אלכוהול לא מגן ממחלות לב

(0)
לדרג

כוס יין ביום זה בריא או לא? בניגוד למחקרים קודמים על תועלת מסוימת לאלכוהול, עולה מסקירה חדשה כי דווקא מי שלא שותה - בעל סיכון נמוך יותר למחלות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

השאלה אם לצריכת אלכוהול בכמות מעטה השפעה מגנה מפני מחלות לב וכלי דם ממשיכה להעסיק את המדע, אך לפי סקירה מקיפה וחדשה - אלכוהול זה אולי טעים, אבל לא בריא.

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על עדויות נוספות לפיהן גם צריכת אלכוהול מעטה אינה מסייעת בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. בשורה התחתונה, מהעדויות עולה כי הפחתת צריכת אלכוהול, גם בקרב מי שממילא שותים בכמות מעטה, מסייעת בשיפור בריאות הלב וכלי הדם.

הסקירה - שיתוף פעולה של 100 חוקרים ברחבי העולם, כוללת 56 מחקרים לקביעת הקשר בין היקף צריכת אלכוהול ובין מחלת לב כלילית. בנוסף נבדקה תופעה גנטית, נשאות של וריאנט גנטי הקשור עם רמות אלכוהול נמוכות (וריאנט ADH1B).

בסופו של דבר הצליחו החוקרים לאסוף מידע על יותר מ-260,000 משתתפים ממוצא אירופאי, ובחנו את שיעורי של מחלת לב כלילית וכן שכיחות של אירועים מוחיים וסוכרת מסוג 2.

מהנתונים עולה כי בקרב בעלי אלל של הגן שנבחן אכן צריכת אלכוהול ממוצעת נמוכה ב-17.2% של אלכוהול בכל שבוע, בהשוואה לאלו שלא נשאו אותו. בנבדקים אלו שכיחות שתייה הוללת הייתה נמוכה יותר, וכך גם היקף שתיית אלכוהול, עם שכיחות גבוהה יותר של הימנעות מצריכת אלכוהול. בקרב קבוצה זו הסיכון למחלות לב וכלי דם היה נמוך יותר, בהשוואה לסיכון שתואר בקרב מי שלא נשאו את הווריאנט הגנטי, כולל שיעורים נמוכים יותר של יתר לחץ דם, רמות מדדי דלקת, השמנה ורמות כולסטרול רע מעט נמוכות יותר. כמו כן, בנשאים אלו תועד סיכוי מופחת להתפתחות מחלת לב כלילית ואירועים מוחיים.

לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי מספק תמיכה בממצאים ממספר מחקרים קודמים, היוצאים כנגד התפיסה לפיה צריכת אלכוהול מתונה מספקת הגנה על הלב.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה וצנתורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום