? איך עוצרים את המגמה ומצמיחים שיער - או לפחות מונעים את הפרידה ממנו? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

האם גברים בישראל מקריחים יותר ובגיל יותר מוקדם?

בהחלט. יהודים מקריחים יותר מקבוצות אחרות באוכלוסייה העולמית, משום שרבים מהם נושאים את גן ההתקרחות. בעוד בישראל שניים מכל שלושה גברים ישראלים יקריחו בגיל צעיר, במדינות המערב, רבים מתחילים את תהליך ההתקרחות רק אחרי גיל שלושים. עם הזמן, הגברים הישראלים מתחילים בתהליך ההתקרחות בגיל צעיר וככל שעוברות השנים יש ירידה ברורה בגיל ההתקרחות.

ממה נובעת התקרחות גברית? כיצד מסבירים את הירידה בגיל?

ב-98% ממקרי ההתקרחות הגברית, תהליך איבוד השיער הוא על רקע הורמונלי-גנטי. זה שונה מהתקרחות נשית, אשר עשויה לנבוע מגורמים אחרים נוספים. בפועל, ברוב המקרים, המקריח נושא את גן ההתקרחות - ואז יש גורם שמפעיל אותו ומתחיל תהליך איבוד השיער. בתהליך זה, הגנים 'נותנים פקודה' להורמונים לתקוף את זקיקי השער בקרקפת, תקיפה שמובילה לנשירת השיער. הגורמים שמפעילים את גן ההתקרחות ומניעים את התהליך הם גורמים סביבתיים: תזונה, חשיפה לקרינה (סלולרי, מחשב, מיקרוגל), מתח נפשי ועוד. העובדה שבשלושים השנים האחרונות, תהליך ההתקרחות מתחיל בגיל צעיר יותר נובעת מכך שהגורמים הסביבתיים המפעילים את גן התקרחות רבים ונפוצים יותר. הכוונה היא לתזונה לא מאוזנת ולא בריאה, חשיפה למזהמים (קרינה, עישון, אלכוהול) ואורח חיים לא בריא. מאז שהתרבו המזיקים הללו, התרבו גם הקירחים הצעירים והיום אין זה מחזה נדיר של ילד בגיל 18 ואפילו 16 שמתחיל לאבד שיער.

כיצד מתרחש תהליך ההתקרחות?

לתהליך התקרחות יש מספר שלבים. קצב המעבר בין שלב לשלב שונה מאדם לאדם ואצל חלק מהאנשים, ההתקרחות תיבלם בשלב מסוים והם לא יאבדו את השיער לגמרי. עם זאת, רוב הגברים הישראלים יגיעו לגיל מבוגר, כשרובם ללא מחלפות ראשם....

נהוג לחלק את תהליך ההתקרחות לשישה שלבים. שלב ראשון כולל הופעת סימנים ראשונים של התקרחות. קו השער הקדמי נסוג ומתחילים להיווצר או להעמיק מפרצים. בשלב השני, סימני הדילול מופיעים גם בפדחת. בשלב השלישי, הפדחת והמפרצים ממשיכים להידלדל ומתקרבים זה לזה. בשלב הרביעי נוצרת התקרחות מסביב לפדחת. בשלב החמישי ממשיכה ההתקרחות, המפרצים והקדקוד מתקרחים ומתחברים, ובמרכז הקרקפת ממשיכה נסיגת שיער. בשלב השישי, שהוא השלב הסופי, תהליך ההתקרחות מושלם ומתקבלת קרחת כמו של בן גוריון. כל הראש ריק משיער, מלבד חלק הראש האחורי: בצדי הראש, מעל העורף ומעל האוזניים, נותר שיער שלא נפגע, משום שהוא מוגן מפני השפעתו של ההורמון הגברי שלא מצליח להשפיע על שיער הראש באזורים הללו.

האם ניתן לעצור את תהליך ההתקרחות?

ישנם אמצעים שונים שעשויים לעכב את תהליך ההתקרחות, למנוע נשירת שיער ואפילו להצמיח שיער חדש. נהוג לחלק את האמצעים הללו, המוכרים כ'טיפולים בהתקרחות גברית' לטיפולים שמרניים שהם פחות יעילים, אך גם פחות פולשניים ופחות יקרים - לבין טיפולים כירורגיים: טיפולי השתלת שיער, המהווים פתרון מושלם להתקרחות וממש מאפשרים לקירח להתהדר ברעמת שיער מרשימה. אך טיפולים אלה אינם זולים והם פולשניים.

מהם הטיפולים השמרניים בהתקרחות גברית?

ישנו טיפול במינוקסידיל: חומר נוזלי שיש למרחו על הקרקפת. הטיפול יעיל ומצמיח שיער חדש ב-20% מהמקרים. חשוב להמשיך למרוח את החומר משום שעם הפסקת המריחה, השיער נושר. ישנו גם טיפול תרופתי, הכולל נטילת כדורים בשם 'פרופסיה': כדור אחד שניטל דרך הפה בכל יום. משפיע ב-60% מהמקרים, ומאפשר צמיחת שיער. אולם עם הפסקת הטיפול, שיער זה נושר. היתרון הבולט של הטיפול התרופתי הוא היעדר תופעות לוואי למעט פחות מ-2% מהמקרים המדווחים על ירידה בחשק המיני ובמקרה כזה מפסיקים את הטיפול והתופעה חולפת.

מהם הפתרונות הכירורגיים להתקרחות גברית?

הכוונה, כאמור, היא לטיפולי השתלת שיער. כיום השתלת שיער נחשבת לפתרון היעיל ביותר להתקרחות. הטיפולים להשתלת שיער הם חדשניים ויעילים במיוחד, נותנים מראה שיער מלא וטבעי. ומי שעובר את התהליך מאוד מרוצה מהתוצאות. פעמים רבות לא ניתן לנחש שהמטופל עבר השתלת שער והשינוי הוא מוחלט וקיצוני, ממש מדהים ובעיקר נראה טבעי להפליא, בשונה מהמצב בעבר, אז המושתלים היו נראים כמי שגידלו ערוגת דשא על ראשם....

כאשר מדברים על השתלת שיער, ניתן לבחור בין שתי שיטות, שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות ברורים. השיטה האחת כוללת לקיחת שתל שתל מהאיזור התורם (FUE) והשתלתו באזור הקרחת. זוהי עבודת נמלים הנמשכת זמן רב: חמש עד שמונה שעות, במהלכן עוברים שערה אחרי שערה ומטפלים בה. החסרונות של השיטה הזו היא הזמן הארוך של ההליך ועלותו הגבוהה (עולה כפול מהשיטה השנייה). יתרונותיו הבולטים הם החלמה מהירה, הליך נטול כאב והיעדר צלקות נראות לעין. השיטה השנייה (FUT) כוללת הוצאה של רצועת שיער ולא שערות בודדות מהאזור התורם, הרצועה מועברת לצוות טכנאיות השיער לצורך הפרדת השיער מהעור והכנתו להשתלה. שערות אלה מושתלות באותו אופן כמו השתלת FUE אחת אחת באיזור המתקרח. הליך זה קצר יותר וזול יותר, אך משאיר צלקת מינמליסטית בעובי של כ-1-2 מ"מ. בהשתלה בשיטה זו יש לשמור על אורך שיער מאחור של כ-1 ס"מ כך שהצלקת מוסתרת לחלוטין בין השערות.

הבחירה בין השיטות והעדפת האחת על פני האחרת תלויה במשתנים וגורמים רבים ונעשית לפי רצון המטופל ובהנחיית המטפל.

ד"ר אלכס גינזבורג הוא מומחה לרפואת עור המטפל בהתקרחות.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום