אלרגיות האביב עוד כאן

(0)
לדרג

למרות שנדמה שהקיץ הגיע, קשיי הנשימה והאלרגיות של האביב עוד לא מאחורינו. הנה כל מה שצריך לדעת כדי לזהות ולטפל

מאת: ד"ר מיגל שטיין

רבים מאיתנו לא מקשרים בין תסמינים רפואיים שונים לבין האלרגיות הגורמות להן, בין אם בשל חוסר מודעות לתסמיני האלרגיות ובין אם בשל התחושה שהאביב נגמר, והקיץ כבר כאן. כדאי לדעת שעד תחילתו הרשמית של הקיץ, אלרגיות האביב עוד כאן, ורצוי לזהות אותן ולטפל בהן.

אסתמה היא מחלה אלרגית שעלולה להחמיר בעונות המעבר בכלל ובאביב בפרט. כשהתופעה מתרחשת, התסמינים עלולים להיות התגברות של שיעול וקשיי נשימה.

נזלת שנשארת זמן רב, כלומר נזלת כרונית, עלולה גם להיות נזלת אלרגית ולהופיע באביב או להחמיר בתקופה זו. היא בדרך כלל שקופה, ועלולה להיות מלווה בהתעטשויות ובגרד באף, בעיניים, באזניים ובחיך.הבשורה הטובה היא שהזריקות לטיפול באלרגיה שעליהן יפורט בהמשך, יעילות במיוחד בטיפול בנזלת כזו.

יש להקפיד לא להתפתות להשתמש באופן קבוע בתרסיסי אף שמכווציםאת כלי הדם. ניתן להשתמש בתרסיס סטרואידלי מקומי, ולא לחשוש מכך, כיוון שהשפעתו היא מקומית בלבד, בתוך האף, והוא איננו משפיע על יתר הגוף.

גם שיעול שנמשך זמן רב, גם אם איננו מלווה בנזלת או בעיניים אדומות, הוא ביטוי אפשרי לאלרגיה, ומצדיק בדיקה.

בדיקת מקורות האלרגיה היא פשוטה. מדובר בבדיקת 'תבחיני עור' שבה חושפים את העור לאלרגנים השונים באופן ממוקד, ובוחנים את תגובתו.התוצאה מידית, ובתוך 15 דקות מופיע גירוי מקומי ואודם בנקודת הבדיקה. כשבוע לפני הבדיקה, חשוב להפסיק תרופות המכילות אנטיהיסטמינים (כדורים נגד אלרגיה או שפעת), כיוון שאלו פוגעים במהימנות הבדיקה. במשאפים אפשר להמשיך להשתמש.

האלרגיות הנפוצות ביותר באביב הן אלרגיות לעץ ברוש, לעצי זית, ולצמחים דגניים כמו דשא.

אלרגיה "מיוחדת" למזונות, שעלולה להחמיר באביב בגלל אלרגיה לנשאפים שונים, היא אלרגיה המתבטאת בדלקת מתאים הנקראיםאאוזינופילים בוושט. ב-70% מהמקרים הסיבה היא אלרגיה למזון, והדלקת עלולה להתבטא אפילו בקשיים בבליעה, בכאבי בטן ובהקאות, עד כדי בעיות גדילה. במקרה כזה האבחנה היא באמצעות ביופסיה מהוושט, והטיפול הוא הימנעות מהמזון שמחולל את התופעה, לאחר ביצוע טסטים שונים לגילוי המזון המעורב (בדרך כלל חיטה, חלב, ביצים או בוטנים). אם הטיפול הדיאטני לא מועיל, נוטלים סטרואידים בבליעה.

כאשר מתלוננים על כל תופעה בפני רופא המשפחה, חשוב מאוד לשאול את עצמנו האם התופעה הזו מופיעה אצלנו דווקא באביב, ולספר על כך לרופא. הדבר יסייע לו לאבחן שמקור התופעה הוא אלרגיה.

לא חייבים לסבול! אם אובחנתם כסובלים מאלרגיה עונתית, והדבר משבש את איכות החיים שלכם, ניתן בהחלט לרפא את האלרגיה בעזרת זריקות שניתנות באופן קבוע ובסופו של דבר מעלימות את התופעותבאחוזי הצלחה של 70-80 אחוז. ישנם גם טיפולים חדשניים המתאימים לחלק מהאלרגיות, הניתנים בצורת נוזל תת לשוני.

עם תחילתו הרשמית של הקיץ בעוד מספר שבועות, האלרגיות האביב צפויות לחלוף, אבל ישנם אלרגנים הפורחים ביתר השנה (ברמה פחותה) ועלולים להשפיע גם לאחר האביב.

ד"ר מיגל שטיין, הוא מומחה לאלרגיה במכבי שירותי בריאות

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום