"בי"ח הדסה צריך להיות ממשלתי"

(0)
לדרג

כך מנכ"ל משרד הבריאות בדיון בכנסת על קריסת הדסה. לדבריו כיום למשרד הבריאות אין גישה לדו"חות של בתי חולים פרטיים וועדת גרמן תטפל בכך

מאת: מערכת zap doctors

בדיון חירום שהתקיים היום (ב') בוועדת עבודה ורווחה בכנסת ועסק בקריסת הדסה הביעו חברי הכנסת תמיהה היכן היתה המדינה בזמן שזה קרה. לדברי ח"כ שולי מועלם: "הדסה היא תמרור אזהרה לגופים שמפריטים את עצמם לדעת ואז רוצים לחזור לכסות תחת כנפי המדינה" ח"כ אילן גילאון הוסיף כי: "הדסה היא דוגמה לחבירה של חוסר ניהול תקין, תת תקצוב, שר"פ וגרידיות. שפיכת כסף ופתרון ביניים לא יעזרו. הדסה צריכה לחזור לבעלות המדינה".

בשבוע הבא תוגש הצעת חוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ושלי יחימוביץ' שתאסור שרותי רפואה פרטיים בבתי חולים ציבוריים.

עומרי שומרת, נציג אגף התקציבים באוצר אמר בדיון כי: "ההתדרדרות הפיננסית בהדסה נבעה מניהול כושל של בית החולים במשך 15 שנים עודף כוח אדם, החרגות שכר יקרות וכ"ו. וכי המדינה מוכנה לסייע בכדי לאזן את הדסה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו מחה על הביקורת שנשמעה בישיבה על אי הגעתה של שרת הבריאות ח"כ יעל גרמן לדיון: "היא לא יכלה להגיע ולכן שלחה אותי. אני מכיר היטב את המערכת. שרת הבריאות מטפלת במשבר הדסה טיפול יומיומי וההתקפה עליה לא מקובלת. לפני שנתיים כשגרעונות הדסה החלו לתפוח ביקשתי מהם דו"חות והם אמרו לי שהם בית חולים פרטי ולא חייבים לספק לי דו"חות. עכשיו כשהם בצרה הם מבקשים עזרה. כשנוח להם הם שר"פ, הדסה הוא בית החולים היחיד שלא עבר פיקוח על תלושי השכר שלו לאורך כל השנים. היה נוח להם לבצע ממלכה שמקבלת אחריות בעצמה ומנהלת שר"פ בעצמה. שאלתי מדוע רק 15% מהשר"פ הולך לבית החולים וכל השאר לרופאים? קיבלתי תשובה מהדסה שכך הוחלט. פעם ראשונה שהבנתי מה קורה היה מכותרות העיתונים. לא קיבלתי דו"חות כספיים למרות שביקשתי כל הזמן. אין לי סמכות חוקית אבל הנושא יהיה חלק ממסקנות ועדת גרמן. אני חושב שהדסה צריכה להיות בתי חולים ממשלתי. בסופו של דבר הפתרון של הדסה זה מעורבות גדולה יותר של המדינה ואנחנו יכולים לעשות זאת באמצעות תוכנית הבראה".

אביגדור קפלן, מנכ"ל הדסה אמר כי: "בית החולים במצוקה כלכלית ואין להם כסף לתרופות ואוכל לחולים ולכן צריך לעשות הכל כדי להוציא את בית החולים מהקשיים ולא על ידי הלאמה או שיוכו לקופות החולים. לגבי שאלתו של יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ, האם הדסה תשלם לעובדים את שכרם אמר קפלן כי כי יביא היום לאישור בית המשפט כי שכל מי שמשתכר מתחת ל-10,000 שקלים יקבל את מלוא השכר".

לשביתת הרופאים בהדסה, מצטרפים היום גם האחיות ועובדי המנהלה. בתי החולים בעין כרם והר הצופים עובדים היום במתכונת שבת, ונותנים רק שירותי חירום ומיילדות. היום בצהריים יתקיים דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים, בו יוכרע האם תאושר בקשת הנהלת הדסה להקפאת ההליכים נגדה למשך שלושה חודשים ומינוי נאמן.

בראיון הבוקר בגל"צ אמר ד"ר מאיר מזרחי, נציג הרופאים הצעירים בהדסה שהבקשה להקפאת הליכים היא כמו סטירת לחי לרופאים הצעירים שכבר שנתיים תורמים מידי חודש משכרם להבראת הדסה וכעת ההנהלה מבקשת למנות נאמן שיעשה בחברה כבשלו. לדבריו העובדים הם הנושים העיקריים של הדסה שחייבת להם כ-900 מיליון שקלים מתוך 1.3 מיליארד חוב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום