פטרת ציפורניים: לטפל בחורף, ליהנות בקיץ

(37)
לדרג

זיהום פטרייתי בבהונות מתפתח לרוב אצל אנשים עם נטייה להידבקות, שלא שומרים על היגיינת כף הרגל. מומלץ להקדים ולטפל עוד בחורף כדי להכין את כף הרגל לקיץ

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא : פטריה בציפורניים, פטרת העור

פטרת המופיעה בציפורני אצבעות הרגליים או בציפורני אצבעות הידיים גורמת לאי נוחות, כאבים, פגיעה אסתטית ונזק לציפורן. מדובר בבעיה עיקשת, שמצריכה טיפול ממושך של מספר חודשים. החורף זה זמן טוב להתחיל לטפל בבעיה כדי שעד הקיץ הפטריה תמוגר וכף הרגל תשוב להיות בריאה ואסתטית וניתן יהיה לנעול סנדלים מבלי להתבייש. מה זה פטרת ציפורניים? ממה היא נגרמת? כיצד נדבקים בה? ואיך נפטרים ממנה? כל התשובות מפי פרופ' אבנר שמר, רופא עור בכיר במחלקת עור ומין בבית החולים תל השומר.

פטרת ציפורניים (אילוסטרציה)
פטרת ציפורניים (אילוסטרציה)

מהי פטרת ציפורניים?

שמה הלועזי של פטרת ציפורניים הוא "אוניקומיקוזיס" או tinea unguim ( תלוי בגורמים ) , בעברית מכנים אותה פטריה בציפורן, או יותר נכון פטריות בציפורניים, שכן הזיהום נוטה להתפשט ולעבור לשאר הציפורניים בכף היד או כף הרגל. פטרת ציפורניים היא, למעשה, זיהום פטרייתי פטריה מתחילה להתפתח בציפורן של היד או של הרגל ומתפשטת לעבר הציפורניים הסמוכות. פטרת ציפורניים נפוצה יותר בציפורניי הרגליים בשל שהייתן בתוך נעליים סגורות וגם בשל העובדה שזרימת הדם באזור נמוכה יותר מבכפות הידיים, מה שמקשה על הגוף להילחם בזיהום".

מהן ההשלכות של פטרת ציפורניים?

הדבר הבולט ביותר בהקשר של פטריות בציפורניים הוא המפגע האסתטי. רבים מגיעים לטיפול בפטריות ציפורניים בגלל המראה הדוחה של התופעה, הכוללת שינוי בצבע, בצורה ובמרקם של הציפורן ולעתים אף של העור סביב, הנוטה להתכסות בקשקשת. אולם מעבר לפגיעה האסתטית בציפורן ובעור ישנן השלכות נוספות לפטרת הציפורניים, ביניהן, כאב, אי נוחות ונזק לציפורן שמתעבה, מתפצלת ומתפוררת".

מדוע חשוב לטפל בפטריות בציפורניים?

בגלל שפעמים רבות המטופלים מתביישים לחשוף את כפות רגליהם בשל הפטריות וכשהן בידיים הם נאלצים להתמודד עם מבטים מהסביבה והרגשה לא נעימה. מעבר לכך ההתפשטות של הפטרייה ונטייתה לגרום לכאבים ופגיעה בעור ובציפורניים מצריכים טיפול.

איך נדבקים בפטרת ציפורניים?

"פטרת ציפורניים כאמור היא זיהום פטרייתי. ברוב המקרים הפטריות המתפתחות ברגליים הן "דרמטופיטים". אלה הן פטריות שניזונות מ"קרטין. קרטין הוא חומר המצוי בעור, בשיער ובציפורניים. ההדבקות מתחוללת כאשר אנשים עם נטייה להידבקות נחשפים לפטרייה זו. ברגע ההיחשפות הפטרייה מתחילה להתפתח בציפורן וניזונה מהקרטין המצוי בציפורן. חום, לחות וחושך (בקיץ, בשל ההזעה ובחורף בשל נעילת נעליים סגורות) מהווים תנאים מצוינים להתפשטותה לאחר ההידבקות. פטריות אלה מתפתחות ואורבות לנדבקים שלא שומרים על היגיינה מספקת, הולכים יחפים באזורים מוכי פטריות, כגון, מלתחות ציבוריות או מי שנחשפים לפטרייה בטיפול בציפורניים שנעשה תוך שימוש במכשירים נגועים".

האם ניתן להעלים פטריה בציפורניים?

כן, בהחלט. אם כי רצוי לזכור שברוב המקרים הפטריות בציפורניים הן עקשניות ונוטות לחזור, אך זו לא סיבה להיכנע ולהפסיק להילחם בהן".

מהו הטיפול בפטרת ציפורניים?

"הטיפול בפטרת ציפורניים מתחלק לשניים: טיפולים פומיים (דרך הפה) וטיפוליים מקומיים (לקים, תמיסות ומשחות). תרופות הניטלות דרך הפה כוללות את משפחת האזולים, הכוללת את החומרים איטרקונזול (ספורנוקס, איטרנול) ופלוקנול (דיפלוקאן, פלוקנול) ואת משפחת האלילאמינים הכוללת טרבינפין (למיסיל/טרבינפין). הפעילות של התרופות הללו היא חסימה , יצור חומרים שונים הדרושים לחיות הפטריה ולשגשוגה.

טיפולים מקומיים בצורת לק או משחה כגון: לוסריל, בטרפן, מיקונייל ,אגיספור אוניקוסט וקרטוספור דורשים שיוף של הציפורן על מנת לאפשר חדירה טובה יותר של החומר. בשנה האחרונה משווק בארץ תכשיר חדש בשם אמטריקס (Emtrix) בצורת תמיסה שמורחים על הציפורן ומשאירים לייבוש מספר דקות, ללא צורך בשיוף הציפורן. אמטריקס בעל חדירות גבוהה לציפורן ופעילות אנטי פטרייתית מוכחת. התכשיר מראה תוצאות קליניות מהירות יחסית, משום שהוא עובד במנגנון שונה לחלוטין, המאפשר לו לפרק את הקרטין הנגוע בפטרת".

בואי לדבר על זה בפורום פטרת הציפורניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום